Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 26 juni 2012

Pitbullen slåss inte!

Av kamphundblogg - 26 juni 2012 06:30

Vi är alla fullt medvetna om att Border Collien älskar att valla, att det är en instinkt den har. Det är något du accepterar, och gärna tar hänsyn till i din träning. 

Vi är lika medvetna om att en Jämthund jagar älg, att även det är en instinkt, något du inte behöver lära den och inte heller kan träna bort. 

På samma sätt accepterar vi Vinthundens vilja att springa, Labradorens vilja att bada och apportera och Jack Russelns vilja att gå i gryt. 


Men pitbullen ska inte slåss! Vi ska prata om den som en snäll hund, som inte gör en fluga förnär. Som bara slåss om den hamnat i fel hem eller blivit uppfostrad att slåss. Vi bäddar in hunden i bomull och förskönar den - i hopp om att hjälpa rasens rykte. Vi vill gärna visa upp att rasen fungerar med andra hundar, och att den är en enkel hund som vem som helst kan äga! 

Till vilken nytta?
Jag tror helt ärligt att vi gör rasen en så kallad björntjänst när man ignorerar och förnekar deras instinkter. För jämförelsevis med Border Collien, Jämthunden, Vinthunden, Labradoren och Jack Russeln så har även Amerikanska Pitbull Terriern instinkter och dessa måste vi ta hänsyn till! 

   


Man läser och hör allt för ofta om folk som vill förändra rasens rykte genom att visa den där "gullipluttiga" hunden som jag beskrev ovan.. men där tror jag det kan gå riktigt fel! En pitbull är inte en ras för alla, som funkar med alla. Det är en energisk ras som kräver mycket kunskap av sin förare. 


Förr var jag som dom; jag ville ha en pitbull för att bevisa motsatsen, för att berätta för alla att den inte slåss, att den är snäll och trevlig. Och visst, den är snäll och trevlig, mot människor. Mot hundar och andra djur är den en pitbull. Ju mer jag lärde mig om rasen desto mer insåg jag att det inte var en ras för mig. Jag tycker att rasen verkar vara en grymt bra tränings-kompis, men den passar verkligen inte i mitt liv. 

Dessutom vet jag att jag inte skulle få tag i en renrasig APBT även om jag hade velat det. Det är inte en ras "vem som helst" går och köper, utan kräver kontakter och erfarenhet. 

Det är kanske därför man ofta ser "american bullys" eller andra "påstådda pitbulls" hamna i "vardagshemmen". 

Stor skillnad både mentalt och utseendemässigt. 

   


En "pitbull" (american bully) kan vem som helst importera från USA, få papper på att det är en pitbull, registrerad i register som enligt uppgifter inte är särskilt trovärdigt. Grundaren till "rasen" American Bully erkänner själv att han har avlat fram rasen genom att blanda in andra raser. (Läs om det HÄR.) Därmed är American Bully inget annat än en blandras
För er som vill vara helt säkra på att det är en renrasig American Pitbull Terrier så ska den (självklart) ha stamtavla och vara registrerad i BFKC eller ADBA. I registret UKC tillåts det dock att man registrerar Amstaff, Pitbull och American Bully under samma rasnamn, vilket inte gör det registret särskilt tillförlitligt. 

Har ni en blå pitbull? Då är det med all sannolikhet en blandras av något slag, den blåa färgen finns inte hos American Pitbull Terrier. 

Eller så kan man ju alltid köpa en "pitbull" från Barbro Bruhn....... (ironi!)  Ni som inte hört om henne har en hel del att läsa! Mycket information kan ni få här:
Barbro Bruhn, samlingstråd.



Så kontentan:


Låt APBT'n vara det den är avlad för, och låt de som klarar av rasen ha den!
Avguda den gärna, men håll det avstånd din kunskapsbrist sätter. 

Försök inte hjälpa pitbullen om du inte besitter rätt kunskap,
då klarar den sig bättre själv!
   


//Paula & DD  

 
 
Ingen bild

Lena

26 juni 2012 08:35

Kunde inte sagt det bättre själv!!

kamphundblogg

27 juni 2012 20:31

Tack Lena! :D

 
Titti

Titti

26 juni 2012 08:48

Fint skrivet Paula, jag håller absolut med dig.

http://the0911.blogg.se

kamphundblogg

27 juni 2012 20:31

Tack så mycket Titti!! :)

 
Lynn

Lynn

26 juni 2012 23:40

Jag tycker detta är ett väldigt bra inlägg för det är precis som du säger, man kan inte lulla bort rasens instinkter som faktiskt är väldigt kraftfulla. Utan acceptera att den är som den är och låta de kunniga äga dessa för att undvika tråkigheter.

http://lynncreation.wordpress.com

kamphundblogg

27 juni 2012 20:30

Tack! Härligt att jag fick fram det jag ville få fram i mitt inlägg :)

 
Ingen bild

anne

27 juni 2012 13:00

du har alldeles rätt i det du skriver, men måste bara lägga till en sak..
De allra flesta människor jag mött som inte har gillat pitbull elr snarliknande raser (de flesta hade dessutom aldrig träffat, eller varit nära en pitbull, amstaff osv) de tycker inte om dem för att de tror att de är aggressiva - mot människor. Och detta stämmer ju inte, just den punkten vill jag att folk ska vara medvetna om! Dock är det som du säger, de har instinkter när det gäller andra djur, även om de inte behöver betyda att de maler sönder allt de kommer nära :)

kamphundblogg

27 juni 2012 20:29

Ja, det nämnde jag i inlägget, dock bara vid ett tillfälle, men du har rätt, det kan inte poängteras tillräckligt! En hund av denna typ som är aggressiv mot människor gör mig skrämd, det är ju verkligen så fel om dom visar aggressioner mot människor eftersom dom är avlade att INTE göra det.

Nä, med rätt uppfostran så kan en pitbull vara med andra hundar, men dom har lättare till slagsmål iom deras avel.

 
Pierina, Cilla & Enzo

Pierina, Cilla & Enzo

29 juni 2012 09:51

*Word* :)

http://mixtomax.se/blogg

kamphundblogg

29 juni 2012 20:30

Tack :D

 
Ingen bild

Carolina

6 juli 2012 23:05

Sååå bra formulerat! Och modigt att säga det, folk verkar annars antingen vilja försköna rasen vilket ställer till det för den som köper i lite god tro eller å andra sidan avsky allt som liknar kamphund utan att vara insatta i saken. Det här nyanserade inlägget balanserar upp debatten lite. Och visst har olika raser olika instinkter och temperament, varför sticka huvudet i sanden och låtsas som att den medvetna avel som ligger bakom skillnaderna mellan de olika raserna inte skulle spela någon roll bara för att de numera oftast inte används till det de var tänkta för...

kamphundblogg

9 juli 2012 21:07

Tack för din kommentar! :)
Kul att mitt inlägg uppskattades!

 
Ingen bild

Mick

11 juli 2012 11:49

Ett bra inlägg men,,,, glöm inte att det hänt mycket tragiska händelser med dessa hundar. Om det är ägarens fel eller inte så kvarstår faktum ang dessa hundar,, tyvärr

kamphundblogg

12 juli 2012 21:16

Jo, det är vi fullt medvetna om. Det har också hänt mycket tragiska händelser när taxar har bitit. Och golden retrivers, och rottweilers, och pudlar. Ja, alla raser.
Faktum kvarstår att denna typ av hund ligger väldigt långt ner i bitstatistiken i alla fall mot människor.
Och annat fakta är att det ytterst sällan handlar om renrasiga hundar när det är bitolyckor, vare sig mot människor eller andra djur.
Det är ingen som förnekar fakta, men det är bara FAKTA som gäller, inget annat.
För övrigt så förnekar jag inte hundens förmåga att slåss, det är ju det själva inlägget handlar om. :)

 
Ingen bild

Carolina

16 juli 2012 14:36

Nu har jag redan kommenterat det här inlägget en gång men såg precis att man i SKK:s tidnings Hundsports senaste nummer har en artikel av Mickie Gustafsson från Karisma hundutbildning där hon skriver om att vissa hundar är farligare än andra, jag tyckte att den på många sätt var välskriven och tänkvärd och den har delvis med synpunkterna från den här bloggen, sedan håller jag inte med henne fullt ut om hennes ganska begränsade orsaker (naivitet, förhoppning om att förbättra världen/hunden eller att man vill verka tuff) till att man skaffar en ras av kamphundstyp... Rekommenderas i alla fall till de som är intresserade av frågan!

kamphundblogg

17 juli 2012 18:12

Jag läste också denna artikel och reagerade väldigt mycket som dig! Bra att du påpekar det så att fler kan se likheten :D

 
Ingen bild

Bella

29 januari 2013 23:03

Jag vill skaffa/köpa 2 American Pit bull terriers,vart fan i hellvete finns kennlarna i Sverige??tacksam för svar.

kamphundblogg

30 januari 2013 15:48

Hej Bella.
Det är ditt ansvar att leta efter kennlar, inte vårt. Vill du ha apbt'n så får du lägga mycket tid på att läsa om rasen, lära dig linjer och beteenden som hör till. Kolla upp vilka hundar som finns i Sverige och låta uppfödarna lära känna dig. Du väljer inte uppfödaren, den väljer dig. Så funkar det inom apbt-världen och om du inte visste det har du väldigt mycket kvar att lära.
Jag kan rekommendera dig att bli medlem på pitbullforum.se och läsa allt som handlar om apbt där, bekanta dig med folk och visa hur seriös du är.

Lycka till, och kom ihåg att det finns oändligt många fler hundraser som kan passa minst lika bra som en apbt och som inte är lika krävande.

 
Ingen bild

Bella

22 april 2013 00:27

Det är inte det lättaste att hitta en pit bull terrier,& inte fan finns det "kennlar" för dom i Sverige.Jag har länge nu letat efter Bluenose Pit Bull Terrier.Ja jag vet att det finns andra hundar,men nu vill jag ha en APBT så ingen jävla toypudel elr tax.Ja jag VET att pit bull terriern är en krävande ras.

kamphundblogg

22 april 2013 08:03

Men nu börjar jag tro att du skämtar, Bella. Har du ens läst inlägget du kommenterar?? Det står klart och tydligt där att den blå färgen inte finns hos den renrasiga apbt'n, så om du tycker färgen är viktigast får du leta köpa en blandras typ American Bully.

Nä, du behöver inte välja en toypudel istället, men med tanke på att du vill ha två stycken så kanske det ändå vore mer lämpat eftersom apbt'n i regel inte går ihop med andra hundar.

Börja med att läsa igenom inlägget noga, och läs sedan vidare med fakta på rasen.

Eller så kanske du kan skriva ännu ett otrevligt inlägg här på bloggen så blir vi nog mer vänligt inställda mot dig och vill hjälpa dig! ......

//Paula

 
Ingen bild

Jonas

23 november 2013 15:41

Nu läser du på, skriv inte att pitbull och bully är samma sak för då behöver du läsa på ordentligt!

kamphundblogg

3 december 2013 09:49

Vem syftar du på när du skriver denna kommentar?
//Paula

 
Ingen bild

Caspi

10 december 2013 23:03

Är inte alla hundar blandraser från början ? Har ni själva dessa hundar någon av er så att ni kan uttala er om detta ?
Tycker bara detta e så patetiskt

kamphundblogg

11 december 2013 23:01

Att jämföra att alla hundraser är blandraser från början med inriktad och kontrollerad avel som skett i generationer är fattiga argument.

 
Ingen bild

Caspi

10 december 2013 23:07

Har själv en bully så snälla om ni ska prata om dessa raser tycker jag att ni ska ha lite mer att komma med, mer än fakta på nätet ;)

kamphundblogg

11 december 2013 23:00

Så fakta från han som startade bully-aveln räcker inte?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards