Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 31 juli 2012

Av kamphundblogg - 31 juli 2012 10:07

Hej på er! 

Jag har semester och har därför inte uppdaterat som jag borde. Förra veckan var jag, min sambo och DD uppe hos min pappa och njöt av lediga dagar och lite utflykter.. inget särskilt med hundtema, så jag tänkte köra en liten uppdatering om vad som hände INNAN vi åkte till pappa, och avsluta med en liten furunkolos-rapport! 


Helgen innan vi åkte till pappa var jag och DD i Eskilstuna. Vi åkte dit på lördag morgon (fröken tyckte det var dags att gå upp klockan 5, inte kl 7 som jag hade tänkt....), när vi kom fram mötte vi upp en tjej som heter Lina. Hon har en amstaffhane som heter Wiggo. DD och Wiggo var kompisar när Wiggo bodde hos sin uppfödare, då brukade dom busa i valplådan :) Sedan dess har dom inte träffat, men jag har haft kontakt med Lina ett tag på mail. Eftersom Lina bor i Eskilstuna passade det bra att ses när jag var där :) 

Dom trivdes bra ihop.. 
 


Och lite mys.. tänkte väl Wiggo.. men DD bara manglade honom ;) 
 


Både DD och Wiggo är ju lättstressade hundar, och det är därför jag och Lina fått kontakt. Vi har gett varandra tips och råd, spytt galla över motgångar och jublat över framgångar. Jag var helt ärlig lite orolig över att dom skulle ses, jag trodde att dom skulle stressa upp varandra, men båda var riktigt lugna tillsammans! Imponerande, och glädjande :) 


DD var trött efter lekstunden. 
 


Vi sov på vandrarhem den natten, och morgonen efter (som DD återigen tyckte var lämplig att starta kl 5!!) gick vi ut på en liten morgonrunda, jag städade ur rummet, åt frukost och begav mig ner till ängen där RASSPECIALEN skulle äga rum! :) 

Vi hade anmält oss till Klubbmästerskap i rallylydnad, och hade tränat i ganska exakt 3 veckor ;) 
Mitt mål var att överleva, vilket jag gjorde :D Det gick inte jättebra, men eftersom många ekipage missade en skylt så placerade vi oss på 4:e plats, av 11 startande. Poäng-mässigt blev det inte jättebra, men jag är så jäkla nöjd ändå!
Vi fick 66 poäng, och flera av dom vet jag var pga slarv från mig. Jag vet att vi hade klarat oss så mycket bättre om vi hade tränat med mer störning. Men det var inte vinsten jag var ute efter, det var erfarenheten, att få prova på det, att se om det kan vara något som vi vill satsa på. Och det känner jag nu! Jag satsar på att tävla officiellt till vintern :) 

Innan det hoppas jag vi hittar någon inofficiell tävling att träna mer på :) 

Här är några bilder som Maria Carneskog har tagit på mig och DD när vi tävlade. Tack för bilderna Mia! 


Fokus vid starten. 
 


Här tappade hon all fokus helt och hållet. Hon gjorde hela skylten helt fel, satte sig åt fel håll osv. Det var som om hon fick en total "mental breakdown". ;) Men hon var så trött, så det är förståeligt. 


Mallig blev jag när hon - trots detta - återhämtade sig och återfick fokus på några moment.
 


Visst är bilderna helt underbara?!


På utställningen gick det som jag trodde; hon fick VG och blev oplacerad. Men det var en noggrann domare, som var "snål" på sina Exc. Men något jag reagerade över - och ni som har koll får rätta mig om jag har fel - men jag tror inte en enda brindle-hund placerade sig. 

DD fick kommentaren "greyhound underline" på kritiken. Jag undrar om de andra fick "bullterrier underline" som dom borde fått, men jag antar att dom inte fick det eftersom några av dom placerade sig rätt bra. ;) 


Förresten så bidrog DD till Forskningsprojektet för Demodikos. Det var veterinär på plats som utförde blodprovet. Jag visste inte alls hur DD skulle reagera på att lämna blod, och var beredd på att få hålla henne hårt. Hon ryckte till när veterinären satte nålen, sen satt hon helt still och till och med slumrade lite i min famn. 

 


Och som avslut: FURUNKLERNA ÄR NÄSTAN HELT BORTA!!! Den elaka "vårtan" hon hade mellan tårna går knappt att urskilja längre, och man ser bara lite lite missfärgning där de gamla har suttit. På torsdag är pennicillin-kuren slut, och jag hoppas att hon aldrig mer behöver gå igenom detta! 


//Paula & DD 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards