Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 24 januari 2013

Del 3 - Linförighet

Av kamphundblogg - 24 januari 2013 09:15

Om inlägget om ingångar var spännande att skriva då jag inte hade det på hundarna så är det här inlägget om linförighet ännu mer spännande :)


Först ska jag utveckla mina tankar lite ang träningen. Inlärning älskar jag! Det är sen det går utför... Men jag utgår först efter hur jag vill ha momentet, en bild på det färdiga. Sen delar jag upp momentet i delar och tränar dessa var för sig helt utan kommando. Jag vill gärna ha flyt i delarna dvs hundarna ska göra samma sak utan att tänka, om och om igen. Ibland kan jag tom ta en tid, säg 20 sekunder, och se hur många gånger hundarna gör saken på den tiden och sen försöka få till fler utföranden under samma tid :)


Jag änvänder inget kommando för "stanna kvar" utan de ska veta att om jag säger "Hatt" (vårt sitt) så menar jag Sitt Och Stanna Kvar. För utgångspositionen har jag heller inget kommando utan där visar jag med hur jag står att Nu är det Dags. Här vill jag också att hundarna ska sitta kvar i position utan kommando, stadgan, så jag kan ställa mig för signal för fotposition och när de väl sitter där så ska jag kunna gå iväg utan kommando. Däremot när vi ska köra transportsträcka i fotposition lägger jag till kommandot för det när det är dags. Detta för att jag är dålig på att lägga på kommandon men duktig på att träna stadga, sen blir det inte så mycket babblande från min sida :)


Innehåll:
Transportsträcka


Transportsträcka

När jag börjar med själva sträckan så använder jag inte kommando och inget utgångsläge utan jag bara börjar gå baklänges. I första klippet på Trolla så märks det tydligt att hon inte vet vad som förväntas av henne men så fort hon närmar sig position så klickar jag och belönar. Efter det så är hon mer medveten om vad jag vill.

Med Enzo har jag kört bara massa belöning i position (utan klick) så han vet egentligen inte vad som förväntas av honom så jag la in klicker på honom också och han blev jätteförvirrad först men köpte det rätt fort ändå.


När jag har ett flyt i detta och hundarna är fokuserade så vänder jag till att gå framåt. Här märktes det verkligen hur mycket jag slarvat med Enzo´s träning han blir kvar i att jag går bakåt mycket längre än Trolla som jag varit noggrann med inför inlägget :)

Det som även är viktigt här är belöningsplaceringen och motivationen för att få ett fotgående som ser bra ut. Enzo är en godishund i träning, han intresserar sig inte för leksaker eller ngt annat som belöning vilket är synd. Medan Trolla fick en helt annan attityd när jag bytte från godis till leksak. Viljan att gå i position ska vara hög då det är rätt långa sträckor som ska utföras innan belöning till slut.


Sträckan jag går i början är rätt kort och ser man på Trolla som kommit längre än Enzo så går hon lite för långt ut från mig. I själva sträckan gör det inte så mycket men sen när jag lägger in högersvängar så kommer hon att komma alldeles för långt ut från mig. Blir det så då backar jag och kör ännu kortare stäcka och lägger in klicker igen för att befästa den rätta positonen plus att jag inte belönar när hon är för långt ut.


När man sen ska lägga in längre och längre sträcka är det bra att vara strukturerad. Sätt upp markörer (koner, träd mm) och baklängeskedja dvs gå den näst sista konan mot sista och belöna. När hunden går perfekt den sträckan ökar man och tar tredje sista konan och går mot den sista där belöningen är osv

Det som händer är att hunden bygger upp förväntningarna på belöningen och bjuder på en bra attityd. Nu är ju hundar väldigt smarta :) Dom kommer lära sig att gå efter konerna så försök att ta bort varannan rätt fort så bara du själv kommer veta ”var dom är” alternativt att du inte använder synliga koner utan har dom i ditt huvud som markörer.

 


Hundar lägger även märke till hur många steg du tar innan belöning så försök variera farten och hur stora steg du tar så du inte har samma fart och storlek på stegen då hunden kommer veta att "nu har hon gått 17 steg så nu är det belöning" och kliver ur position innan du tillåtit det :D


Lycka Till!!


Och du. Har du fler tips eller haft ett problem du löst; Dela med dig :D


Inlägget som Pdf
Transportsträcka


Bakåtmarsch Trolla & Enzo

Framåtmarsch Trolla





 
 
victoria

victoria

24 januari 2013 17:59

Hej!
Tack vare detta inlägg så fick ja e go spark i röven och ett nytt tänk. Ska testa det ikväll på träningen. Väldigt roligt att du vill dela med dig. Linförigheten är inte det lättaste men nu känner ja mig ännu mer redo :-D

Mvh victoria och Texas

http://musklertillbruks.weebly.com

 
Pierina, Cilla, Enzo & Trolla

Pierina, Cilla, Enzo & Trolla

24 januari 2013 18:54

Det är så kul att man kan inspirera någon, vi kommer ju alla i svackor och just linförigheten är ju riktigt tråkigt :D
Man får tänka om och träna HTM och bättre belöningar och göra det mer motiverande både för hund och förare gärna till musik, avdramatisera allvaret lite :)

http://mixtomax.se/blogg

 
Victoria

Victoria

25 januari 2013 15:01

Fin blogg!

http://hundtassarna.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards