Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 21 juni 2012

Av kamphundblogg - 21 juni 2012 10:00

Ett inlägg på ett hundforum frågade hur folk valt sin ras och varför. Jag svarade att mina hundar har liksom valt mig på något sätt, svårt att förklara... Sen har det varit upp till mig att försöka göra deras liv så innehållsrikt och roligt som möjligt för dom som individer och det kan jag säga är inte helt lätt alla gånger då jag fortfarande "glömmer av" mig  


Av den anledningen provar jag rätt många aktiviteter och sparar som personliga Aktivitetsregister


För Enzo var ju DW en succé även om han nog inte ens märkte av vikten (2,7kg) så bara han blir röntgad ska jag verkligen träna detta ordentligt. Hoppas jag kan samla på mig så mycket kunskap så jag även törs prova WP
Alltså, han älskar kroppsarbete lika mycket som mentalt arbete men det är som om när det kommer till kroppsarbete så lyser han upp på ett annat sätt, han bara älskar att brottas och kampa   


Så började jag kolla på Springpole och samla på mig information och kunskap av de som kan (och inte kan, man måste vara lite selektiv) och bestämde mig sen att han skulle få prova på detta


Men först lite info och fakta

Springpole är en upphängd torkad kohud, stoppad gummislang (brandslang) edyl och hängs upp med en kraftig båtfjäder (alternativ finns men det måste vara fjädrande) och tassarna ska med rekommendation vara ca 20-30 cm över marken (Edit: Framtassarna ska med rekommendation vara 20-30 cm över marken MEN baktassarna ska vara På marken). Underlaget ska vara plant och fast men inte hårt, absolut inte asfalt.
Vad tränas då? Hela hundens kropp. Från käkar, nacke, bringa, rygg och bak
Blir inte hunden aggressiv? Min uppfattning är att man som förare måste ha koll på hundens sinnestämning i All träning. Man kör inte lydnadsträning i flera timmar eller låter hunden hoppa hinder (agility) en hel dag. Samma gäller Springpole. Hunden får utlopp för kamplusten men det får inte gå överstyr. Jag har tidigare skrivit att jag kampar med Enzo för han gillar det men jag tar initiativet och allt sker kontrollerat plus att jag lärt honom "Släpp" och "Färdig"


När Enzo luktat klart på kohuden vi hade med oss så kampade vi lite med den på backen jag var helt plötsligt bästa matten i världen som kommit på den där fantastiska idén. Sen hängde vi upp den under en gångbro och han hamnade lite i en egen bubbla.... Helt lyrisk tog han sig an uppgiften   
Han har väl inte den bästa konditionen än så han blev trött rätt fort och satte sig och tittade på den som om han samlade liiiiite mer krafter bara för att en liiiten stund till få leka...


Helt klart en aktivering som hamnar högt på hans lista över favvosaker


//Pierina, Enzo & Cilla

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards