Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2012

Filmbevis på monsterattacken ;)

Av kamphundblogg - 16 oktober 2012 11:27

Idag fortsätter jag med en kort uppdatering på ämnet jag tog upp för två veckor sedan: "Min monsterhund"
Jag var till en början osäker på om jag vågade publicera inlägget, jag funderade mycket på det innan jag bestämde mig. I efterhand ångrar jag mig inte! Responsen blev ju otrolig. Samtidigt som det är en lättnad att höra att vi är många med liknande problem, så är det ju synd att många har detta problem.
Men jag tror fler med mig tyckte det kändes bra att läsa om det.
Jag blev också glad att alla som skrev hittat ett sätt som fungerade för deras hund, för att bryta beteendet, och att alla var vänliga.


Någon vecka efter inlägget tränade jag med DD på jobbet, och hon satte igång, jag fick då möjlighet att filma det. I slutet avbryts hon av ett ljud som intresserar henne, så detta blev en väldigt kort "monsterattack" ;)




Jag är glad att fler vågar dela med sig.. Vi är inte dåliga människor som inte klarar av våra hundar (jo, de tankarna går jag med), för vet ni vad? Det är ju just vad vi gör! Vi har inte omplacerat dom, avlivat dom, slagit dom eller gett upp på dom. Det är just det som är skillnaden på att klara av att hantera eller inte.. Vi kämpar vidare, därför klarar vi av våra djur! Jag har sett folk både avliva och omplacera hundar med liknande beteende, folk bli rädda för sina egna hundar pga dessa "attacker", och därmed gett upp.


Med detta sagt vill jag ge er alla en energiboost att klara er igenom detta. Jag lever med min tro att jag kommer få tillbaka för allt slit sen när DD är vuxen (alltså typ 14 år...) ;)


Åsikter, råd, tips, tankar och idéer är självklart fortfarande välkomna nu när ni även sett beteendet hos både mig och DD.


//Paula & DD

 
 
Ingen bild

Malin och Freddie

16 oktober 2012 12:36

Oj vad jag känner igen detta med Freddie! visst känns det jobbigt och frustrerande ibland, när han bara är så inne ock göra detta så vill man bara stå och gapa på honom, men vettet går in före :) har taktiken nu att ta komplett och bara gå eller om han tar tag i mig ta bestämt bort min arm... men lustan att ställa sig som en liten unge och gråta är stor i bland!

kamphundblogg

16 oktober 2012 14:46

Haha, ja det där med att lipa som ett barn känner jag verkligen igen, fan vad allt känns hopplöst ibland!!
DD älskar ju den dragkampen/triggern som blir om jag går och drar henne i kopplet, eller drar undan armen, så den hade nog inte funkat på henne ;)

 
Ingen bild

Lena

16 oktober 2012 12:46

Nä, ni är verkligen inga förlorare, inte heller era hundar!!
Ni kan gå med huvudet högt av stolthet!

Och Paula, du behöver inte vänta i ytterligare 10 år, för du får din belöning varje gång du bryter DeDe:s oönskade beteende, du får också belöning varje gång du tittar på DeDe, och känner den där varma goa känslan i magen!
Och detta gäller alla er som inte ger upp, sträck på er för ni är verkligen värda all respekt!
Att inte kasta bort sin hund bara för att man inte klarar den själv,är rädd för omvärldens dom eller tycker den är förbrukad är stort...
Tips vet jag inte direkt, men Paula du säger att DeDe bryter för att hon blir distraherad av ett ljud, och det syns tydligt..
En busvissling eller kort skarp visselpipssignal kanske kan vara värt att pröva ?

kamphundblogg

16 oktober 2012 14:44

Ja, det har du rätt i! Att se DD när hon ger mig den där blicken, när man känner sig i harmoni med henne då är det belöning som är värt att kämpa genom eld för att få bibehålla!!

Nä, hundägaransvar är att ge hunden allt man kan, inte ge upp.
Jag tror att ett högt ljud hade funkat, men inte mer än 1-2 ggr. Detta ljud reagerar hon så starkt på för att hon vet att Daniel brukar väsnas där, så hon trodde det var han. Annars hade hon bara tagit en tillfällig paus, kollat ljudet och sedan fortsatt.

 
Ingen bild

Lena

16 oktober 2012 19:36

Har du provat med ljud?

kamphundblogg

16 oktober 2012 20:05

Nej, det har jag inte.

 
Ingen bild

Carolina

17 oktober 2012 11:47

Har redan tidigare givit alla tips jag kunde komma på efter våra erfarenheter av liknande fast mer livliga påhopp från vår gamla hund men nu slår det mig att det kanske skulle vara idé att testa att spruta kopplet fullt med något av de medel som finns för att hindra hundar att tugga på saker, som smakar och luktar illa, för att minska lusten att nappa tag i kopplet.

kamphundblogg

17 oktober 2012 14:12

Det var en bra idé! Tack, jag ska testa det :D

 
victoria

victoria

18 oktober 2012 13:04

Så har Texas gjort med mig flera flera gånger, nu när han gör det så e det för att han vill leka, han har tråkigt eller vill träna men jag kan avbryta det beteendet lika fort som det upp står.
Jag brukar stå helt still säga loss och byta kopplet mot att han får en godis å det är aldrig några problem sen brukar ja vara konsekvent så han får ligga ner och lugna ner sig, då masserar ja honom i nacken.

Det va ett problem för oss när han va yngre och ja inte visst vad ja skulle göra men nu tycker ja bara att han e rolig när han får sina ryck (som inte e så ofta). Då passar vi på att träna när han ändå har engergin uppe ;-)

http://www.musklertillbruks.weebly.com

kamphundblogg

18 oktober 2012 14:45

Det verkar ju väldigt vanligt, detta beteende. Konstigt att jag aldrig hört om det innan jag pratat om det själv :)

Skönt att det är så lätt att bryta Texas, jag kanske når dit också när hon är mognare ;)

 
Nicole

Nicole

18 oktober 2012 13:08

Hmm Cissi gjorde ju så ett tag vid ca 1 ½ till ca 2 år men det var mer när hon blev superglad och det slog över (inte vid träning eller liknande då lägger hon sig ner och ålar och rullar runt om det blir för krävande eller tråkigt enligt henne :P) vilket var ganska ofta då allt var så kul enligt henne... då började hon studsa mot en (fan va ont det kunde göra ibland när hon tog sats) smånypas m.m hon gör det inte annat än vid situationer som när man lämnat henne hos veterinären tex och sist det hände var nu när Cissi var hos vet. i veckan och jag hämtade henne då var hon superlycklig och det slog över och så började det och har faktiskt inget annat tips än att ta ett fast tag i halsbandet och bara hålla för det är så vi har gjort på Cissi eller bara stått still när hon haft sina studsperioder.

http://ciaraedith.wordpress.com

kamphundblogg

18 oktober 2012 14:47

Haha ja rulla sig gör DD när vi kör DW när hon blir trött ;)
Ja hållas halsbandet är nog ett smidigt sätt, problemet är bara att DD nu gör allt för att förhindra att jag når halsbandet. ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards