Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 28 november 2012

Leksaker

Av kamphundblogg - 28 november 2012 21:29

Att köpa leksaker till sina hundar är väldigt populärt. De finns i alla djuraffärer och även i vissa mataffärer. Spec olika typer av aktivitetsleksaker, spel är väldigt populärt. Det låter så himla bra när man läser om dom på förpackningar och i reklamblad – som att man bara ska stoppa en leksak under näsan på dom i ngn minut och sen är hunden jätte trött. Alla hundar är olika men för just mina hundar funkar det inte så i alla fall.


Jag har inte köpt jätte mycket leksaker till mina grabbar av olika anledningar. Dels så strimlar Malte allt som finns att strimla och sen för att de inte får ut så mycket av det. Jag får höra ibland från andra att ”det är ju bara att släppa ut hundarna och lite leksaker i trädgården så leker dom”. Nej, det funkar inte så. Om jag skulle kasta ut leksaker fritt i trädgården så skulle de inte röra dom alls. De är inte såna som plockar upp saker som ligger still i trädgården utan man måste vara med och kasta pinnar, bollar osv. Nu är mina killar väldigt olika och eftersom Malte blir så stressad av saker man kastar så blir det heller inte så mycket kastande åt Musse som klarar såna lekar bra. Där kan jag ha dåligt samvete att Musse inte får ta del av det roliga bara för att inte Malte klarar av det. Jag brukar ta med mig Musse ut i skogen i långlina ibland och passa på och låta honom springa efter saker. Låta honom vara hund! Musse blir trött av att springa efter saker medans Malte går upp i varv och blir hyper och tuggar sönder allt istället.


 

Om man har tråkigt så kan man ju strimla syrén busken när man tror att matte inte ser   


Jag har en aktivitetsleksak som jag köpte för 2 år sen. Men det är inget som jag använder jätte ofta. Det är 4 lager som man kan vrida åt olika håll med fördjupningar som man kan lägga klossar över för att öka svårighetsgraden. I fördjupningarna lägger man godis och hundarna ska snurra bort lagren för att nå godisarna eller ta bort klossarna för att få fram godisarna. Både Musse och Malte klarar det bra. Musse är en mer observatör, en tänkare. Han tar det lugnt och gör allt väldigt noggrant. Han blir inte spec trött av den leksaken men han tycker det är roligt när vi håller på. Malte älskar att jobba och lösa saker. Men han är inte lika grundlig som ”brorsan” men han löser ändå uppgiften snabbare. Malte vill gärna vända på hela leksaken, slå på den, gräva runt den – ja han gör allt för att få ut godisarna och lyckas men jag föredrar Musses sätt. Malte måste jag hela tiden vara med och bromsa så att han ska ta det lugnt. Märker jag att det blir ett stressmoment för honom och han blockerar sig så avbryter jag aktiviteten.


 

Leksaken jag har - från Nina Ottosson.


Hur har ni det med leksaker till era hundar? Finns det ngn lek som tröttar ut dom eller ngn leksak som ni är extra nöjda med och vill tipsa om? Vad tycker de är roligast? Det här är vad mina grabbar tycker är allra roligast   



//Sofia & Staffarna
 





 
 
Ingen bild

Maria

29 november 2012 07:47

Det enda som håller för min lilla marodör är kong-leksaker. Allt annat strimlas, plockas och förstörs. Han är ungefär som ett litet barn som bara MÅSTE se vad som finns inuti alling! Kongs hårda klassiska i "snögubbeform" har funkat bäst, den syns inte ens att den är älskad och använd jättemycket. Kong har även börjat med saker i mjukare gummi och de funkar inte rikitgt lika bra.. eller jo, han älskar sin plastpinne och bollen i samma material, men bollen har han lyckats dela på och pinnen kan han (med mycket vilja och våld) knipsa av bitar ifrån. Dock önskar jag att jag hade tid för två marodörer, det ser så himlans härligt ut när de leker :)

 
Ingen bild

Carolina

29 november 2012 09:19

Vad festligt, de leker så likt mina boxrar, de brukar också köra lite jage men mest brottning med öppen mun och det där nappandet efter frambenen, min tik är dock bara 2,5 och hanen 5,5 år, så hon vill hålla på lite längre än han vill, man får gå in och bryta ibland... Har samma leksak från Nina Ottosson, skaffat den ganska nyligen och använder den någon gång då och då de där dagarna jag inte orkar göra någon annan mental stimulans, båda försöker tugga sig igenom den så man måste sitta med och hålla koll, tiken har dock lite mer förståelse för mekanismen, att det lönar sig att få snurr på den. Kan inte påstå att de blir så trötta av den.
Om jag slänger ut leksaker roar de sig delvis själva, ffa hanen om han har en boll, han hoppar på den, slänger den omkring sig, tuggar och springer runt med den i munnen, tiken bjuder in mer till lek med en själv men kan också åtminstone tugga lite på egen hand :) Allra bäst fungerar det om det är en ny leksak. Vi stoppar dessutom undan leksakerna i en liten korg, så de är inte tillgängliga precis hela tiden, det verkar höja värdet på dem en del och vi försöker också se till att olika leksaker kommer fram varje gång så blir doggarna inte uttråkade.
Mitt senaste och kanske bästa leksaksköp är en jätteboll, modell boj, den är ca en halvmeter i diameter och i hårdplats, tung som tusan och det enda som märks av intensiv lek då den är lite repor efter klor. För stor för att de ska få grepp om den, hurra!! De ÄLSKAR den bollen, ffa hanen, sätter jag ner den jagar de den i evigheter, viss tendens hos hanen att nästan gå upp lite väl mycket i varv. Allra helst går jag till myren vi har i änden av tomten, då blir det lite motstånd så att den inte rullar iväg riktigt lika snabb. Enda nackdelen med bollen är att den grävde ett stort hål i julklappsbudgeten...
Sedan har vi satt en springpole i ett träd, efter inspiration från den här bloggen och den använder jag också ibland när jag inte orkar ge mig ut på långpromenad, men den är bara intressant om man är med och drar lite och gör att den rör på sig, så det blir nästan ännu oftare flirtpolen, ffa är min sambo flink med den. Vi har en liten dummy som är fastknuten i en gren som är någon dryg meter och tyngden från dummyn gör att den svänger iväg ganska bra, sedan är det bara att snurra runt och dra den längsmed marken eller i luften, fram och tillbaka. Man måste bara hålla koll så att det inte blir för tvära kast, så att hunden inte skadar sig.
När det gäller leksaker går de mycket riktigt snabbt sönder, mitt utgiftskonto minskade drastiskt när jag kom på att man kan köpa begagnade barnleksaker på second hand, det finns massor med mjukdjur utan lösa plastdelar och bollar och liknande som går att använda och de går sönder lika snabbt som de vanliga hundleksakerna men kostar knappt något :) Sedan köper jag en del på Blocket, när folk säljer lite blandade leksaker till "paketpris", de luktar alltid lite extra spännande för hundarna...

 
Ingen bild

Alice

29 november 2012 10:54

Jag har nästan inga leksaker till min hund, han demolerar allt på några sekunder. Det roligaste han vet utan jämförelse är att kampa. Jag har två repslingor som jag använder till kamplek - han får inte kampa med någonting annat än dem, så när jag plockar fram en så vet han direkt vad som är på gång och blir överlycklig :)

 
Ingen bild

Paula

29 november 2012 18:45

DD leker gärna själv, med vad som helst ;) Hon kan också gå upp i varv om jag kastar saker, men några få kast funkar bra. Hon har en leksak som hon älskar, det är en blå halvmjuk boll som man kan trycka in goda saker i. Hon blir inte särskilt trött av den, men hon har att göra en stund :)

 
Kat & Deamon

Kat & Deamon

1 december 2012 02:04

Vi har i princip inga leksaker. Två godisbollar som man stoppar mat i, en som han måste rulla för att få ut maten och en han måste bita i åt "rätt håll" för att det ska komma ut nåt. Och så älskar han att kasta saker och kampa. Kastar gör vi inte så mycket pga. höfterna, han klarar inte det i längden så ytterst sällan blir det. Kampar gör vi desto mer, då har en kampleksak som en gummiklump med ett hål genom där det går ett rep. Den är den enda som hållit i längden. Flossknutar dör snabbt, tennisbollar på ca. 10sek osv. Men den här har hållit i snart 4 år. Har bytt rep ett par gånger dock :D

Men det allra allra bästa är ändå att få dragkampa och leka med kompisar!

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards