Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 17 januari 2013

Del 2 - Ingångar

Av kamphundblogg - 17 januari 2013 08:00

Inför detta inlägg blev det till att "hårdträna" med Trolla, vilket även var ett av mina mål med den här miniserien; Att börja träna ordentligt och strukturerat med mina egna hundar :D


Innan jag sätter igång vill jag bara länka till en annan tjej som la upp ett klipp på apportering, ang mitt tidigare inlägg, som jag tyckte var helt super! Jättebra jobbat Lotta och tack för att jag får låna :D
Lotta & Meya


Enzo har jättefint flyt på klossen och har fina ingångar framifrån och från sidan så där ska vi bara lägga till ingångar bakifrån. Med honom har jag även börjat ta bort musmattan, jag har som sagt svårt att höja kriterierna för mina hundar...


Något jag alltid tränar med mina hundar är att trampa på klossen. För mig är det grunden till Höger/Vänstersvängar, Ingångar, Benslalom framåt/bakåt mm plus att det även ger mig en hint om de är stela i någon sida. Man ser/såg ofta  lydnadshundar som är väldigt sneda och det beror ofta på att man tränat fot och ingångar ensidigt. Ställer hunden upp sig på klossen och man börjar pendla så ser man rätt fort vilken sidan hunden har mest rörlighet i och då tränar jag extra tramp åt det hållet så de blir jämnt musklade. De får även en bra kroppskontroll och risken för skador minskar :)


Klossen

I början kan man anpassa storleken på klossen så hunden känner sig bekväm men alla hundar kan till slut använda en så pass liten kloss att tassarna får plats precis bredvid varandra på den. Jag använder en rätt stor tjock bok (Den nya ekonomistyrningen) i början så det behöver inte vara en rund träkloss :)


De flesta hundarna blir intresserad av vad det är som ligger på golvet och så fort den nosar/lägger en tass på eller bara visar intresse så klickar man och belönar. Tänk på belöningsplaceringen (den ska vara där vi vill att hunden till slut ska vara) ex på klossen el strax ovanför och belöna ett par gånger sen slänger du en godis en bit ifrån så det blir en ny omgång. Fastna inte här utan försök gå vidare så hunden får jobba på att fundera ut att den ska stå på klossen med framtassarna. Jag vill gärna att mina hundar står på klossen tills de får ett frikommando så jag lägger in mitt "Fri" och kastar en godis efter att jag belönat två-tre gånger för att den står där. När hunden har flyt (den ställer sig på nytt efter att fått frikommandot) så ska den börja röra sig runt den med framtassarna kvar på klossen.


Här kan det vara viktigt att belöna massor hela tiden så hunden inte får för mycket tid att tänka på framtassar, baktassar, dig, belöning mm. Gå mot hundens ena sida, vilken spelar ingen roll. Ibland kan man få "putta" lite på hunden så den börjar flytta sig i sidled och belöna hela tiden, här kan en köttbulle vara bra för den kan dom gnaga av och tänker inte så mycket. Fria hunden och gör likadant fast åt andra hållet. Tänk på att köra båda sidor lika mycket om hunden känns mjuk åt båda hållen och är den lite stel i ett håll kör du den sidan lite extra varje gång men inte till överdrift :)


När hunden är duktig och svänger bra i pendeln flyttar jag belöningsplaceringen utanför hundens huvud så baken får en extra skjuts in mot mitt ben, lika åt båda hållen. När ni tittar på Enzo som trampar så har han lite svårare för att pendla medsols alltså in i position mot mitt högra ben så vi måste köra den sidan lite mer :)


Ingångar

Precis som i allt annat försöker jag dela upp momentet och jag får till det att det är Insträcka-positon-sitt. Jag börjar med position vänster sida, dvs hunden ska vara på min vänstra sida i snygg position. Alltså inte sitta, det kommer som en egen del :)

 

Jag har godis varierande i höger och vänster hand då mina hundar är rätt handfokuserad, även att jag höjer händerna/har dom bakom ryggen mm så dom ska släppa fokuseringen på mina händer. Detta har jag lagt in just nu då jag såg på en av mina klipp att Enzo har mina händer som signal för olika saker :/


I detf örsta klippet om Trolla som innan inte kunde positionen kör jag lite "trampa runt på klossen" först och belönar extra när hon är i rätt position. Sen ställer jag mig med vänster hand bakom ryggen och hon går in i position, vilket var lite överaskande då vi inte tränat detta förut :) Det negativa med att hon fattade direkt är att jag inte fått fundera ut någon problemlösning då jag inte vet vilka problem som kan uppstå... Därför uppmanar jag er att får ni problem här, Hör av er! :D


Därefter rätt fort tar jag bort handen från ryggen, vis av tidigare erfarenheter, byter godishand till höger och genast uppstår en frustration (hon har nära till frustrationsskall...) hos henne och hon kollar av bägge händerna innan hon ställer sig vid vänster sida. Att jag belönar två-tre gånger i position innan jag kastar en godis är för att jag ska få en ny omgång av övningen, jag lägger även till "Fri" för att hon så småningom lättare ska förstå att hon ska bli kvar i position även om jag sen går ifrån henne. När jag har flyt i övningen dvs att hon gång på gång gör samma sak utan att stanna upp, börjar jag kliva på musmattan så mindre och mindre blir synligt och targeten tas till slut bort.

Andra klippet på Trollas ingångar står jag precis så som jag ska stå för att hon ska fatta att "Nu ska jag gå in i position" och det var också lite roligt att när hon kommer tillbaka för en ny omgång och jag har händerna framför mig så sätter hon sig framför mig men så fort jag ställer mig rakt med händerna längs sidan ställer hon sig i position... Har även lagt in ingångar från sidan och bakifrån.


Sättandet i position

Sättandet i position tränar jag också in med musmatta. Det går att använda klossen men jag vill att mina hundar ska stå och vara rörlig på den därför byter jag till musmatta just i ingångar och fotposition. Hunden ska sitta med framtassarna på musmattan och det tränar jag in separat som en egen del. Skulle det vara så att hunden automatiskt sätter sig vid ovanstående övning (själva positionen) köp det och belöna massor då man kan hoppa över just denna övning. Även i denna del Friar jag och kastar godis så den får flera möjligheter att göra om övningen och få flyt i sättandet.


Därefter sätter jag hela musmattan bredvid mig i position och klickar när hunden kommer in och sätter sig, belönar och kastar ut en godis för att få en ny omgång i övningen. Öka kriterierna med att kliva lite på musmattan så mindre och mindre blir synligt alternativt att man har flera storlekar på musmattan


Sen pratar de som är duktiga på att kedja att man ska baklängeskedja och det är jag urusel på, min hjärna är inte kapabel till det helt enkelt.... Så när Enzo sätter sig snett som han gör på klippet, går jag tillbaka till klossen (som dom vet är att stå och trampa på) och kör fler stående ingångar utan sättande så de får in själva positionen igen.


Inlägget som Pdf

Ingångar


Klossen

Trolla-ingångar med musmatta

Enzo-ingångar/sitt i position med musmatta

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards