Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 10 juli 2012

Nu skärper SKK sig!

Av kamphundblogg - 10 juli 2012 07:00

Som många vet har hundutställningarna lett till osund avel, och den så kallade "förädlingen" har oftast bara förstört rasen och gjort den till en ohälsosam och extrem version av det ursprungliga utseendet av rasen. 

Några exempel är följande: 

Bullterrier



Tax

 


Engelsk Bulldog

 


Basset


Schäfer
  

Bilder lånade från Daniel Sandén

 

 

Men nu har SKK tagit sig i kragen, och inför diverse åtgärder på utställningar för att förändra raserna till det mer hälsosamma igen. Här är en informations-film från SKK ang. andningen hos hundar.

Jag tycker det är fantastiskt bra att SKK inför sådant här, och jag hoppas verkligen att domarna följer dessa råd!

 



Jag var på hundutställning i helgen, och den domaren som dömde vår ras var väldigt noga med hälsan! Hon hade t.ex vid ett tillfälle två tikar som var lika fina i hennes ögon, men den ena hade något svårare för att andas och därför placerade hon den sämre. Hon sa "Hälsan går före utseendet!"

Denna domare var också noga med att kolla tänderna på hundarna. Hon kollade inte antal tänder, men var otroligt noga med bettet. Tyvärr verkar det som om amstaffarna får allt trängre underkäkar, vilket leder till att huggtänderna växer på insidan och går upp i gomen. Ni kan själva tänka er hur det känns... alla har vi väl haft tandvärk någon gång i våra liv.


En av de anmälda var en uppfödare från södra Sverige, hon deltog med två kullbröder. Båda dessa hanar hade detta bett-fel och blev placerade därefter. När det var dags för junior-tikarna så saknades det plötsligt en tik. De som stod i ringen visste att det var samma uppfödare till tiken, och också hon som skulle ställa den. Ringsekreteraren gick fram och frågade om det var hon som skulle gå in, hon ville inte delta. Hon frågade om tiken var med, och det var hon ju. Ringsekreteraren sa att hon då måste delta. Uppfödaren påstod att tiken haltade. 
Ringsekreteraren förklarade att hon då måste gå in och få "KEP" (Kan Ej Prisbelönas). När uppfödaren kommer in med tiken i ringen (som är från en annan kull, alltså inte syster med bröderna) så ser alla klart och tydligt att hon inte haltar. 

Det var ju tur att det var en så snabbt övergående hälta! ;) 

Domaren blev snabbt varse om varför uppfödaren inte ville delta, tiken hade samma bettfel. 
Även veteran-hanen och hans deltagande avkomma hade detta. 


Denna domare var - som sagt - noga med hälsa och hon skulle lämna in förslag till SKK att Amstaffens tänder och bett skulle vara med på deras lista över vad som ska kontrolleras noggrannare på utställningar. 

Allt som gynnar rasens hälsa känns otroligt bra! Fram med fler sådana här domare!! 


Avslutar med ett BIR och BIM foto från utställningen, ni kan då dra slutsatsen att dessa hundar inte har detta bettfel. 


 


//Paula & DD 

 

 
 
Fanny

Fanny

10 juli 2012 08:04

Tycker filmen om andning var jättebra och informativ! Underbart med domare som den du beskriver - vilken hjälteinsats att höra av sig till skk angående bettfelet! MER SÅNT!

http://melkerpug.blogspot.com

kamphundblogg

10 juli 2012 20:03

Jaa, hon hade även anmält en annan terrier-ras för att dom hade skeva framben, så även den rasen kanske hamnar under special-listan hos SKK!

 
Titti

Titti

10 juli 2012 08:18

Det tragiska i den här historien är helt klart uppfödarens brist på intresse för rasens hälsa :(

http://the0911.blogg.se

kamphundblogg

10 juli 2012 20:02

Sant! Och denna typ av domare blir inte populär hos många uppfödare. (Som märktes tydligt på den uppfödare jag skrev om). Man vill inte bli avslöjad med ohälsosamma hundar, och därför undviker man den typ av domare. Personligen hoppas jag att få ställa för henne många fler gånger :D

 
Ingen bild

Malin och Freddie

10 juli 2012 08:32

blir väldigt glad när jag läser att hennes linje var att hälsan går före utseendet!!! borde inte det vara prio 1 för alla??? och hur i himelsens namn kan man avla med bettfel???? borde man inte vara mån att få fina och hälsosamma hundar i aveln?? blir så frustrerad när vi avlar på och inte tänker oss för..... tack för ett bra inlägg!!!

kamphundblogg

10 juli 2012 20:01

Nej, många gånger är renrasaveln lika smutsig som blandrasuppfödningen! Tragiskt nog.
Visst är det sjukt att man avlar på bettfel? Ska bli intressant att se om dessa tre hundar kommer gå i avel när dom har åldern inne, tvivlar på att detta stoppar uppfödaren :(
Tack för din kommentar :)

 
Victoria

Victoria

10 juli 2012 09:22

Det är så sant och sjukt det du skriver fy fan vad våra hundar har avlats sönder, det är ju skrämmande!!! Men otroligt bra om nu skk ska göra något åt saken UNDERBART!!!!

http://FWnumberofthebeast.devote.se

kamphundblogg

10 juli 2012 19:59

Det är verkligen i senaste laget nu, men som ordspråket säger: "Bättre sent än aldrig!" Har vi tur kan vi rädda många raser från total fördärv :)

 
Ingen bild

Maria

10 juli 2012 17:22

Kan man få veta vilken kennel det handlar om? Om du inte vill skriva ut det här får du gärna mejla mig på fammarre@spray.se

Tack för en bra blogg!
/Blivande Amstaff ägare :)

kamphundblogg

10 juli 2012 19:58

Du har fått mail.

 
Ingen bild

Carolina

16 juli 2012 14:41

Jag håller på och ställer samman en liten lista över för- och nackdelar hos amstaffkennlar inför ett sannolikt framtida köp så jag vill också gärna veta vilken kennel det rör sig om ifall det går bra, casixt@yahoo.se.
Tack!

 
Ingen bild

Mio

17 juli 2012 07:48

Vad är det som är så fantastiskt med denna domare?!, en domare som dömer fram en öronkuperad hund är inte värd mycket i mina ögon.... Det bör finnas goda skäl till kupering, annars är det ta mig fan lika illa som att avla på osunda hundar bara för att de är snygga. MENINGSLÖST och ger inget för framtidens avel.

kamphundblogg

17 juli 2012 18:11

Kuperade hundar är tillåtna att dömas på utställning (så länge dom är kuperad innan förbudet), därför får inte domaren särskilja dom från de andra pga personligt tycke. Däremot ska friska hundar dömas fram, och det gjorde denna domare - vilket tyvärr är ovanligt!

Att jämföra kuperade hundar med osunda hundar känns också galet, det är såklart ett ingrepp som BARA är för syns skull, men en osund hund kan må dåligt, lida och dö i förtid. Det brukar inte kupering orsaka.

 
Ingen bild

Mio

18 juli 2012 08:02

Jag känner till reglerna, jag Springer själv vänstervarv, när du varit med lite längre så förstår du nog vad jag menar.

kamphundblogg

19 juli 2012 05:34

Kan du hellre förklara, än att slänga ur dig en så nedlåtande kommentar..?

 
Ingen bild

Mio

20 juli 2012 21:19

Kupering är förbjuden i Sverige, ändå importerar vi kuperade hundar? Hur försvarar man att man låtit någon skära öronen av ens lilla valp? Varför är det ok att ta in en kuperad hund och ställa ut den i Sverige, när det är förbjudet. Det är skam att man uppmuntrar det genom att alltid placera de främst, för vi vet alla att finns det två likvärdiga hundar så vinner den kuperade (gäller inte bara amstaff). Många hundar kan åka från att ta hem segern pga att de har öron som inte ligger/står som de ska, tar vi amstaffen som ex så ska de ha rosenöron, inte ståndeöron. Hur kan man då döma fram en hund där öronen är helt fel?! Nästa gång du ser en kuperad hund så gå fram och prata och fråga sedan varför de låtit kupera den så ska du få höra hur viktigt utseendet är. Det finns inget försvar till att man låter sin hundvalp få genomgå en helt onödig och smärtsam skönhetsbehandling som alltid innebär risker. OBS givetvis prioriterar jag också hälsan, och det finns gott om hundar med både hälsa och exteriör utan att de behöver ha kuperade öron. Snart nog får vi alla hoppas att detta förbjuds helt och hållet. Sen måste jag också tillägga att de flesta uppfödare är seriösa och avlar på hälsan, sen får man ju hoppas att det blir bra också, det är ju inte helt ovanligt med trånga käkar hos våra breda raser. Uppfödaren du skriver om har jag ingen aning om, och har hon medvetet avlat på dåliga hundar så är hon ju bra korkad, och en sådan uppfödare kommer aldrig långt.

kamphundblogg

31 juli 2012 10:06

Men SKK försöker ju få bort det mer och mer, så nu får man inte ställa hundar som är kuperade innan ett visst datum. Så "snart" kommer det inte bli fler kuperade hundar i ringen.
Många som köper kuperade hundar köper vuxna, och då kanske det inte är kuperingen som avgör köpet utan mycket annat - får man hoppas!

Jag har pratat med många som har kuperade hundar, och tack och lov har de flesta köpt - som jag skrev ovan - vuxna hundar som varit kuperade redan innan dom planerade sitt köp.

Det är som sagt förbjudet att ställa ut hundar som är kuperade efter ett visst datum (tror det är 2008 01 01 eller något sådant) så nu försvinner det ju mer och mer. Men jag vet uppfödare som då hellre skiter i utställning (alternativt ställer utomlands där det är tillåtet) för att slippa visa en hund med "fula" öron.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards