Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 13 juni 2012

Av kamphundblogg - 13 juni 2012 20:55

När man har två hundar blir det lätt att man tar med dom båda när man ska göra olika saker. Jag är dålig på att lämna den ena hemma, ska jag lämna en lämnar jag båda. Nu har jag börjat tänka om.

Framför allt Musse som är ”lillebror” behöver egen tid. Få en chans att upptäcka världen själv, få ta egna beslut och förstå att världen inte är stor och hemsk utan storebror som man då kan gömma sig bakom. När jag tänker efter så har Musse knappt TRÄFFAT en annan hund än Malte. Han har ju förstås SETT många hundar på promenader och kurser men inte hälsat eller lekt. Spec har jag varit nyfiken på hur han är med andra hundar. Jag har aldrig upplevt honom som en kille som skulle göra utfall eller så mot andra men jag VET ju inte.


Igår bestämde jag och en kompis att vi skulle ta en promenad ihop med våra herrar. Kompisen har en Golden som är 10 år gammal. En lugn och stabil farbror som jag vet att det inte skulle bli ngt krångel med. När de kom emot oss och Musse insåg att Golden hanen skulle komma nära honom så reste han ragg i nacken och bak vid rumpan, samtidigt som han viftade på svansen.   Vi påbörjade promenaden och hundarna hade ännu inte hälsat. Musse höll sig på sin kant och gjorde ingen ansats att hälsa först. Efter en stund tyckte Musse att det ändå var dags att hälsa och jag trodde svansen skulle gå av av allt viftande. Lekinviter från dom båda. Dock fick de inte leka eftersom de var kopplade. Av och till under promenaden gjordes mer lekinviter och det nosades en del på varann men däremellan brydde de sig inte om varann.   


Vid några tillfällen ville Golden killen lägga tassen på Musses rygg och då tog Musse Bus i ända från tårna och ”morrade” åt honom. Men det var ett morr och sen gick han därifrån så jag var aldrig orolig att det var ngt som skulle eskalera och det kändes underbart när de i nästa stund efter morrandet återigen stod nyfiket och nosade på varann. 


Innan vi skiljdes åt så stod vi och pratade och Musse la sig ner och vilade en stund, han var bra sliten efter en timmes promenad. Underbart! Jag sa till Musse på skoj innan vi skulle gå att han skulle säga hej då till Tello (hunden) och då gick Musse fram och pussade honom i mungipan. Haha, så himla söt! 


Den här promenaden stärkte både mig och Musse tror jag. Jag som alltid varit osäker vid hundmöten med Malte då han har den olaten har. Men det här kändes underbart. Nu vet jag att Musse inte är den som går runt och ”muckar” med andra eller kan explodera när som helst. Inte för att jag skulle släppa fram honom till alla nu men jag kan släppa honom lös med hundar vi känner som jag vet är stabila och det känns kanon!


Idag tog jag med Musse till sonens fotbolls träning. Det är ju en hel del störning där när 20 små killar springer runt och jagar 20 bollar. I vatten pauserna kommer det fram nyfikna killar som klappar och kastar pinnar åt honom. Även föräldrar kom fram och hälsade och Musse blev ju överlycklig. På slutet kastade jag ut torrfoder i gräset för honom att leta efter och då var han sysselsatt länge.

Nu sussar Musse gott i soffan och jag är mycket nöjd med våra 2 dagar.


Men vad har Malte pysslat med då? Har han bara fått vara hemma? Nej då, husse har börjat åka inlines med honom. Han sköter sig tydligen jätte bra och tycker det är en super rolig sysselsättning. Så han får sin egen tid med husse också. Vilket jag tror är bra för honom i hans utveckling nu att han är med husse och inte med mig för husse är inte lika osäker som jag är i vissa situationer. Så just nu lunkar allt på.  

//Sofia och grabbarna grus


 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards