Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 6 oktober 2011

Av kamphundblogg - 6 oktober 2011 20:00

   

Att hitta en hane att para med i Norge eller Sverige var stort sett omöjligt, Chiko och Baccara parades med varandra tre gånger, och de valpar som gick vidare i avel parades alla med den amerikanska importhanen, som ju Honey själv haft en kull med.

(En stark inavelsparning gjordes, Honeys helsyster, Blacknecked Pitty, parades med Honeys son!!

Jag hävdade då, och hävdar än i dag att parningen gjordes enbart av ekonomiska skäl!  Tiken i fråga hade, förutom tidigare nämnd kull, flertalet blandraskullar, dock ägdes hon av andra personer vid de tillfällena. Efter inavelskullen fick tiken över en natt akut njursvikt och avlivades!                                        
                                                          Glädjande nog resulterade parningen i endast 2 valpar, Doberdrott´z Manhattan Backstreet, och Doberdrott´z Back To The USA                 Ingen gick vidare i avel. Hanen röntgades med resultatet ua/1)

Återkommer med lite annat smått och gott när jag skriver om ”Rasens första år i Sverige”

Redan under min tid som BTK redaktör var det en hund som imponerat på mig, Tippit´s Yankee Sonny, aka Sonny . En väldigt proportionerlig hane, och med mina ögon sett, en hund som hade allt, en helhet och ”lagomhet” jag ibland saknar hos den moderna am staffen             

Sonnys ägare, Marcus Bauer, visade sig vara synnerligen trevlig människa, dessutom välvilligt inställd till att packa in sig själv, ressällskap och hund, för en liten tripp till Tullinge Berg.

I Tyskland fanns kravet på HD-röntgen på hundar som skulle användas i avel, och den upplysningen från Marcus kom mig att undra om det verkligen fanns hundar som inte var fria i höfter och armbågar..

Höll på att ramla baklänges när jag fick svaret, att om 50 % av en kull blev friröntgade på höfterna skulle man vara tacksam!!

Inte direkt vad jag fått höra från andra håll

Honey röntgades så fort det var möjligt efter kullen, hon var 5,5 år gammal, och både höfter och armbågar var hur fina som helst, och jag kunde dra en lättnandes suck, som garanterat hördes milsvida omkring

Av de 10 valparna i kullen HD-röntgades minst 7st med ua, eventuellt 8, har aldrig lyckats få fram uppgifter om tiken i Norge blev officiellt röntgad eller inte

Jag tror att alla röntgade även armbågarna på sina hundar, men är inte helt säker, därför skriver jag tror.                                                   
    En av hundarna fick anmärkning, en 2:a på ena armbågen som det hette på den tiden, motsvarar MBP med dagens gradering.        Hunden röntgades om vid ett senare tillfälle, med samma resultat.                                         
            SKK registrerade tyvärr inte friska armbågar..   

Jag är mer än nöjd med HD-resultaten på de kullar jag hade, mindre nöjd med armbågarna, mer om detta i den ”resultattabell” som är tänkt att läggas ut i slutet av denna första ”serie” av återblickar
















Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards