Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 18 oktober 2011

Av kamphundblogg - 18 oktober 2011 07:15

Nu har jag fått nog av det här! Jag blir så ledsen, upprörd och arg. I dagstidningen Metro publicerades denna artikel den 10:e oktober: 

LÄS HÄR


Den går i stora drag ut på att det är många försvunna/stulna hundar. Det är fruktansvärt! Vad som hänt dessa hundar kommer man ju inte att få veta, och det måste vara tragiskt för ägarna att förlora sin familje-medlem på det sättet. 

Dom skriver om Ozzy, den försvunna Chihuahua-hanen som - mig veterligen - inte är funnen än. 
Men så kommer det ett påstående i texten som jag reagerar mycket starkt på! Charlotta Fredriksson på Bosses hundhjälp påstår att det går rykten om att "hundarna används som "bete" för kamphundar.
(Denna text ändrades sedan på nätbilagan till: för att träna kamphundar.
Min undran var nämligen var man fiskar kamphundar..?

Charlotta Fredriksson fortsätter: "Då tar de ofta småhundar och så tejpar de för nosen så de inte ska kunna försvara sig"


Min fundering är då direkt, varför? Vad tjänar det till att släppa fram en "småhund" till en kamptränad "kamphund"? Storleksskillnaden talar för sig själv, och det skulle inte bli en särskilt långvarig "träning" eller kamp. Och tejpen för nosen känns som riktigt slöseri.. den lilla hunden skulle inte ens hinna försöka försvara sig. 


Självklart startar ryktesspridningen och snart cirkulerade denna text på Facebook: 


VARNING TILL HUNDÄGARE!!! Det springer runt en man på Hisingen i Göteborg som tar kopplade hundar utanför affärer och tejpar nos och slänger in som träning till kamphundar. Med andra ord har den tejpade hunden ingen chans att försvara sig. SPRID DETTA!!!!


Polisen i Göteborg har dementerat detta varje gång denna ryktesspridning har cirkulerat (den kommer ett par-tre gånger om året). 

Detta verkar vara ett sätt att få folk att inte sätta sina hundar utanför affären. Det borde vara skäl nog att hunden kan bli stulen. Punkt slut.. eller? Varför måste något hemskt hända med hunden för att man ska förstå det? 
Tänk istället att hunden blir stulen för att utnyttjas sexuellt av en sjuk människa, och sedan torteras. Visst vore det illa nog? Varför sprids inte detta rykte då?
Det rykte som nu sprids drabbar ju oss seriösa ägare till "kamphundar" eftersom folk med fördomar som läser detta kommer inte se personen som gör det, utan mördarmaskinen som sliter deras lilla hund i stycken.


Stoppa ryktesspridningen och gå ut med fakta i fortsättningen. 


//Paula & DD


Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards