Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 30 september 2011

Klor - inte alltid en enkel match...

Av kamphundblogg - 30 september 2011 22:44

Hur har ni det med kloklippningen på era hundar?


Malte älskar det inte men han accepterar det så det funkar. Musse däremot får smått panik av att vi håller i tassen på honom. Klotången kan man lägga mot tassen och man kan klappa tassen men när det sen kommer till att hålla i tassen så går det inte. Vi har nu gett upp och lämnat detta till ”proffs”.

Mina instruktörer som jag lovordar med jämna mellan rum    har börjat med hundtrim. (den ena instruktören). Idag var det premiär för Musse hos henne. Min man lämnade Musse hos henne och de började med en promenad. 2 timmar senare ringer hon och meddelar att Musse är klar. Hon har då fått klippa hans klor på framtassarna och filat de i bak. Hon tog det väldigt lugnt för att han ska få förtroende för henne. Känns så himla bra att hittat ett sätt som funkar för honom. Vi kommer fortsätta lämna honom till henne till dess att hon klarar att fixa hans klor enkelt och på ”kort” tid. Det är bättre att hon tränar honom på detta nu och sen när hon fixar det ”smärtfritt” så kan vi börja öva hemma.


Det var en rejält trött herre som hämtades av husse och han har inte gjort många knop under kvällen. Riktigt nyttigt för honom.



Klipper eller filar ni?


Gör ni det själva eller någon annan? Ska tillägga att jag endast klippt klor EN ENDA GÅNG i hela mitt liv och det var på Malte för ngn månad sen. Min man är den som skött det hela tiden, dels för han haft vanan inne då han hade gammel taxen när vi träffades och för att jag varit så rädd att jag ska klippa fel.


Växer era hundars klor fort?


Musses klor växer långsamt. Vilket är rätt skönt eftersom vi haft så svårt med honom. Maltes däremot växer jätte fort och vi skulle behöva ta oss i kragen och klippa oftare på honom. Maltes pulpa är rätt långt ”fram/ut” på klon. Stämmer det att om man klipper klorna ofta så backar pulpan tillbaks eller är det en myt?


Det finns klotänger som varnar för pulpan, är det ngt ni testat och kan rekommendera?

Har ni några andra klotänger, filar eller andra tillbehör att rekommendera?


    

//Sofia & Malte & Musse

 
 
Ingen bild

Lena

1 oktober 2011 09:09

Stämmer att pulpan drar sig tillbaka, men för att "det skall hända nåt" bör du klippa minst en gång i veckan, och då bara "skala" av toppen

Jag har alltid klippt själv, och gör så nu också, men de dagar händerna är halvtaskiga, tar jag gärna hjälp med att hålla tassen still..
Hundkräken märker direkt när jag inte är "mitt vanliga jag", då "jävlas" dom för fullt!

Har aldrig använt annat än den modell du har på bild, och kommer att fortsätta med det, att köpa en tång för flera hundra kronor, för att undvika något som inte är farligt, tänker jag inte göra, räcker med blodstillande pulver ;-)

 
Kat & Deamon

Kat & Deamon

1 oktober 2011 11:58

Det här kommer bli en lååång kommentar ;)

Numera klipper vi Deamons klor själva men precis i början när vi fick hem honom var det en flera timmar lång kamp att få klippa. Vi försökte det mesta som att inte prata med honom alls under tiden, att prata massor och överberömma varje klippt klo osv. Sen försökte vi med att klippa en klo om dagen. Det höll inte eftersom jag glömde av det allt som oftast (husse vågar inte klippa av rädsla för att klippa fel). Sen har en sköterska hos vet. klippt en gång och det slutade med att vi bytte veterinärklinik. Hon ansåg att "det där ska man kunna göra på 3 minuter högst minsann" men jag visste ju att problemet är att han fick panik när man höll fast honom när han redan var stressad vilket jag talade om också. Det slutade med att jag höll i frambenen, min pappa som hade skjutsat oss höll i bakbenen, sköterskan försökte klippa (tror hon fick ner 4 klor) och en annan sköterska höll ner kroppen på honom. Behöver jag säga att det verkligen inte gick? Till och med pappa sa det efteråt att "sådär gör man fan inte, han hade ju vrålpanik och inga klor blev ju klippta i alla fall". Sen lät jag en tjejkompis klippa honom som brukar klippa åt vänner som har hundar som panikar vid kloklippning. Hon lade honom på rygg med baktassarna mot henne mellan sina ben när hon satt på golvet (precis som jag tyckte att vi hade gjort :P) och sen klippte hon alla klor på mindre än 1 minut utan ett ljud eller en rörelse från Deamon. Sen dess har vi kunnat klippa själva hemma. Det var som att han behövde vara med om det en gång utan att något konstigt hände eller nån blev stressad för att han skulle kunna slappna av.

Deamons klor växte väldigt långsamt bak förut då de slets ner naturligt och inte ens behövde klippas medan man behövde klippa fram ca varannan vecka. Nu växer alla klor snabbare efter de här två vintrarna med så mycket snö så att bakklorna inte slets ner så nu klipper jag alla varannan vecka ungefär.
Ett tips för att få pulpan att "backa" är att i vinter klippa direkt när ni kommer in från kylan då pulpan är ett blodkärl som drar sig lite tillbaks i kyla :)
Jag använder inte tång utan de som ser ut som saxar och är för katter. De är mycket skarpare och lättare att hålla i!

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

 
Paula

Paula

2 oktober 2011 09:02

Jag har lämnat bort Diza en gång för kloklippning. Blev så jävla missnöjd med resultatet att jag inte ville göra det igen. Jag klipper DD själv, hon var superenkel i början. Bara satt och tittade på, brydde sig inte alls. Men så började hon bråka mer och mer, och jag blev mer och mer frustrerad.
Tills en dag då jag insåg att jag matade hennes beteende med min ilska. Jag lovade mig själv - från den dagen - att jag inte får klippa klorna om jag blir det minsta arg. Att om hon 'retar' upp mig så att jag börjar känna att jag blir arg så måste jag sluta direkt!
Jag har aldrig behövt bryta kloklippningen, jag har aldrig blivit det minsta arg igen. :)

Som Lena skriver så kan man få pulpan att dra tillbaka sig, man får klippa ofta. Jag hade klippt varannan dag för att få resultat, och som Kat skriver: Passa på när klon är kall, för då drar pulpan tillbaka sig.
Ett annat tips som jag läst är att titta rakt framifrån på klon och tänk dig en lakrits/hallon-båt (beroende på om klon är svart eller ljus). Tänk dig att du biter av toppen på båten och då ser du en ljus ram runt det geggiga i mitten. Om du klipper i klon tills du ser en ljus kant runt något som ser lite mjukare ut så har du kommit väldigt nära pulpan.
Sen får du också runda klon genom att klippa lite på kanterna, då drar pulpan sig tillbaka snabbare.

Nu fick du en till lång kommentar :D

http://www.kamparna.se

 
Kane og Ida

Kane og Ida

4 oktober 2011 08:09

Her klipper vi klør:)

Kane trenger vi nesten aldri klippe:) Enten vokser klørne hans veldig sakte eller så sliper han dem mye på tur og sånn:) Uansett så går det helt greit å klippe:) Han ligger på ryggen i beina mine:) Det er kanskje ikke den mest naturlige stillingen men han liker å ligge på ryggen:) Da går det fortest for oss begge:) For han kan prøve å dra til seg labben eller flytte på den mens jeg klipper ellers! :S Det har skjedd to ganger at jeg har klippet for langt inn, det har han dog ikke merka noe av og kloklippingen går fint :)

Jeg prøver å tenke på at han skal slippe å klippes lenge liksom, det skal være fort over, pluss at han har lært seg at når han er ferdig får han godis:) Så uansett om han spreller så får han godis, så da er han så glad når vi går til kjøkkenet og finner godisen:)

Det å børste han eller dryppe ørene derimot..... Haff... det er litt vanskeligere:) Der bruker jeg litt tvang desverre...

Dooley ligger på ryggen i beina mine hun også når vi klipper klør:) Går fint, ho kan prøve å sprele litt, men ho får ikke slippe unna med det liksom:) Spreller ho tar det lengre tid, men klørne blir uansett alltid klippet! Så ho ligger stort sett veldig stille:) Ho vet også at etter kloklipp vanker det godis:) Det å børste henne går veldig greit, jeg vil ikke påstå at ho liker det men aksepterer det:)

Jeg ha funnet ut at hvis jeg bare gjør det, jeg tar labben holder den, slipper den ikke og bare er trygg i bevegelsene og håndteringen så går det veldig mye bedre enn om jeg er sånn hakkete osv i bevegelsene:) Det virker som de bare godtar det da:)

http://www.staffordshriekane.blogg.no

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards