Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 12 juni 2012

Livmoderinflammation.

Av kamphundblogg - 12 juni 2012 07:00

Ofta hör man att tiken blivit parad för att förhindra livmoderinflammation. Vad många inte vet är att själva parningen ökar risken för livmoderinflammation, och likaså förlossningen. 
Det finns inga som helst belägg på att tiken skulle lida mindre risk att få livmoderinflammation för att hon har fått valpar! Det är dessutom ärftligt, så när man tar beslutet att "para bort" en livmoderinflammation så riskerar man istället att sprida den vidare till fler tikar.


En tik som aldrig haft valpar kan få livmoderinflammation, vissa får det vid ung ålder, andra när dom blir äldre. Men samma sak gäller tikar som haft valpar, även tikar som haft flera kullar kan få livmoderinflammation. Det enda som helt säkert hindrar en livmoderinflammation är kastrering! Det finns inget säkrare sätt att förhindra det, eftersom livmodern helt och hållet plockas ut ur tiken.


Jag har varit kontakt med flertalet veterinärer vid flertalet tillfällen pga min hunds skendräktighet och alla utom en har sagt att skendräktighet och livmoderinflammation ofta går hand i hand. En sa att jag kunde "testa att ta valpar på henne för att se om det hjälper".. men om tiken inte är avelsduglig, ska man ta valpar på henne ändå? Bara för att hon kanske ska slippa skendräktighet och livmoderinflammation. 
För även med skendräktighet kan det vara totalt oförändrat efter en valpkull, det kan också gå över, likväl som det kan bli värre! (eftersom tiken då vet vad det innebär att ha valpar).  


Just på grund av sådana dumma uttalanden av veterinärer finns det en mycket omtalad kull just nu. Tiken var i höstas nära på att få livmoderinflammation, ägaren kontaktade veterinär som rådde henne att antingen para tiken eller kastrera.. (alltså blev valet mellan att betala 6-12.000:- eller kanske tjäna en liten slant på en valpkull........) Tikägaren bestämde sig för att leta upp en hane. Bara tiken i sig är inte något som bidrar till rasen med sina gener, hon har C-höfter, inget ataxi-resultat, inga officiella utställningsresultat och är inte mentalbeskriven. Av hennes syskon har en gjort mentalbeskrivning, en är fritröntgad, en är röntgad med 2 på armbågarna. 
Ingen av föräldrarna har officiella röntgenresultat.

Så redan där borde tikägaren övervägt kastrering.

Tanken vad dock god från början, hon letade reda på en hane som - enligt henne - var bra.. men något hände och hon beslutade att låna en oröntgad hane istället. Tikägaren tyckte att hans meriter som WP-hund (att han dragit 150kg) räckte för tillfället. 
Ägaren till hanhunden har jag varit i kontakt med vid ett flertal tillfällen, jag har gett henne rådet att röntga, ataxi-testa, mh-beskriva och ställa ut innan hon funderar på avel. Trots att hon lovat att göra detta har han nu - mig veterligen - två kullar efter sig. En blandraskull och denna renraskull. 
Efter parning röntgades hanen, han fick resultatet D/E och 1/2!!!! Abort påstods vara försent så valparna föddes och förhoppningsvis kommer dessa hundar inte plågas av deras uppfödares idiotiska misstag! 


Och jag hoppas att tiken inte åker på en ny livmoderinflammation, för då kommer vi antagligen få se fler valpar efter henne. :( 


Så alla ni där ute som stöter på veterinärer som råder er att antingen kastrera eller para, fundera på vad det är tiken ärver ner.. problemen med livmoderinflammation vid ung ålder kan ju drabba hennes avkommor! 
Är tiken aveldsuglig i övrigt? Anser du att det är en värdig risk att låta valparna ev. drabbas av denna åkomma?

Annars är det inget snack om saken: Kastrering är det enda som är ett helt säkert skydd mot livmoderinflammation!  


//Paula & DD

 
 
Pierina, Cilla & Enzo

Pierina, Cilla & Enzo

12 juni 2012 07:39

Mycket bra skrivet!

http://mixtomax.se/blogg

 
Ingen bild

marie

12 juni 2012 16:37

Håller med, jätte bra skrivet!

 
Kat & Deamon

Kat & Deamon

15 juni 2012 11:59

BRA skrivet!
Men fyf*n vad jag inte TÅL såna människor. Jag sitter och hatar lite här bakom min skärm. Både tikägaren och hanägaren. FYFAN!
Jag lever med en hund som har E & 1 och det är fan inte kul att såfort han sprungit lite fortare än vanligt gå och oroa sig för om han haltar/går konstigt osv. Jävla as som avlar på otestade hundar. Vi kastrerade redan innan vi visste resultatet för att han är blandras och oavsett så hade han inte varit avelsduglig. AAAHHHRG!

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

kamphundblogg

15 juni 2012 19:24

Ja, men vissa är mer pengakåta än dig, tyvärr! Fler borde resonera som dig, se sin egna hunds lidande och inte för allt i världen vilja önska detta till någon annan!
Man får hata lite, när folk är så okunniga och ignoranta att det drabbar oskyldiga djur, då får man faktiskt hata!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards