Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2012

Vad vi gör på Nordiska Hund

Av kamphundblogg - 23 augusti 2012 07:00

Jag har ju skrivit om flytten till Jämtland och att jag bor på en hundskola som startade i mars i år, men jag har inte skrivit så mycket om vad vi verkligen gör här så nu ska jag berätta   


Anledningen till att mina inlägg varit lite sporadisk under sommaren är att vi haft fullt upp med Specialsökläger, Ungdomsläger och Diabetessök och under dessa veckor har vi alla även våra egna hundar att aktivera.


Ungdomslägret hade vi mellan 9-13 juli och det var helt fantastiska ungdomar som deltog, utan föräldrar! Det dom fick prova på var; Specialsök, Spår, Agility, Frisbee och Freestyle. Sista dagen fick dom visa sina föräldrar ett enkelt freestyleprogram och specialsök   
 

 

Direkt därefter hade vi Specialsöksläger där deltagarna kom från Norge, Danmark, Norrbotten och Stockholm. Underbart gäng där några även kommer på vårt Nyårsläger   
På dessa läger får deltagarna köra Plattform, Golvbana, Ytsök, Läcksök, Rumsök och Spår enligt HITT-modellen. De får även bestämma "sitt" preparat som de även kör optimering på, när de åker hem får de med sig smittade bomullspads med sitt ämne för att kunna fortsätta jobba hemma.
 

Direkt därefter kom två ekipage för Älghundsträning, två valpar och en unghund. Detta är inget som är direkt vanligt för älg/björnjägare att träna men fler och fler inser att om hunden vet vad den ska spåra/söka i skogen innan den blir släppt så ökar sannolikheten för träffar.


Mellan detta och nästa Specialsöksläger har vi jobbat med vårt pilotprojekt att kunna utbilda Diabeteshundar fortare och billigare än SOS. De har hittills bara utbildat 30 hundar på de åren de hållit på och även fått massa statliga bidrag. Vi har för tillfället 4 ekipage som kommer och tränar här.
Nästa läger hade vi också ett underbart gäng, vi måste nog få nordens härligaste hundmänniskor hit   
 


Det som är absolut roligast på dessa läger är att jag lär mig så otroligt mycket av kursarna, förmodligen mer än de lär sig här    Och så är det det här med att alla hundar är så olika att man inte kan köra på efter en mall utan det är bara att gå efter hundarna och försöka lösa vissa situationer eftersom....


Så, det var lite vad vi pysslar med här i Jämtland


//Pierina, Cilla, Enzo & Trolla   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards