Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 21 september 2011

Av kamphundblogg - 21 september 2011 21:53

För någon månad sen gick både jag och min man spår kurs med Musse och Malte. Det var riktigt roligt att gå en kurs båda två. Vi fick testa på både person spår och även ID spår vilket var första gången för oss.


  • Statusen på Malte när det gäller spår är väldigt bra. Han älskar att spåra och hittills så har vi inte hittat någon gräns där han börjar tycka att det är svårt.
    Vi fick testa på spår på en kurs jag gick med Malte när han var runt året och har spårat en hel del med honom. Min tanke med denna kurs var att få tips på hur vi kan gå vidare och avancera för jag har inte riktigt vetat hur jag ska göra. Efter kursen nu så varvar vi med att öka längden på spåret och att öka liggtiden. Min man är oftast den som hinner ut och lägga på spåren med grabbarna och Maltes har vi avancerat rejält. Längden på spåren nu ligger på mellan 600-800 meter. Blandad terräng och med diken och vägar som passeras. Flera gånger har det även hunnit bli mörkt så han har fått ta spåren i mörker. Jag är mäkta imponerad av min röding för han tar dom varenda gång! Även om husse irrat bort sig så kommer Malte alltid fram till burken i slutet.
    Vi kör med en liten burk som ”mål” så att han verkligen får hitta ngt, stanna upp, vänta in föraren och sen öppnar man burken ”ihop”. Det blir mer ett markerat slut för honom så. Förut lät vi godiset ligga öppet i slutet men då förstod han inte riktigt att det var slut, dels hann han äta upp det innan man hann fram och sen fortsatte han spåra. Så på detta sätt blir det en tydligare markering.
    Med tanke på Maltes intresse för spårningen och hur duktig han faktiskt är så har jag drömmar om att han ska bli eftersöks hund, mögel hund, knark hund…ja jag vet! Drömmar!!! Men jag ska kolla upp olika möjligheter att utbilda honom inom detta för det vore så himla roligt. Husse ska börja med att kolla upp detta med hemvärnet och om det finns möjlighet att gå med där som hundförare.

  • Musses status innan spårkursen var att vi försökt lägga korta enkla spår men han har inte riktigt fått ner nosen och förstått vad han ska göra, så med honom fick vi börja från grunden på kursen på enkelt underlag där mycket doft fastnar. Det tog inte spec lång tid innan han började förstå och han tycker det är jätte kul. Musses status idag är att vi lägger spår med lite böj på och ca 200 meter än så länge.

Det är väldigt bra att båda hundarna gillar spår för det är så smidigt att kunna ta båda två och åka iväg och lägga spåren samtidigt. Man märker på dom hur de ÄLSKAR detta för så fort man stängt bildörren och går iväg för att lägga spåret så skriker de i bilen ända tills man kommer tillbaks och hämtar dom. Kan tillägga att de aldrig skäller i bilen annars utan är super lugna. Så även om det kan vara irriterande under en kurs att de sitter och vrålar så är det ju ett gott betyg.


Id spåret som vi fick testa gjorde vi på följande sätt. Vi hade med oss 2 saker hemifrån som luktade JAG. Sen parades vi ihop 2 och 2 på kursen och la varandras spår. Om det var mitt föremål som den hunden som INTE känner mig skulle hitta så sparkade vi upp lite i början av spåret och la min sko vid sidan av. Sen gick jag och den andra personen (ej hundens ägare) armkrok rakt in i skogen. Ca 50 m. Sen svängde vi åt varsitt håll i en båge. Om jag gick till höger så vart det en båge och sen på väg tillbaks ut till vägen så droppade jag min andra sko och la godis under den och sen fortsatte rakt ut till vägen. När sen hunden skulle ta detta så berättade jag för ägaren vart jag och den andra personen hade delat på oss och sen visade hon ner på marken och den skon som låg i start. Och sen bar det av. Det kan bli ett stopp just vid punkten där vi delat oss för att hunden ska sortera ut vart spåret verkligen går. Då är det bara att stå still och vänta. Den hunden som jag la åt var jätte duktigt och tog rätt spår och kom fram till min andra sko utan problem. När han upptäckte den gick en rysning genom hela kroppen. Det var så häftigt!


Malte gjorde en egen variant på detta. Jag hade missuppfattat vart de hade skiljts åt så jag gick inte så långt in. När Malte då var i jämnhöjd med målet så drog han över direkt till det. Alltså genade han över till andra spåret utan att gå fram till platsen där de skilts åt. Han gick direkt på målet. Kan ses som ett fusk men å andra sidan visste han redan vilket spår han skulle gå på och hade det varit i verkliga livet där man inte vet vart spåren går om det tex är en person som gått vilse så hade det ju setts som jätte bra eftersom han då hade hittat det mycket fortare och jag kan tycka i dessa fall att det är resultatet som räknas och inte hur noga han följer hela spåret. Som sagt, om en person gått vilse så vet man ju inte exakt hur denne gått och vet ju då inte om hunden går i spåret eller ej. Så jag är ändå jätte nöjd och kanske lite extra imponerad över att han gjorde så.


Musse klarade också ID spåret klockrent! Han gick exakt i spåret och han tvekade inte en sekund på vilket spår han skulle följa. Duktiga killar!!!


Så nu ska vi bara fortsätta och avancera och se vart detta leder.


//Sofia & Musse & Malte

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards