Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2012

Visa upp sina hundar...

Av kamphundblogg - 22 augusti 2012 21:22

Visar ni upp era hundar i olika sammanhang?

Det jag menar med visa upp har inte med utställning att göra utan om ni tar med dom på olika aktiviteter, inte alltid för hundens skull utan för omgivningens skull. För rasens skull.


Vi tar när vi har möjlighet med oss hundarna eller ngn av dom på olika saker vi gör. Tex på fotbolls träningar, till lekparker, minigolf banan, ner på stan osv.

Många ggr handlar det förstås om att hundarna behöver komma ut och träna passivitet, få lite hjärngympa eller bara få komma ut och bara vara, slippa lydnads träning.

Men många ggr handlar det också om att jag vill passa på att visa upp rasen, inte för att få alla att köpa en staffe för det budskapet vill jag inte sända till folk, att det är en ras som passar alla. Jag är väldigt noga med att påpeka vad som krävs och vad man ska tänka lite extra på när det gäller rasen.

Utan mitt budskap är att sudda ut media bilden om att rasen är farlig mot människor!


Min man har även med sig hundarna på jobbet. Han har egen byggfirma och antingen ligger hundarna ute på gräsmattan om han jobbar där det finns trädgård, annars sitter de inne i skåpbilen med skjutdörren öppen och spanar. Alla som vill får gå fram och hälsa på dom och alla han haft dom med sig hos har blivit glada att se dom och ger dom så mycket beröm.


 

(Hjälper Husse att "bygga")


Det är mycket positiva möten vi får med andra människor när vi är ute och "minglar". De flesta vill komma fram och hälsa, tycker de är så fina och sköter sig bra. Eftersom rasen inte är så vanlig i vår stad är det många som inte vet vad en Staffordshire Bullterrier är. Och ngt som är lite roligt och som hänt många ggr är att de sitter och myser med grabbarna och sen frågar de om rasen, de ser ut som frågetecken när man säger vilken ras de har. Och då brukar jag säga: Det är bla den här rasen som kallas "kamphundar" i media. Då blir de helt chockade. Va? Den här? Som ligger på rygg i mitt knä?   Ja precis den, farlig va?


Flera ggr har det hänt att folk tycker de är så fina och vill ha dom till att vara av annan ras. Boxer valpar har jag fått avfärda ett antal ggr. Kan det vara så att människor inte riktigt vill inse att de kan tycka att en "kamphund" faktiskt är söt och snäll?


Det är framför allt äldre män (60+) som kommer och klappar och pratar. Det tycker jag är så himla kul!

Vi har ju alltid våra barn med oss och jag vet inte hur många ggr jag fått frågan av de som först är lite skeptiska: men hur går det med den här rasen och barnen? Vad är det som inte skulle gå? Jag skulle aldrig utsätta mina barn för ett djur som jag inte litar på. Därav att jag inte skulle ta mig an en omplacerings hund tex medans barnen är små. senare  i livet kanske.


 

(Husse, Malte & Lillmatte snarkar ikapp en söndags morgon)


Jag älskar dagar när man är ute så här och visar upp rasen och man ser leende människor som tittar varmt mot våra hundar. Det känns som att vi ger en mer rättvis bild av rasen och får en del att få upp ögonen för rasen och även får dom att inse att allt som står i tidningen inte stämmer.


 

(Musse på fotbolls match)


//Sofia och prinsarna



 
 
Ingen bild

Paula

25 augusti 2012 11:25

Kul läsning. Jag gör detsamma! Ibland tar jag med hunden lika mycket för att "visa upp" som för hennes skull. Det är viktigt att visa upp att dessa hundar är bra hundar i rätt händer och att dom är trevliga framförallt mot människor.
Men visst får man ofta höra att det är en fin boxer man har ;) Jag brukar också slänga fram "kamphund" när man ser att dom är sålda och förälskade.. funkar bra :D
Det är en sådan energiboost att få folk att ändra åsikt! :D

 
Ingen bild

Dessan

4 oktober 2012 22:56

Hej har ganska nyligen börjat läsa bloggen och tycker den är kanon! Håller helt med dig med attvisa upp sina hundar, jag gör samma sak med min cane corso hane. Kanske inte den typiska "kamphunden" men tro mig vi har blivit kallade både det ena och det andra. Speciellt kul har det faktiskt varit nu under den senaste månaden när vi har varit hos 4 olika veterinärer och sjukgymnaster, där alla har inlett besöken ganska skeptiska och avvaktande. Inte riktigt velat ta i honom först, för att sen gosa runt med honom och utbrista - Men gud vad snäll han är! Helt underbra, får man ta med honom hem?? Såna ord värmer ganska gott i mattehjärtat :D

kamphundblogg

5 oktober 2012 09:46

Det är underbart att kunna vända folks fördomar och sprida äkta fakta om dessa raser!!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards