Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2012

Varning för annonser!

Av kamphundblogg - 14 augusti 2012 09:45

En favorit i repris. Tyvärr är det sådant som inte går att upprepa för många gånger.. och om det kan hjälpa en person och en hund, så är det gott nog - enligt mig! Jag hoppas att ni förstår att detta inlägg är helt okej att sprida vidare. Vill ni kopiera det till er egen blogg så är det också okej, så länge ni har mig eller www.kamparna.se som källhänvisning. 
Fick även ett mail ang. inlägget, som gjorde mig riktigt glad, här är delar ur det: 



"Av en slump hittade jag ditt blogginlägg "Varning för annonser" när jag letade runt lite på internet.

Jag tycker att det du skriver är helt fantastiskt rätt och riktigt och som även kan användas på/till andra raser och annonser.

 

Så jag undrar om jag kan få använda din text när jag har mina kurser som en del av informationen som är så viktig och intressant för blivande och nuvarande hundägare?

Självklart kommer jag att uppge dig som upphovsmakare och källa.

 

Hoppas att detta skulle vara ok och ser fram emot att höra av dig!"


Så det gav mig inspiration att köra en "favorit i repris" idag. 

_______________________________________________________________________


Varning för annonser!


Det är allt för ofta man ser oseriösa annonser på olika annons-sidor och jag tänkte tipsa om en del återkommande texter som bör få varningsklockorna att ringa! Om ni stöter på en annons med någon liknande text så bör ni dra öronen åt er och vara noggrannare med kontroller av uppfödaren/hundarna.

 


    Mamman och pappan är reggade
Det SKA stå VART mamman och pappan är reggade.

I Jordbruksverket? Bra! Det är nämligen lag på att alla hundar skall ägarregistreras i Jordbruksverket. Detta görs för alla raser, oavsett om man vet rashärkomst eller inte. Med andra ord intygar det ingen rasrenhet hos hunden.
I SKK? Kolla då upp så att hunden inte bara är ägarregistrerad, detta kan nämligen göras även för blandraser. Om en hund är registrerad i SKK så kan du lätt kolla upp om hunden innehar stamtavla genom att söka på hundens registreringsnummer på denna sida. Ett registreringsnummer kan se ut på lite olika sätt, men ett svensktregistreringsnummer ser ut på nåt av följande sätt:
S14434/99 - så här såg dom ut innan 2000-talet
S14434/2009 - så här såg dom ut från 2000-2010
SE14434/2010 - detta gäller för hundar födda efter 2010. (Detta är DD's registreringsnummer.)
De 5 första siffrorna är individuella för alla hundar, efter /-tecket står året då hunden registrerades alltså inte året då hunden är född! Detta kan variera på t.ex hundar som är födda på slutet av året, eller hundar som är importerade. Dock står födelsedatum med på sidan.

 

 Valparna har bluenose-anlag

Blue/rednose är endast en färg, och gör inte hunden bättre, friskare, trevligare eller mer värd! Ibland ser man annonser där hunden sägs vara blue-nose när den i själva verkat har svart nos. Folk verkar tro att bluenose är en ras, men jag vill understryka att det är endast ett uttryck för en färg!


Renrasig utan stamtavla

Inom vissa raser finns det krav för att få registrera valparna, t.ex HDAD-röntgen. Om två renrasiga med stamtavla som inte uppfyller dessa kraven paras så får inte valpen registreras hos SKK. Visst är valpen renrasig, men om det finns krav inom aveln så är det av en anledning, antagligen lider rasen av ex. dåliga höfter. Uppfyller föräldradjure inte dessa kraven så är dom inte avelsdugliga och bör alltså inte ens få valpar över huvud taget!
Detta är undantagsfall, de flesta är blandraser men påstås vara renrasiga. Om ena föräldern har stamtavla men paras med en blandras eller oregistrerad hund, så kan man ställa sig frågan: "Varför duger inte den renrasiga hunden i renrasaveln, utan måste paras med en blandras?" Jag ser det därför inte som en merit att valpens ena förälder har stamtavla, utan ser det som en varning att hunden egentligen inte ens är avelsduglig.

 

Hundarna är friska


Om föräldrarna påstås vara friska så ska det finnas intyg på detta! Vilka tester brukar göras inom rasen?  HD/AD-röntgen? Patella? Ögonlysning? Ataxi? Det finns många olika, och på rasklubbens hemsida bör du finna information om detta. Lita inte på att "en veterinär har kollat dom, och dom mår bra".  Många sjukdomar/åkommor går inte att se med blotta ögat utan hunden måste genomgå ett test. Antingen röntgen, eller att man tar ett prov som skickas på analys. T.ex inom amstaffen så kan föräldrarna vara bärare (carrier) utav sjukdomen ataxi, sjukdomen kommer då inte att bryta ut hos föräldrarna men valparna lider stor risk att få sjukdomen!
Det går inte heller att se om hundarna har bra höfter (t.ex) utan detta måste röntgas. Om hunden har blivit röntgad så ska det finnas avläsning från SKK där resultatet står. Detta går att få även på blandraser och oregistrerade hundar!

 

Föräldrarna är mycket bra mentalt

Återigen är detta "upp till bevis" eftersom det är svårt att se hundens riktiga mentalitet om du inte har stor kunskap. Om föräldrarna är renrasiga hundar så går det att göra mentalbeskrivningar på dom, och du bör få se resultaten på dessa. Blandraser får genomgå mentalbeskrivningar om dom har tävlingslicens hos SKK. Lita inte på att dom sägs vara bra mentalt. Inom alla raser görs inte mentalbeskrivningar, men se då till att försöka möta hunden i många olika situationer och se hur den verkar handskas med livet i allmänhet.

 Rednose valp 10.000:-


Ofta ser man sådana här ockerpriser för blandraser och det som gör den dyrare är färgen på nosen. Varför skulle valpen vara värd mer pengar för att den har en avvikande nosfärg? Kom ihåg att du aldrig kan livförsäkra en blandras för mer än 5000:- och det säger en del om vilka överpriser dom tar ut för vissa blandraser.

 

Efter ovanligt kraftiga föräldrar


Personligen så avskyr jag när föräldrarna beskrivs genom sin storlek, oavsett om det är litenheten hos en liten ras eller "kraftigheten" hos en större ras. En hund ska väl ändå följa ras-standarden? Är då hunden större/mindre än ras-standard så tycker jag inte det ska ses som en merit.

 

9 veckor gammal, säljes pga tidsbrist

Om man säljer en valp som man haft knappt en vecka pga tidsbrist, så är det dålig planering! Antagligen var valpen ett totalt spontanköp och ni kan då fundera på hur valpen haft det den veckan den varit hos ägaren. Min andra tanke är: Var finns uppfödaren i detta? Efter en vecka's tid bör uppfödaren finnas kvar och hjälpa, anser jag! Annars är inte uppfödaren seriös. Dessutom kan det handla om smuggelvalpar, så var extra vaksamma när sådana här annonser dyker upp! 



 Säljes billigare vid snabb affär

Varför? Har det blivit för jobbigt att städa efter valparna?
(Bilden är tagen vid ett djurskyddsärende där valpar föddes upp i ett badrum.)
Man ska aldrig stressa sig in i ett hundköp, så att få folk att fatta beslut snabbare för att få ner priset är mycket oseriöst och gynnar absolut inte valpen/hunden! En bilaffär kan påskyndas med detta erbjudande, men om du ångrar dig så mår inte bilen dåligt av att säljas en gång till. Kanske svider det lite i plånboken, men ingen själ skadas.

 

Båda föräldrarna finns i hemmet

Kanske ser ni det som en fördel att båda föräldrarna bor tillsammans, och att ni då kan träffa båda föräldrarna när ni hälsar på valpen. Men hur stor är chansen - tror ni - att just dessa två hundarna utgör en bra kombination? Jag tror att den är väldigt liten. Jag tror att det mer handlar om pengar, det är ju alltid billigare att använda hanen man har hemma, för då behöver man inte lägga ut några pengar på att låna en hane till avel.
Detta gäller inte i alla fall, men i många!

 

Priset kan diskuteras

Varför skriver man en sådan sak, det lockar ju bara folk att höra av sig och pruta. "Du får 6000:- för valpen, annars vill jag inte ha den" Vill man inte ha valpen för att den kostar för mycket, då var man inte intresserad av just den valpen, utan bara av en valp. Att man väljer att sänka priset till rätt hem ser jag inte som något dåligt, men jag ogillar att det skrivs ut i annonsen.

 

Valparna är 90% amstaff och 10% rottweiler


Nej, valparna kommer inte vara 90% av en ras och 10% av en annan.. inte heller 50/50, 75/25 eller 12,5% av nån ras. En valp kan visa mer än 10% av rottweiler i ovanstående kombination, kanske så mycket att den ser ut  och beter sig som en renrasig rottweiler. Man kan aldrig säga procentuellt hur mycket som ärvs ner hos valparna. Därför det är fel att räkna i procent, man kan däremot säga att valparna har rottweiler i sig. Men det går inte att säga att dom är nästan renrasiga bara för att det är så lite av en ras.

 

Valparna är unika


Jag tycker inte det behövs skrivas ut, eftersom alla individer är unika! Ingen är identisk med någon annan, alla är egna individer och har egna personligheter. Se det inte som en positiv sak att valparna beskrivs som unika, se det som en självklarhet som inte egentligen behövs nämnas.

 

 

Andra saker att tänka på när ni kollar annonser:

Titta noga på bilderna i annonsen, ser det rent och fint ut runtomkring? Hur ser klorna ut på hundarna, är dom långa och ovårdade? Har hundarna utslag på kroppen, eller mycket ärr från bitskador?
Sådana saker kan tyda på att hunden inte blivit bra omhändertagen.
(Bilden ovan är tagen vid ett djurskyddsärende. Hundarna hade övergetts då deras ägare flyttade. Dom blev lämnade instängda i buren utan mat och vatten, i sin egna avföring.)

 

Funderar du på att ta dig an en omplacering?

Har du inte kunskapen och tiden som krävs för att rädda en omplaceringshund som haft det svårt i sitt tidigare hem så ta dig inte an den! Det kan bli en mycket krävande uppgift och du gör hunden en s.k. björntjänst om du inte klarar av det du tagit på dig.

När jag läser annonser så slås jag av hur mycket hundar det säljs, och jag undrar hur stor chans det är att alla får ett bra hem. Enligt uppgifter är det en av ca 200 omhändertagna (av polisen/länsstyrelsen i Sthlms län, 2010/2011) som är renrasig. Detta säger en hel del om blandrasuppfödning, tycker jag.

Se det inte som om ni räddar en valp från ett trist öde när ni köper en blandras, se det som att ni bidrar till att blandrasuppfödningen kan fortsätta. För så länge valparna går att sälja så kommer dom fortsätta att produceras.

 

//Paula & DD 


 
 
Fanny

Fanny

15 augusti 2012 08:50

mycket bra inlägg!

http://melkerpug.blogspot.com

 
Ingen bild

Birgitta

15 augusti 2012 22:27

Mycket bra skrivet det bästa jag läst på länge.Tänk om folk kunde tänka till o inte tro på alla skrönor som sägs allt handlar ju om pengar o hur dom kan sko sej på valpköpare.

 
Ingen bild

Patricia

10 september 2012 12:16

Ett bra inlägg och väldigt viktigt ämne att fundera över.

Hälsningar Patricia

kamphundblogg

11 september 2012 08:38

Tack Patricia!
//Paula

 
Ingen bild

Lena Karlsson

15 september 2012 15:30

Superbra info för alla som inte vet vad de ska kolla efter.
Däremot har det smugit in ett fel i högsta belopp för livförsäkring. Jag har min blandras livförsäkrad i 10 000 kr.

kamphundblogg

16 september 2012 07:47

Tack för kommentaren Lena!
Jag visste inte att man fick livförsäkra en blandras för så hög summa, det kanske är olika på olika bolag, för det var vad jag fick höra när jag försäkrade min blandras.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards