Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2011

Lyckad träning

Av kamphundblogg - 12 oktober 2011 10:43


Förra hösten körde jag ju slut på mig själv när det gäller kurser med Malte. Jag gick allt jag kom över och vi lärde oss massor. Sen början på året har vi haft kurs uppehåll förutom spårkursen som vi gick för ett par månader sedan. Men nu börjar jag känna att Malte behöver ut bland andra hundar och få ha skoj igen.

Tog kontakt med en av mina instruktörer för att se om de hade ngn kurs där jag kunde få komma med Malte och träna och vara störning för dom andra hundarna. Självklart fanns det det. Så i söndags styrde vi mot Kristinehamn för att vara störning under en RallyLydnad fortsättnings kurs. När vi kom dit fick jag reda på att jag blivit ”lurad”. Vi skulle vara med på kursen!  




Jag och Malte har gått nybörjar klassen och den stora skillnaden mellan dessa är att man jobbar med lös hund (endast en hund i lokalen samtidigt) och att det är nya och svårare skyltar förstås.

Det var Malte och 2 schäfrar som var med denna gång. Vi började med att gå banan utan hundar för att veta vilka skyltar det var osv. Schäfrarna körde sen igenom banan 2 ggr var innan det var våran tur. Eftersom vi inte tränat på så länge så kände jag av lite nerver redan innan. Jag bad om att få dispens och få köra med koppel första varvet. Så fort vi började så såg jag på Malte hur lycklig han var. Han älskar att träna och framförallt Rally lydnad. Vi körde ett bra första varv och andra varvet kopplade jag honom lös. Inga problem!   


När vi tränade Rally förra gången, i vintras så hade vi problem med vissa saker. Tex läggande under gång. Han var tveksam och liksom segade sig ner. Nu behövde jag bara säga ligg så kastade han sig ner. Han har nog behövt ett uppehåll för att bearbeta vissa saker. Märkte även vad vi BEHÖVER träna på igen. Godis högen var en sån sak. Man skulle gå i en 8.a mellan 2 köttbullehögar. Malte har varit klockren när det gäller godishögarna tidigare men inte nu. Så det måste vi backa och träna mycket igen.


Det här var en rejäl kick för oss båda två. Han var lycklig och jag var lycklig! Totalt hann vi köra banan 6 ggr var och efter det var Malte rejält trött. När vi kom hem så sov han gott i sin korg hela kvällen och natten. Vi behöver börja kursa igen!   


 


Idag fick jag nya kurs schemat för hösten och vintern och tyvärr fanns det ingen Rally fortsättningskurs med så det får vi ta i vår. Men däremot så har jag nu anmält Malte till Totalt Ledarskap. Att lära sig mer om ledarskap och läsa sin hund i olika sammanhang. Det är sånt som jag känner att jag vill lära mig mer om. Att läsa sin egen hund. Jag kan läsa honom för det mesta men tex vid hundmöten skulle jag vilja ha mer svar på varför han gör vissa saker så jag vet hur jag ska jobba vidare med det.


Även Musse är anmäld till en kurs. Det blev en Vardagslydnads 2.a för honom. Han är som det minsta barnet här hemma, fortfarande valp i våra ögon och vi ”törs” inte riktigt sätta gränser för honom. Klart vi sätter gränser men han kommer undan med väldigt mycket precis som ett småsyskon kan göra i barnaskaran. Han är väldigt valpig i sitt sätt fortfarande och vi behöver få lite tips på hur vi ska jobba med honom för att minska hans ”flamsighet”. Så detta blir en spännade höst och vinter för oss och våra herrar.


 


Har ni kurser på gång? Vad tycker ni är roligt att träna och tycker era hundar om samma eller föredrar de ngn annan träning?


//Sofia & Malte & Musse

 
 
Titti

Titti

12 oktober 2011 15:35

Åh vad avundsjuk jag blir! Planen var egentligen att jag skulle gå LK1kurs med tiken nu i höst men tyvärr blev vi tvungna att ta bort henne i somras :(
Skulle gärna vilja gå en kurs med grisen men utbudet här är ganska klent..

http://the0911.blogg.se

 
Kat&Deamon

Kat&Deamon

12 oktober 2011 23:09

Herregud vad söta de är på bilden längst ner :P Så man vill ta en tugga av de typ :D

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

 
Kane og Ida

Kane og Ida

13 oktober 2011 10:11

Heij!

Så morro å se at trening og kurs er på gli:) Og så bra at det gikk så bra på kurs:)
Vi har ikke noen kurs på plakaten nå, men håper å få til noe etterhvert:)

http://www.staffordshriekane.blogg.no

 
Paula

Paula

13 oktober 2011 19:09

Härligt att det gick så bra! :D KUL!
Och shit! Sista bilden, Musse är minsann ingen valp längre, han ser ju större ut än Malte! :O Snyggingar! :)

http://www.kamparna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards