Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 7 september 2011

Av kamphundblogg - 7 september 2011 22:11

I vintras gick jag klicker kurs med Malte. Han är inklickad men jag har haft svårt att veta hur jag ska använda den. Jag vet ju att man kan använda den om jag tex säger sitt och han sätter sig förstås. Men i de fall där jag bara ska stå och vänta ut att han ska göra ett visst moment. Tex trampa på ett papper då tycker jag det är super svårt när jag ska klicka för små steg i rätt riktning. Det har gjort att jag lagt klickern på hyllan.


Jag dammade av den tidigare i veckan och gav mig ut med den och Malte.




Jag har under en period försökt få Malte att gå slalom mellan mina ben. Ngt som han inte alls förstått och jag har fått locka honom med godis att han ska gå ”under” mig. Han har inte alls förstått detta så nu tänkte jag testa med klickern. När vi tränat och klickat detta i 15 min så hade han fattat galoppen. Visst det var ingen jätte fart i det hela men han hade nu förstått. Jag har även kunnat lägga in kommandot ”genom” och han går genom mina ben. Nu vill jag bara få upp tempot på det hela och att han verkligen går slalom utan att han stannar upp och jag måste ge kommandot igen. Men det är här jag kör fast.

  • Hur går jag vidare?


  • Ska jag säga kommandot en gång och sen bara vänta?


  • Vänta att han går genom 1 gång? 2 ggr?


  • Klickar jag för varje gång han går genom även fast jag vill han ska fortsätta eller bara beröm och sen klick när han gått så många som jag vill. Tex 5?


Använder ni er av klicker? Till allt i vardagen?

Jag tycker som sagt det är lite klurigt vissa gånger men om det är någon som är en hejare på klicker så tar jag gärna emot tips och råd   



Kan man klicka hundmöten?

Jag kör skvallerträning vid hundmöten och det funkar bra. Men det är lite klurigare om vi är i rörelse. Tex om de mötande stannar och vi då måste passera. (oftast vill jag vara den som sätter Malte ner och de andra får passera). Men tycker inte liksom att vi kommer ”framåt” i den träningen längre. Skulle jag ha en liten godis bit i handen så går han förbi möten klockrent. Inga problem alls! Så en torr liten godis får honom att helt ignorera den andra hunden. Han är VÄLDIGT godis motiverad   


Är det i hela världen om man alltid har en godis i fickan som man sticker till honom vid hundmöten eller gör det saken värre i det långa loppet?

Jag vill ju inte vara beroende av godis på promenaderna men har inte hittat ngt som får honom att funka vid hundmötena förutom just godis. Även i skvallret använder jag ju godis som belöning så jag behöver ju godiset även där. Vore jätte tacksam om det är ngn som har idéer och tankar om det här. Vill ni inte skriva här på bloggen så kan ni skriva till min mail: lundqvist.sofia@tele2.se


//Sofia & Malte


 



Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards