Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 24 juni 2012

Av kamphundblogg - 24 juni 2012 08:35

Det har väl inte undgått någon vad som hände för en vecka sedan i varg-hägnet på Kolmårdens djurpark. En kvinnlig djurskötare omkom efter att vargarna hade gett sig på henne. Mycket sorglig händelse. 

Ännu har utredningen inte kommit fram till vad som hänt, och även om jag har mina spekulationer i vad som kan ha skett så tänker jag inte skriva ut dom eftersom det bara blir just spekulationer

Men alla verkar vara överens om att det är i grunden för att dom är vilda! Men jag skulle nog ändra om det lite grann och säga att det i grunden är för att dom är djur! Precis som våra hundar, precis som de två Alaskan Malamute som jagade efter ryttarna, och gav sig på den som ramlade av. Precis som den flock av Berner Sennen som gav sig på sin kvinnliga ägare och hade ihjäl henne. Precis som det hänt många gånger med våra tamdjur och tyvärr kommer hända många gånger igen. Just för att det är djur. 


 


Jag har haft den stora äran att vara besökare hos Kolmårdens vargar vid 3 olika tillfällen. De första två i samma flock, med ett års mellanrum. Och den tredje gången - som var nu i december - i just denna flock som olyckan hände i.
Det jag känner nu, är medkännande för de nära och kära kvinnan hade runtom sig. Familj, vänner och såklart arbetskamrater. Jag känner mycket för de djurskötare som har kvar sitt ansvar för flocken, för jag antar att det är med dubbla känslor dom möter sina vargar igen. 


BÖR TILLÄGGAS: Jag vet inte om någon av de djurskötare som var inne hos oss är den kvinna som avled. Så kvinnan på bilden kanske inte har något mer med texten att göra än att hon faktiskt var med vid vårt besök. Jag valde att ta med bilden för att jag tycker den är så fin. 
 


Jag känner också en stor ledsamhet över att inte få besöka vargarna i år igen, men främst en stor tacksamhet över att jag faktiskt fått uppleva det. Jag vet så många som velat åka med, som sagt att dom längtat i flera år, och som nu inte kommer få chansen att uppleva det igen. 


Min systerson var med vid besöket. Vargarna flockades runt honom och älskade hans lugn! 
 

 

 


Men jag måste understryka att jag inte hade tvekat till att besöka vargarna på Kolmården igen om jag hade fått! Jag och flera andra har anmält oss frivilliga att gå in i hägnet för att visa Sverige, media och alla andra kritiker att det inte är farligt. Men jag förstår att Kolmården måste sluta med dessa besök. 

Alfahanen i hänget. Vid detta tillfälle satt jag på en bergshäll och kände en stark närvaro bakom mig. När jag ser mig över axeln ser jag detta vackra djur stå där. 

 


Alla bilder är tagna av mig vid mitt senaste besök hos vargarna. 

//Paula & DD 

Ps. Jag vet att detta inte har med bloggen som sådan att göra, men jag tror att de flesta hundägare har ett litet extra bultande i sitt hjärta för just vargar, eftersom vi är medvetna om deras förfäder. 



Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards