Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 15 november 2012

Second Chance - Montana

Av kamphundblogg - 15 november 2012 12:41

 


Montana!


Underbar hund söker ny ägare. Jag söker någon med hunderfarenhet och tid. För er som är intresserade,kontakta mig personligen för ytterligare frågor eller foton,konakta Kicki Lindberg.
INOMHUS - Väldigt kärleksfull och vill upp i soffan och mysa så mycket det bara går. vill ligga i knäet (knähund).
...Går att lämna själv 4 timmar men ligger det godis eller mat på bordet är det borta när man kommer...
hem.
Väldigt glad när man kommer hem men osäker och tror att han kan bli slagen. Ca 20 sec när han märker att han ej blir slagen
går han tillbaka och är glad.
Ej mat aggresiv. rumsren. lyder stanna, sitt, ligg, titta (ögonkontakt) innan mat och in och ut igenom dörr.
Osäker med människor som är rädda eller liknande. Kommer man som glad och lugn och säker så släpper han in vem som helst (förutom barn).
Reagerar på plöttsliga höga ljud inne som ute, tillfälligt.
En sak att komma ihåg, eftersom han är lite osäker med en del nytt folk även om det är femte gången man träffar han, så ska man inte komma fram till HAN på så sätt att man kommer snabb och lutad över honom för att klappa eller liknande. låt han komma fram och hälsa ist.
Men troligtvis kommer han vilja komma fram och pussas.
Ägaren kan dock klänga på han hur som helst för att pussas med han

UTOMHUS - kan gå fot men har väldigt mycket energi och vill helst bara vara lös och springa. så han behöver mycket motion och struktur i sitt liv.
Så väl psykiskt som fysiskt, gör man detta så är det inga problem och är världens goaste.
Han är tre år och är ej kastrerad, runt andra hundar är han väldigt dominant.
Andra hanar som själva är dominanta eller uppspelta funkar oftast inte.
Tikar som är lugna och säkra men undergivna, funkar han med. men så klart får man testa med varje sådan hund försiktigt i början.
Inga problem runt högljuda maskiner eller bilar.
Världens goaste hund så fort han litar på en!

Kontakta föreningen genom deras blogg (under Kontakt), eller genom mail: secondchance.omplacering@gmail.com


Här är en presentation som förklarar tanken bakom föreningen: 

Vår grundtanke är att hundarna ska hjälpa varandra. Vissa hundar får vi en avgift för att omplacera vissa har inga ägare att tala om. De ”betalande” hundarna hjälper de hundar som inte blir betalda att ändå få det varje hund ska ha.

Hundar utan ägare blir försäkrad och registrerad i jordbruksverket genom föreningen, saknas chipmärkning eller vaccination blir det åtgärdat av föreningen. Hundar med ägare måste ha hunden chipmärkt, vaccinerad, försäkrad och registrerad.

Vid intresse av en hund hos oss måste personen gå igenom en process. En av oss ringer för en första intervju där vi frågar om livssituation, arbetssituation, hunderfarenhet, familj. Blir personen ”godkänd” ringer en annan av oss upp för en andra intervju där vi ställer mer specifika frågor angående antingen en specifik hund, mer ingående av erfarenheter och hämtar in referenser.

Sista ledet innan ett godkännande för vårt register är ett hembesök där vi kollar omgivningarna, familjen, boendet och även hur eventuella andra djur har det.

Blir en hund omplacerad eller placerad i jourhem så görs en uppföljning varannan månad i 6 månader. Efter provavtalet, som brukar vara på 2-4 veckor, skrivs ett köpekontrakt där den nya ägaren ansvarar för att ha hunden försäkrad, registrerad och på alla sätt ta väl hand om hunden.

Skulle vi i en uppföljning se att kraven inte efterföljs utgår en uppmaning till det nya hemmet och därefter, om det inte blivit åtgärdat, kontaktar vi de passande myndigheterna angående det som felar.

Våra priser för hundarna

Grundpris för alla hundar är 500kr. Sedan tillkommer två olika individuella påslag.

Individuellt påslag 20% av omkostnaderna för hunden, ex veterinärvård, foder, hämtning och lämning mm.

Individuellt påslag beroende på ålder: 2-18 månader ger ett påslag på 500kr, 18mån - 4år ger ett påslag på 300kr, 4år och uppåt har inget påslag.

Exempel: Hunden Wilgott finns på annons för omplacering, han är 2 1⁄2 år gammal och har en omkostnad på 2000kr. Han kostar alltså 500kr + 400kr + 300kr = 1100kr totalt.

Exempel 2: Hunden Agata finns på annons för omplacering, hon är 5 år gammal och har ingen omkostnad alls. Hon kostar alltså 500kr + 0 + 0 = 500kr totalt.

Exempel 3: Hunden Bernt finns på annons för omplacering, han är 5 månader och har ingen omkostnad alls. Han kostar alltså 500kr + 0 + 500kr = 1000kr totalt.

Varför detta system ? Vår tanke då vi utarbetat detta är att dom hundar som har lättare att hitta hem och har låga omkostnader ska hjälpa dom hundar som har höga omkostnader och svårare att hitta hem på så sätt kommer hundarna hjälpa varandra. Och dom kommer kunna gynna varandras omvårdnad. Vår förhoppning är att vi på detta sätt ska ha möjlighet att kunna bygga upp en ekonomisk buffert för dom hundar med höga omkostnader ex för veterinärvård , kastration osv.



//Paula & Pierina

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards