Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 6 juli 2012

Flyttat!

Av kamphundblogg - 6 juli 2012 10:00

Tisdagen den 26 juni tog jag pick och pack (och alla djur) och åkte till vårt nya hem; Nordiska Hund (alltså, jag fattar fortfarande inte att jag sagt upp mig från en heltid, tillvidaretjänst och kastat mig in detta okända.....)


Resan var ett rent helvete! Enzo skrek, skakade, fällde och bet sönder hela bakdörren innan vi var framme    Jag hade ont i magen, blev arg och irriterad, blev ledsen, frustrerad. Har nog aldrig haft så många känslor i kroppen som dessa 2 timmar.... Reaktionen från honom var ändå väntad då han började reagera redan när vi packade släpet. Men när vi kom fram och installerat oss i lägenheten lugnade han sig betydligt.


Vis av vad han tidigare lärt mig så har det varit en extremt passiv vecka. Endast promenader och samma runda varje gång. Bara varit i lägenheten. Ingen fysisk eller mental träning alls. Cilla har nästan gått åt av tristess för hon har ju hängt med några gånger och vet att här händer det massa roliga saker   


Denna passivitet har lönat sig. Räknar man bort dagen vi kom så tog det 2 dagar för Enzo att lägga sig och slappa när jag inte var hemma och 4 dagar innan han sov själv en hel natt i soffan och även fortsatte sova när jag klev upp! Definitivt klart godkänt för att vara han   
 
Sen varför han ska in under sängen när han inte kan ta sig ut är en gåta (han gör så hela tiden???)....
 

Det har varit helt galet mycket från det jag satte foten här i tisdags. Inslängd på valpkurserna, det var så många anmälda att det blev två stycken samma dag, en kurs i specialsök-grundfärdigheter, ett av diabetesekipagen har varit här i flera dagar (ofattbart att hundarna lär sig så fort!!!! jag står helt mållös....), medan de var här var gick valpkursen igen! Jag blev så glad, en kursare hade en cockapoo som hade samma stressnivå som Enzo och jag kunde hjälpa henne och säga att det går att få till då hon var så ledsen att hon grät. DET rörde mitt hjärta! Jag kanske kan hjälpa andra ändå.....



Jag ska avrunda här men ska visa att det inte varit såååå passivt att det är synd om mina hundar dom fick springa av sig lite efter valpkursen när vi kom  

 

/ Pierina, Enzo & Cilla

 
 
Ingen bild

Carolina

6 juli 2012 17:31

Oj, spännande, lycka till! Från mardrömsstarten med resan kommer det bara att kunna bli bättre... Men ursäkta min okunnighet, vad är Nordiska hund? Det är kul med kurs i alla fall, fattar jag det rätt som att du håller i kurser? Själv skulle jag gått en intensivkurs där man skulle få testa en massa aktiviteter med spår, sök, agility, rallylydnad mm men den blev inställd med kort varsel och jag surade i en halv dag innan jag bestämde mig för att göra en intensivkurs med mig själv, då kunde båda hundarna vara med. Så vi har lagt spår, varit på agilitybanan, gått på ett Öppet hus på en hundskola i närheten och så lånade jag boken "Hjärngympa för hunden" på biblioteket och har skummat igenom och valt ut några övningar vi jobbar med på verandan och till ikväll har jag förberett två rallylydnadsbanor. Dessutom köpte jag DVD:n "Från valp till stjärna" och har tittat på under kvällarna, nästan som att ha en egen instruktör. Superkul har det varit för både mig och hundarna, så detta ska jag göra om nästa semestervecka, ett komplement till vanliga kurser och har inspirerat mig massor, en sådan intensiv träning orkar man inte till vardags, men någon gång då och då...
Långt sidoinlägg blev det, ursäkta...
Ska i alla fall hålla tummarna för att flytten blir en succé!

kamphundblogg

7 juli 2012 16:44

Vad kul att du tog saken i egna händer och fixade en intensivkurs trots inställd kurs :D

Nordiska hund är en hundskola i Jämtland och jag är "instruktör under utbildning" därför är jag med på alla kurser; valp-, unghund-, grundkurs specialsök, kantarellsök mm
Det roligaste nu är nog pilotprojeket diabetes-sök :D

 
Ingen bild

Paula

6 juli 2012 21:47

Skönt att du vet hur du hanterar Enzo's stress, så att han finner ro så fort igen!
Ser fram emot fler uppdateringar, och det låter som ett jävligt spännande ställe ni är på :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards