Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 10 juli 2012

Av kamphundblogg - 10 juli 2012 07:00

Som många vet har hundutställningarna lett till osund avel, och den så kallade "förädlingen" har oftast bara förstört rasen och gjort den till en ohälsosam och extrem version av det ursprungliga utseendet av rasen. 

Några exempel är följande: 

Bullterrier



Tax

 


Engelsk Bulldog

 


Basset


Schäfer
  

Bilder lånade från Daniel Sandén

 

 

Men nu har SKK tagit sig i kragen, och inför diverse åtgärder på utställningar för att förändra raserna till det mer hälsosamma igen. Här är en informations-film från SKK ang. andningen hos hundar.

Jag tycker det är fantastiskt bra att SKK inför sådant här, och jag hoppas verkligen att domarna följer dessa råd!

 



Jag var på hundutställning i helgen, och den domaren som dömde vår ras var väldigt noga med hälsan! Hon hade t.ex vid ett tillfälle två tikar som var lika fina i hennes ögon, men den ena hade något svårare för att andas och därför placerade hon den sämre. Hon sa "Hälsan går före utseendet!"

Denna domare var också noga med att kolla tänderna på hundarna. Hon kollade inte antal tänder, men var otroligt noga med bettet. Tyvärr verkar det som om amstaffarna får allt trängre underkäkar, vilket leder till att huggtänderna växer på insidan och går upp i gomen. Ni kan själva tänka er hur det känns... alla har vi väl haft tandvärk någon gång i våra liv.


En av de anmälda var en uppfödare från södra Sverige, hon deltog med två kullbröder. Båda dessa hanar hade detta bett-fel och blev placerade därefter. När det var dags för junior-tikarna så saknades det plötsligt en tik. De som stod i ringen visste att det var samma uppfödare till tiken, och också hon som skulle ställa den. Ringsekreteraren gick fram och frågade om det var hon som skulle gå in, hon ville inte delta. Hon frågade om tiken var med, och det var hon ju. Ringsekreteraren sa att hon då måste delta. Uppfödaren påstod att tiken haltade. 
Ringsekreteraren förklarade att hon då måste gå in och få "KEP" (Kan Ej Prisbelönas). När uppfödaren kommer in med tiken i ringen (som är från en annan kull, alltså inte syster med bröderna) så ser alla klart och tydligt att hon inte haltar. 

Det var ju tur att det var en så snabbt övergående hälta! ;) 

Domaren blev snabbt varse om varför uppfödaren inte ville delta, tiken hade samma bettfel. 
Även veteran-hanen och hans deltagande avkomma hade detta. 


Denna domare var - som sagt - noga med hälsa och hon skulle lämna in förslag till SKK att Amstaffens tänder och bett skulle vara med på deras lista över vad som ska kontrolleras noggrannare på utställningar. 

Allt som gynnar rasens hälsa känns otroligt bra! Fram med fler sådana här domare!! 


Avslutar med ett BIR och BIM foto från utställningen, ni kan då dra slutsatsen att dessa hundar inte har detta bettfel. 


 


//Paula & DD 

 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards