Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 12 september 2011

Av kamphundblogg - 12 september 2011 07:00

Jag har alltid varit av den åsikten att man inte ska dalta med hundar när det kommer till mat. Det har varit självklart att hunden ska ha ett bra basfoder men så länge jag köpte något av de större kända märkena ansåg jag mig nöjd över mitt val av mat till min hund. Jag funderade inget mer på det och åt inte hunden fodret så bytte jag till något annat känt märke som ,enligt mig just då, var ett bra foder, för så som jag resonerade, det hade aldrig varit kännt om det inte varit bra.   


Som tur är blev jag med tiden klokare och insåg det som jag idag tycker är så uppenbart, men inte insåg då, är att bara för att ett foder har ett känt märke som tillverkare gör det inte fodret till ett bra foder.


Vad jag också har lärt mig såhär med tiden är att visst kan ett torrfoder vara ett bra bas foder till din hund, men hur många ger inte torrfodret till sina hundar precis så som det låter, torrt?


Har du någon gång provat blötlägga torrfodret och den mängd som räknas som en portion till din hund? Om inte, prova!


Jag har också varit en av dom som hör till den skaran som alltid givit torrfodret som det är, för det är ju ett torrfoder och man ska inte hålla på och krångla till det, var mitt motto. Tills en dag då jag blev tvungen att blötlägga fodret pga min hunds känsliga mage. När jag måttat upp portionen med torrfodret och sen haft vatten över det och låtit det stå, fick jag en helt annan uppfattning om vad torrfoder är och hur det fungerar.


Jag hade inte tidigare förstått hur mycket en liten foderkula faktiskt sväller när den kommer i kontakt med vatten eller vätska! Kan tyckas naivt, och jag kanske är den enda som inte tänkt på torrfoder på det viset, men huvudsaken är att idag förstår jag bättre och väljer att ge torrfoder blötlagt.


Ibland när jag inte fick vardagen att gå ihop med att låta torrfodret stå och mjukna och svälla till sig med vatten, valde jag ändå att hälla på den vatten mängd som jag brukade ha och sen servera det som det då blev, foderkulor i vatten. Det slank ner lika bra det som tur var, en del hundar kan bli kräsna när det är så vattnigt, men jag hade turen att så inte var fallet med min tidigare hund.


Det jag försöker säga är att torrfoder är inte fel, men för att det ska vara så hälsosamt som möjligt i mina ögon sett, så bör man ge torrfodret blötlagt, för många gånger känns det som att hunden inte tillgodoser sig med vätska så det kompenserar upp torrfodret.


Tack vare min förra hund och den problematik som var med henne har jag idag mer kunskap om foder, men är långt ifrån full lärd, känner att jag har många frågor obesvarade fortfarande.


Men med det jag vet idag så kommer jag välja till min nästa hund ett färskfoder istället för torrfoder. Nu är det ju givetvis mer pyssel med färskfoder då det köps fryst och måste tinas innan servering och man måste dessutom har bra förvaring i form av stor frys för att få plats med fodret.


Men för mig är det värt mödan, färskfoder är precis det som det låter, det ser ut som nötfärs många gånger och är mer skonsamt för hundens mage, iallafall vad jag inbillar mig.


Färskfoder innehåller inte lika mycket onödiga ingredienser som ett torrfoder vilket resulterar i att din hund får i sig bättre föda med ett färskfoder.


Färskfoder är inte detsamma som burkmat, vilket man lätt kan tro, men burkmat är inget du behöver ha fryst utan kan stå i skafferiet och serveras enkelt med att öppna locket och sen i skålen. De flesta hundarna älskar burkmat, för mig påminner det lite om kattmat, men min Tyra älskade burkmat av märket Royal Canin Intestinal och Hills i/d. Båda sorterna är likvärdiga trots olika tillverkare och deras funktion ska vara att hjälpa mot känslig/dålig mage. Det är även ett foder som hunden kan stå på fast magen inte krånglar, och jag har inte mött en enda hund som ratar de märkena, men någon gång ska vara den första såklart   


Men att utfodra sin hund med burkmat resten av livet är inte ett alternativ för min plånbok iallafall. Ibland har man tyvärr inget val, vilket vi inte hade en period och Tyra åt ca 3-4 burkar om dagen och en burk kunde kosta 23 kronor styck    Man behöver inte vara mästare på matte för att förstå att det blir för dyrt.


Nu var min Tyra en kräsen fröken och många tror det inte är sant när jag berättar att hon ratade färskfoder. Det brukar normalt sett hundar älska och göra det mesta för att få äta, men inte Tyra inte. Så jag har inte så mycket erfarenhet av färskfoder annat än att jag läst på lite och hört mycket gott om det och känner att min nästa hund ska få äta det, just av den anledningen att det känns mest naturligt att ge färskfoder som är minsta möjliga tillsatser i än ett torrfoder som sväller till det dubbla i hundens mage.


Det sista alternativet förutom att ge hunden matrester förstås, vilket är något man kan göra, men med lite observation för att tänka på de saker hundens kropp ej kan bryta ner eller tål. Men det är ett annat kapitel som jag inte går in på nu.


Jag fick till slut börja laga mat till Tyra och när det beslutet fattades kände jag att det gjorde inget, bara hon fick må bra och det hjälpte mot hennes allergi så gjorde jag det. Idag kan jag förstå att folk väljer att inte göra hemlagad mat av de skälen att det är för krångligt och ibland ett helt företag att få ihop sin vardag med alla storkok som det innebär att laga mat till sin hund.


Jag började skratta när beslutet togs om att hemlagat var det som stod på schemat framöver för Tyras del, för jag som alltid ansett att en hund ska kunna äta vad som helst och det skulle minsann inte daltas och ge specialkost osv osv osv, där stod jag nu inför faktumet att det var precis det jag skulle göra, laga egen speciell mat till min hund *skratt*


Min far och jag har alltid stridit om just foder till hund och han har alltid sagt att torrfoder kan omöjligt vara hälsosamt för en hund i långa loppet och jag har bestridigt och sagt som jag berättat här att klart det är bra foder annars skulle det inte finnas så kända tillverkare.


Tror ni han blev nöjd över att höra mig krypa till korset och tala om att torrfoder inte längre var ett alternativ för Tyras del utan nu hemlagat   


Jag trodde det skulle vara jobbigare än vad det var, jag hade hört talas om hur arbetsamt och bökigt att få till en allsidig kost för sin hund med hemlagat, men jag upplevde det aldrig så.


Klart jag var urless på att skala potatis, men gjorde jag det en gång i veckan och såg till att göra storkok var det inte så jobbigt.


Tyras hemlagade kost bestod av skalad kokt potatis, kokt nötfärs och kokt morot. Sen ska hunden även ha kosttillskott och omega 3+6, men som sagt, var inte alls så där krångligt som jag trott.


Jag satte som rutin att en gång i veckan ibland 2 laga storkok och så köpte jag perfekta formar på ÖB som fick vara portionsmått och det fungerade toppen. Tyra fullkomligt älskade sin hemlagade mat och när hon fick den, började hon även växa och utvecklas vilket hon inte gjort tidigare i samma bemärkelse. Hon som alltid varit den tunna, spinkiga amstaffen, började efter hemlagad mat och vid ca 1 år och 11 månaders ålder växa och se ut som en amstaff. Det var häftigt att se och jag är övertygad om att hade hon fått fortsätta leva, hade hon vuxit till sig och blivit riktigt snygg i kroppen.


Anledningen till att Tyra fick hemlagat var för att man ej visste om hon var allergisk mot något i födoämnes väg och för att den kokta hemlagade maten även var skonsam mot hennes stackars mage som hon hade haft problem med.


Det jag gillar med hemlagat är att du har full kontroll på vad hunden får i sig, minus är såklart att du ska göra all mat själv och sen dessutom ha plats att förvara den i frys eller kyl.


Jag kan tycka att inget alternativ är fel när det kommer till foder och dess konsistens, huvudsaken är att man har ett foder som din hund äter och tycker är gott, för tänk själv, hur gott vore det att äta ärtsoppa 365 dagar om året om du inte ens tycker om det?   Det jag också vill trycka lite extra på är att var inte lika naiv om jag och tro att bara för att fodret kostar massvis och dessutom är ifrån en känd stor tillverkare så blir det automatiskt bra, utan var lite kritisk och skäms inte för att välja ett billigare foder till din hund.


Slänger upp en bild på hur Tyras matportioner kunde se ut efter ett storkok.


    

Ta hand om er och era fyrfotade vänner! På återseende =)


//Camilla

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards