Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2012

Två nya medlemmar i flocken

Av kamphundblogg - 16 augusti 2012 07:00

Som om jag inte hade nog med Enzo   


Lördagen den 11 augusti kom min pappa upp med ena av deras katter som dom inte kunde ha kvar och som jag sagt jag skulle ta hand om. Egentligen skulle han komma i slutet av augusti och det hade väl varit mer optimalt men nu blev det som det blev....
Så vi välkomnar Smokey till flocken
  
Han är en renrasig Devon Rex, väldigt mysig och go och älskar att krypa in/under allt som är varmt så man får kolla en extra gång att man inte mosar honom när man sätter sig i soffan eller i sängen   
Tyvärr är han inte van vid hundar och tyckte dom var hemskt otäcka varelser, Cilla har iaf vett att vända sig bort när han morrar men det vettet har inte Enzo så han har fått sig en skrapa på nosen. För att lilla Smokey ska få tid på sig att känna sig hemma har han fått vara med Roffe i sovrummet där jag även ställt in kattlådan.


Sen på måndagen åker jag till Stockholm och hämtar ett nytt stjärnskott som jag döpt till Trolla. Hon har åkt bil från Skåne till Stockholm och därifrån åkte vi tåg, buss och bil hem till Kälarne, lite över 100 mil åkte Trollet....
Här sitter vi på T-centralen och väntar på tåget 
 


På resan var hon som en ängel och jag tänkte "gud så skönt med en lugn hund", hon klev in i alla transporter utan problem, la sig och sov i mitt knä, var snäll mot alla människor som ville prata lite med henne. Helt fantastisk hund!


Precis hemkommen och väldigt trött Trolla la sig i soffan
 
Tills jag kom hem och presenterade Cilla för henne, hon ville äta upp min älskade tant!!! Jaja, på med munkorgar och kolla kroppsspråket. Eftersom jag inte vet om Trolla är chippad så har jag inte kunnat försäkra henne och jag ville inte ha några skador första dagen. Hon verkade lite osäker och gjorde nog utfallen pga det, även om Cilla visade alla lugnande signaler jag kunde se men vid ett tillfälle så vek Trolla med blick och huvud så då visste jag att hon inte är helt obildad   


Sen började pysslet....
Kunde inte ens prova Enzo och Trolla då han har lite svårt att släppa när han blir utmanad så i sovrummet bor Smokey och Roffe med dörren stängd, i vardagsrummet bor Trolla med en sektion av en hundgård som avskärmning till hall och kök, i köket bor Enzo och Cilla. När jag ska ut med Trolla får Cilla och Enzo gå in i badrummet.....
Några hetsiga gräl på var sin sida av gallret har det blivit men Trolla och Cilla släpper lätt när jag bryter, däremot måste Enzo ha en extra försäkring att det verkligen är OK från mig innan han kan släppa, lillgrisen min   
Så nu delar jag upp halvtimmar på alla djur så alla ska få lika mycket gos, tid och träning.....


Enzo och Cilla väntar på sin tur....
 


Det som slagit mig under dessa dagar är dels hur duktig Enzo ändå blivit, han lyssnar verkligen på mitt kroppsspråk och bryter lättare även om han har svårt att släppa riktigt utan en försäkring från mig. Han muckar heller inte utan svarar bara på Trollas utfall, dels att Cilla och han har aldrig varit bästa polare men visar nu att de tillhör samma flock och agerar tillsammas. Man lär så länge man lever   


Tillbaka till Trolla. Jag vet absolut ingenting om henne! Det jag sett under dessa dagar är att hon tyr sig väldigt till mig, hon verkar lite osäker, släpper gruff på sekunder, gillar att arbeta men har inte riktigt lärt sig att tänka själv än, väldigt lätt att bryta (jag behöver bara lägga en hand på henne), väldigt mjuk och trevlig hund att arbeta med.
Efter mina misstag med Enzo så har jag bara tagit lugna promenader med "stanna-metoden" för hon drar kopiöst i kopplet, börjat med att shejpa in sitt och det har tagit några gånger då hon inte verkar fått ta ansvar över sitt "egna" arbete, handtarget och omvänd lockning. Allt lugna övningar som även lockar fram tankeverksamheten hos henne och styrker vårt samarbete. Förhoppningsvis kommer hon få bättre självförtroende också när vi sen påbörjar att shejpa in ligg och får känna mer ansvar över samarbetet   
Första filmen på Trolla in action finns här: http://youtu.be/4A5UhwsGbI0


Gott var det med märgben
 


Tills dess att jag kan föra ihop alla medlemmar tillsammans får jag pussla och dela min tid med alla mina kära så nu ska jag fortsätta med att träna in flyt med Enzo och Cilla där jag börjat om helt från början med "Sitt" och "Ligg" som numera heter "Hatt" och "Däck" för att få momenten mer positiva   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards