Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 26 juni 2012

Av kamphundblogg - 26 juni 2012 06:30

Vi är alla fullt medvetna om att Border Collien älskar att valla, att det är en instinkt den har. Det är något du accepterar, och gärna tar hänsyn till i din träning. 

Vi är lika medvetna om att en Jämthund jagar älg, att även det är en instinkt, något du inte behöver lära den och inte heller kan träna bort. 

På samma sätt accepterar vi Vinthundens vilja att springa, Labradorens vilja att bada och apportera och Jack Russelns vilja att gå i gryt. 


Men pitbullen ska inte slåss! Vi ska prata om den som en snäll hund, som inte gör en fluga förnär. Som bara slåss om den hamnat i fel hem eller blivit uppfostrad att slåss. Vi bäddar in hunden i bomull och förskönar den - i hopp om att hjälpa rasens rykte. Vi vill gärna visa upp att rasen fungerar med andra hundar, och att den är en enkel hund som vem som helst kan äga! 

Till vilken nytta?
Jag tror helt ärligt att vi gör rasen en så kallad björntjänst när man ignorerar och förnekar deras instinkter. För jämförelsevis med Border Collien, Jämthunden, Vinthunden, Labradoren och Jack Russeln så har även Amerikanska Pitbull Terriern instinkter och dessa måste vi ta hänsyn till! 

   


Man läser och hör allt för ofta om folk som vill förändra rasens rykte genom att visa den där "gullipluttiga" hunden som jag beskrev ovan.. men där tror jag det kan gå riktigt fel! En pitbull är inte en ras för alla, som funkar med alla. Det är en energisk ras som kräver mycket kunskap av sin förare. 


Förr var jag som dom; jag ville ha en pitbull för att bevisa motsatsen, för att berätta för alla att den inte slåss, att den är snäll och trevlig. Och visst, den är snäll och trevlig, mot människor. Mot hundar och andra djur är den en pitbull. Ju mer jag lärde mig om rasen desto mer insåg jag att det inte var en ras för mig. Jag tycker att rasen verkar vara en grymt bra tränings-kompis, men den passar verkligen inte i mitt liv. 

Dessutom vet jag att jag inte skulle få tag i en renrasig APBT även om jag hade velat det. Det är inte en ras "vem som helst" går och köper, utan kräver kontakter och erfarenhet. 

Det är kanske därför man ofta ser "american bullys" eller andra "påstådda pitbulls" hamna i "vardagshemmen". 

Stor skillnad både mentalt och utseendemässigt. 

   


En "pitbull" (american bully) kan vem som helst importera från USA, få papper på att det är en pitbull, registrerad i register som enligt uppgifter inte är särskilt trovärdigt. Grundaren till "rasen" American Bully erkänner själv att han har avlat fram rasen genom att blanda in andra raser. (Läs om det HÄR.) Därmed är American Bully inget annat än en blandras
För er som vill vara helt säkra på att det är en renrasig American Pitbull Terrier så ska den (självklart) ha stamtavla och vara registrerad i BFKC eller ADBA. I registret UKC tillåts det dock att man registrerar Amstaff, Pitbull och American Bully under samma rasnamn, vilket inte gör det registret särskilt tillförlitligt. 

Har ni en blå pitbull? Då är det med all sannolikhet en blandras av något slag, den blåa färgen finns inte hos American Pitbull Terrier. 

Eller så kan man ju alltid köpa en "pitbull" från Barbro Bruhn....... (ironi!)  Ni som inte hört om henne har en hel del att läsa! Mycket information kan ni få här:
Barbro Bruhn, samlingstråd.



Så kontentan:


Låt APBT'n vara det den är avlad för, och låt de som klarar av rasen ha den!
Avguda den gärna, men håll det avstånd din kunskapsbrist sätter. 

Försök inte hjälpa pitbullen om du inte besitter rätt kunskap,
då klarar den sig bättre själv!
   


//Paula & DD  

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards