Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 19 juni 2012

Hund i bil.

Av kamphundblogg - 19 juni 2012 08:15

Vi vet alla om det, ändå sker det många dödsolyckor varje år! Man får inte lämna hunden i bilen när det är varmt. Den kan dö, mycket fortare än vi tror. Den kan få skador på hjärnan på mycket kort tid. Sprid informationen om hur viktigt det är, hur varmt det kan bli i bilen och hur lite det faktiskt hjälper att veva ner rutorna 2 cm. 


Exempel på hur varmt det kan vara i bilen efter att den stått en stund. En hund tål inte hög värme lång tid utan att få värmeslag. Mellan 20 och 50 minuter tar det i 49° C värme innan hunden får livshotande skador. En bil som står i skuggan, när det är ca 25° C i skuggan ute, får en inne-temperatur på 49° C efter i genomsnitt 48 minuter. Minsta uppmätta tid det tog för temperaturen att gå upp så långt var 28 minuter. En hund med med en inre kroppstemperatur på 42° C riskerar att dö utan snabb och effektiv veterinärvård.




 Läs gärna Sofia Lagerströms "Hundhållning i bil


Jag har sett folk som har gjort skyltar som dom sätter i bakrutan på bilen med information om att dom finns i närheten, och deras telefonnummer, så att dom kan bli kontaktade om hunden ser ut att lida. Jag vet helt ärligt inte vad jag tycker om det, jag tycker man ska undvika att lämna hund i bil helt och hållet under sommaren. 


Bild tagen från Google. Tycker att denna bild, och text säger allt. 

 


Om du upptäcker en hund i en oövervakad bil i sommar, kontrollera först och främst hur hunden verkar må. Är den pigg? Flämtar den? Ligger den ner och ser dåsig ut? Har den försökt krypa undan från solen? Har den vatten? Har den tillgång till frisk luft? 
Agera utefter hur akut det verkar vara med hunden. Du kan skicka bilens registreringsnummer till telefonnummer 72503 och på så sätt få reda på vem som äger fordonet, kanske du på så sätt kan hitta telefonnummer till fordonsägaren. Står bilen utanför en mataffär, ett köpcentrum eller annat ställe så kan du kontakta kundtjänst som ropar ut i högtarna. 

Alternativt ringer du till polisen på telefonnummer 114 14, och rådfrågar hur du ska gå tillväga. Om det är akut får du be om polisens tillåtelse att krossa rutan. Jag tror att de flesta av oss hade skitit i tillåtelse och annat, om en hund var i uppenbar fara så hade man krossat rutan utan tanke på konsekvenser! 


Om man väljer att krossa rutan och ta ut hunden så ska man ta den till skuggan och hålla den still. Lägg gärna blöta handdukar på hunden och ge den något att dricka. Chocka den inte med iskallt vatten, utan bara svalka den. Veterinär bör få undersöka hunden för att se om den fått bestående men. 
När läget är under kontroll bör anmälan om djurplågeri göras!


Bilden tagen från Google. 




En annan aspekt på det här med Hund i bil är under transport, året runt. Det har kommit en ny lag gällande just hund i bil, och det är inte många som vet! Det är numera OLAGLIGT att ha hunden lös i bilen! 

Så tung blir din hund
Hundens vikt förändras dramatiskt om du krockar.
Hundras  Ursprungsvikt    Krock i 50km/h    Krock i 90 km/h
Chihuahua2 kg80 kg256 kg
Jack Russel Terrier6240 kg768 kg
Schnauzer15 kg600 kg1920 kg
Schäfer30 kg1200 kg3840 kg
Grand Danois65 kg2600 kg8320 kg
Källa: NTF Skåne
År 2010 infördes av Jordbruksverket en regel som säger att din hund måste sitta säkert i bilen. En fastspänd bur, ett galler, nät eller en sele gör att hunden sitter säkert, det minskar också olycksrisken i trafiken, då en lös hund åker som en projektil ut genom rutan vid en kraftig inbromsning. Både du, dina medpassagerare och hunden kan dö pga ditt slarv. Polisen säger om olyckan är framme kan du som bilförare göra dig skyldig till brott om hunden är lös.
 

   

Bild tagen från Google. 
 


Ta hand om er, och djuren när ni åker bil i sommar! 

//Paula & DD 

 
 
Ingen bild

Malin och Freddie

19 juni 2012 09:08

bra skrivet Paula! hoppas att fler får upp ögonen ang säkerheten i bilen, det är många hundägare man pratar med och nästan ingen vet att det är numera lag att ha hunden fastspänd alt i bur under färd....

kamphundblogg

20 juni 2012 09:42

Tack Malin. :)
Ja, jag blev själv överraskad över detta när en vän postade det på fb för ett par veckor sedan. Så jag kände direkt att jag ville dela informationen! :)

 
Ingen bild

Patricia

19 juni 2012 10:17

Hej! Detta är en bra blogg som tar upp intressanta aspekter om hundhållning och håller med om att man ska lämna hunden hemma även om man bara ska handla få saker. Tack vare bloggen som jag började med VGW-sele som fungerar utmärkt. Dock så måste jag bara anmärka att Google är ingen källa, för Google samlar bara bilder, Google äger inte bilderna ni har lagt upp. För inte vill ni att andra påstår att era privata bilder kommer från Google? Jag tycker inte om att besserwissera mig såhär men för att ni inte ska kunna anklagas för bildstöld

 
Ingen bild

Patricia

19 juni 2012 10:21

Så går det när man skriver på iPhone, att man inte får skriva klart ;). Men för er skull så kan det vara bra att ha koll på de riktiga källorna. Tack för er bra blogg och fortsätt med era bra jobb med hundarna. Det är viktigt att belysa fd kamphundar, att de är inte farliga utan det är människan som skapar problem. Hälsningar Patricia med engelsk bullterrier

kamphundblogg

20 juni 2012 08:43

Tack Patricia! Det uppskattas verkligen, båda dina fina ord om bloggen OCH din information om Google som hänvisning. Jag har aldrig tänkt på det, men ska verkligen göra det i framtiden! Jag tar det inte som om du är en besserwisser. ;) Vi tar tacksamt emot konstruktiv kritik, information och tips.
Förresten så är du välkommen med ett gäst-inlägg om din bullterrier, om du vill. Maila isf på kamphundsbloggen@gmail.com
Med vänlig hälsning,
Paula

 
Ingen bild

Erica

19 juni 2012 13:12

Hur ska man sätta fast sin hund säkert? Har för liten bil för bur, är det en bilsele som är bäst då?

kamphundblogg

20 juni 2012 08:54

Jag tror bilsele är bäst, om inte Maria's förslag stämmer. Kolla dock upp det innan, och kolla även så att bilselen är säkerhetstestat!

 
Ingen bild

Maria

19 juni 2012 14:00

Hej!
Om jag förstått saken rätt så får en liten/mindre hund även transporteras liggandes på _golvet_ på passagerarsida/baksätet. Detta kan ju vara bra att veta nu i valphämtartider.

kamphundblogg

20 juni 2012 09:41

Jag har hört detsamma, men vet inte vad de nya reglerna säger om detta.

 
Ingen bild

Maria

20 juni 2012 11:50

Det som står på jordbruksverkets hemsida är att åtgärder skall vidtas för att säkra djuret vid inbromsning.
Ligger hunden på govet ligger den säkert vid inbromsning (så länge den inte är en jätteliten yorkshireterrier).

kamphundblogg

21 juni 2012 05:56

Ok, tack för kompletterande information :)

 
Kat & Deamon

Kat & Deamon

20 juni 2012 16:04

Vi har lastgaller i båda bilarna. Får inte plats med bur i nån av de eftersom vi har barnvagn och grejer med också. Har en golf där lastgallret går ända ner i golvet och en toyota där det bara täcker mellan baksätets kant till taket men har hört med bilhandlare och verkstaden så baksätet ska tåla hans vikt om vi smäller. Innan vi hade galler hade vi en allsafe-bilsele som funkade kanonbra. Brukar ha den ibland fortfarande om vi har nån hundvaktshund som klättrar omkring i skuffen på vagnen osv och då sätter vi den i en lastögla i bakluckan. Tycker det känns jävligt olustigt att åka med en individ som väger som en 10åring ofastspänd, så för oss är det självklart att han ska sitta fast!

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

kamphundblogg

21 juni 2012 05:54

Låter vettigt! Smart att kolla om baksätet håller, det har jag inte tänkt på. Usch, man hoppas att man slipper uppleva en krock med hund i bilen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards