Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2012

Rallylydnad

Av kamphundblogg - 23 oktober 2012 08:44

I söndags tävlade jag och DD i rallylydnad på Kallebäcks Brukshundsklubbs Klubbmästerskap. Det var alltså en inofficell tävling, så jag såg det mer som träningstävling. Jag tycker rallylydnad är riktigt kul! Det går ju ut på att ha roligt med hunden, och utöver att utförandet av momenten bedöms så kollar även domaren på samarbetet och helhetsintryck. 

Man börjar på 100 poäng och får minuspoäng för varje fel man gör.


Följande ger 1 poäng minus:

  • Sträckt koppel
  • Snett sitt, stå, ligg eller backa; mer än 45°
  • Nosar kortvarigtpå marken, banmaterial eller person
  • Hund som utför övningarna långsamt eller tveksamt
  • Bristande samarbete, mindre
  • Moment utförs mer än 0,5 meter från skylten
  • Hund som rör sig i sin position (sitt/ligg/stå)

 

Följande ger 3 poäng minus: 

  • Omtag av moment
  • Mindre förarfel
  • Ur position (mer än 0,5 meter mellan förare och hund)
  • Hund eller förare välter en kon eller skylthållare
  • Bristande samarbete
  • Överdriven fysisk kontakt
  • Hund orolig inom position
  • Hund som släpper föremål innan momentet är slut

Följande ger 5 poäng minus: 

  • Hund som slår i eller river hindret
  • Överdrivet skällande
  • Hund som nosar på matskål eller leksak i 8:an
  • Hund som nosar under merparten av moment
  • Vägran eller passage vid sidan av hinder

Följande ger 10 poäng minus:

  • Hund som tar stöd på hindret
  • Ej korrekt utfört moment
  • Större förarfel
  • Bristande samarbete, stort
  • Hund som griper matskål eller leksak i 8:an
  • Ekipage som gör omtag utan att meddela domaren

 

Avdrag på helheltsintrycket: 

  • Maximalt 10 poängs avdrag kan göras baserat på det helhetsintryck ekipaget ger. Avdrag görs t.ex för brister i samarbete, arbetsiver, flyt, glädje och utstrålning.

Följande gör att ekipaget blir underkänt: 

  • För många omtag
  • Hunden ur kontroll mer än halva banan
  • Hund som uträttar naturbehov på banområdet
  • Ekipaget passerar skylt utan att utföra moment
  • Förare som medvetet rör hund
  • Hund som lämnar banan
  • Ekipaget tar inte övningarna i rätt ordning
  • Föraren ger godis eller har godis/leksak synligt på banan
  • Hund som lämnar Honnörsrutan
  • Ekipage som ej genomför övning

 

Avstängning: 

  • Föraren agar eller ger hunden annat kraftigt obehag eller förare/hund som i övrigt uppträder olämpligt. 

 


Förr gick det på tid, så att om två (eller flera) slutade på samma poäng så fick tiden avgöra placeringen. Men tidtagningen togs bort, vad jag har hört så var det för att folk stressade genom banan och därmed slarvade. Nu kan alltså flera personer hamna på delade platser. 

Det som är roligast med Rallylydnad är ju att man tävlar individuellt. Även om man kommer på 7:e plats så kan man ändå få godkända poäng. Har man gått tre nybörjarbanor med godkända poäng (70 poäng) så får man tävla vidare i nästa klass, och erövrat titeln "RLD N". 


Här kan ni läsa hela regelverket: 
KLICKA HÄR!


 

DD's prestation i söndags


Här är filmen, till att börja med.


Vi slutade på 79 poäng och en 3:plats av 7 startande ekipage! Så glad jag blev :D 
Som ni ser tappar hon fokus emellanåt, men när hon väl är med på vad vi sysslar med så är hon riktigt duktig, tycker jag! Dessutom är hon så glad då :D 
Med andra ord fick vi inga minus på helhetsintrycket ;) 

Vi fick följande minuspoäng: 

Moment 1 (dubbel slalom): 

Momentet utförs mer än 0,5 meter från skylten - 1 minus

Bristande samarbete, mindre - 1 minus

Hund som nosar under merparten av moment - 5 minus

Moment 2 (sitt framför, vänster ingång, sitt): 

Bristande samarbete, mindre - 1 minus

Moment 4 (270° höger): 

Nosar kortvarigt på marken, banmaterial eller person - 1 minus

Hund eller förare välter en kon eller en skylthållare - 3 minus (DD körde tass-target på skylten, som ni kanske ser)

Moment 5 (enkel slalom): 

Nosar kortvarigt på marken, banmaterial eller person - 1 minus

Moment 8 (1 steg fram, sitt. 2 steg fram, sitt. 3 steg fram, sitt): 

Bristande samarbete, mindre - 1 minus

Nosar kortvarigt på marken, banmaterial eller person - 1 minus

Sned sitt, ligg eller backa, mer än 45° - 1 minus

Moment 10 (sitt framför, höger ingång, sitt): 
Bristande samarbete, mindre - 1 minus

Moment 11 (helt om höger, hund vänster): 

Momentet utförs mer än 0,5 meter från skylten - 1 minus 

Moment 12 (sitt, stå):

Bristande samarbete, mindre - 1 minus

Sned sitt, ligg eller backa, mer än 45° - 1 minus

 

Totalt 21 minus.

Helhetsintryck och kommentar:

"Bra kämpat. Träna på starten."

 


Jag vill gärna skriva ner detta för att ni ska se tydligare på filmen. I första momentet borde jag fått 1 minus för Sträckt koppel, eftersom jag drar i kopplet när DD vill gå fram till en annan kona. Men i övrigt ser man tydligt poängavdragen. 

 

//Paula & DD 

 
 
Titti

Titti

23 oktober 2012 15:06

Vad roligt, jag fick precis samma poäng när jag och Zebo debuterade i lydnad på vårat klubbmästerskap! :)

http://the0911.blogg.se

kamphundblogg

23 oktober 2012 18:29

Vad roligt! Grattis till er också :D

 
Ingen bild

Sanna

25 oktober 2012 06:51

HEJ!
Va bra att du radade upp alla regler! Ska ta mig en kik på detta grundligt! Hoppas på en träningsdag snart igen XD // sanna

kamphundblogg

25 oktober 2012 07:26

Hallo.
Ja vi borde verkligen sätta oss in i det där mer ;) och särskilt omtagen!
Ses gärna och tränar snart igen :)
//Paula

 
Ingen bild

Maria

25 oktober 2012 08:04

Hej!

Vill bara tipsa om att alltid börja med vänster fot när du ska börjar gå, eftersom det benet är närmast hunden så blir det en tydligare signal att "nu jäklar händer det något, bäst att hänga på matte!" När jag tittar på filmen tycker jag nämligen att du konsekvent börjar med höger ben.

Rally är skitkul! Vi gick vår första tävling i helgen och vi lyckades faktiskt skrapa ihop 86 poäng, trots att jag tyckte det gick skit och trodde att 70p var ouppnåligt. Så antingen är vi bättre än jag trodde eller också lyckades staffe-grisen charma domaren så hon inte såg alla fel vi gjorde :)

kamphundblogg

27 oktober 2012 06:42

Hej.
Tack för tipset!!! Det ska jag försöka lära mig att göra. :D

Grattis, vad kul att det gick så bra för er :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards