Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 18 december 2012

Djurplågare på fri fot....

Av kamphundblogg - 18 december 2012 08:00

Jag blir så ledsen, jag förstår inte hur svenska rättsystemet fungerar. Görkhan Arslan (osäker på stavning) är under utredning för bland annat ha misshandlat och dödat två amstaff-valpar. Lillebror och Pillango, ni har väl hört om dom förr.. I väntan på dom så får han gå fri! 

Han ringde en uppfödare innan han åkte fast, och var ute efter en amstaffvalp, hon nekade honom att köpa valp. Under tiden han satt i häktet ringde samma person (från ett annat nummer) och var fortfarande på jakt efter valp. 

Rykten säger att han flytt till Tyskland.. 


Jag vill avsluta mitt inlägg med en allmän fråga.. hur sköter ni klorna på era hundar? Jag är klo-fetish, men nu under vintern så låter jag DD ha lite längre klor, för jag vill att hon ska dra mig på miniskidor på isen sen, och jag tror det hjälper att ha lite mer klor då. Men det gör ont i mig att se att dom är långa just nu. 

Men så ser jag folk som lägger ut bilder på sina hundar, och det är fanimig skrämmande hur klorna ser ut!!! 
Här är två bilder som jag beskurit, detta är bara två exempel på hur det kan se ut.. 
   

Båda dessa hundarna har bott hos sina nuvarande ägare sedan dom var valpar - bör tilläggas. 

Här kan väl inte någon tycka att detta är normala och välskötta klor?? 

USCH, SKÄMS PÅ ER! :( 


//Paula & DD 

 
 
Ingen bild

Patricia

18 december 2012 10:25

För att svara på klofrågan så var vi rätt dåliga med det för vi vågade inte klippa. Det blev en sväng till hundtrimm med tassarna ibland och vid olika tillfällen hos veterinär har de klippt klorna så det har löst sig rätt bra ändå. Jag började bli mer säker på klippningen men min man köpte hem en kloslip istället så nu blir det mer regelbundet slipat. Det är lättare att sköta och det gör inget om han rycker bort tassen. Sen kan man runda till kanterna så klorna inte är så vassa direkt efter.

kamphundblogg

18 december 2012 12:59

Samma här! Använder ofta kloslip, det är så himla bekvämt :)

 
Mia

Mia

18 december 2012 10:59

Det här med klor har varit ett evigt problem hemma hos mig. Dewi har alltid haft långa klor och pulpan ligger alltid väldigt långt ut i klon så det går inte att klippa mer än nån mm. Jag klipper hennes klor två gånger i veckan plus filar, men jag lyckas aldrig korta ner dom trots det. Ska jag då skämmas över hur hennes klor ser ut? För tro mig när jag säger det, hennes klor är ett rent helvete att sköta!

http://florentineknight.wordpress.com

kamphundblogg

18 december 2012 12:58

Nej, inte behöver du skämmas om du sköter klorna. Det är skillnad på långa klor pga pulpan om man skött dom. Men dessa klor jag visade på bilden, och då särskilt den ena tassen syns tydligt att den inte är klippt ens. Då får den så spetsig kant framtill. Den andra tassen, ja den hundens ägare har andra hundar med för långa klor. Tror inte dom drabbats av långa pulpor allihop. :)

 
Ingen bild

Malin & Cera

18 december 2012 13:45

Uscha, uscha, Ceras klor är mina ärkefiender ;) De är i min värld för långa men trots att jag försöker så får jag inte tillbaka dem som jag vill =( Borde varit ännu noggrannare från böjan men det är ju inte lätt att göra något åt nu. Kloslip kanske vore något! Tips på var man kan köpa en och vad de kostar? =)

kamphundblogg

19 december 2012 05:05

Det finns på Clas Ohlsson för under 200kr, riktigt bra är den också! :)

 
Titti

Titti

18 december 2012 16:04

Zebo har äckligt långa klor (någon av dom är lite sned för att den varit för lång så länge)så vi försöker kämpa och klippa dom 1-2 gånger i veckan. Förutom längden är dom brutalt tjocka, men det kanske är en fördel (dom kanske inte går av så lätt)? Tanken är att massakera dom hos veterinären nästa gång han ska sövas.

http://the0911.blogg.se

kamphundblogg

19 december 2012 05:06

Ja, vissa väljer ju att klippa av dom rejält under sövning så att dom kan få en nystart. Diza hade också ganska grova klor, plus att jag misskötte dom :(

 
Ingen bild

victoria

18 december 2012 18:02

Ja klipper klorna på mina hundar varannan vecka och är väldigt noga.
Ja försöker klippa klorna så de blir spetsiga sen klipper ja av toppen.

Avslutar alltid med att massera och mysa ;-)
Tkr det är viktigt att hålla klorna korta.

kamphundblogg

19 december 2012 05:04

Jag håller med! :)

 
kat

kat

19 december 2012 00:58

Vi klipper ca 2 ggr på 3 veckor. Tyvärr tror jag inte att de är klippta rätt från valptiden då vi i princip inte fick klippa alls när vi fick hem honom. Efter mycket träning går det nu bra utan att det är en kamp varje gång men jag skulle vilja få ner de mer i längd.

Jag klipper aldrig hela biten direkt utan naggar av lite i taget och så klipper jag även av "hörnen" på klorna när jag klippt spetsen, annars flisar de sig väldigt lätt. Frågade för övrigt vår vet. om D har ovanligt långa klor men hon tyckte de såg fina och välskötta ut, däremot har han också pulpan väldigt långt ut.

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

kamphundblogg

19 december 2012 05:04

Låter sunt. Man gör vad man kan ju :)
Har du provat att slipa? Dom brukar acceptera det lättare. Finns kloslip på Clas Ohlsson för under 200kr :)

 
Ingen bild

Alice

19 december 2012 02:45

Min hunds klor är ganska hopplösa. Jag håller dem så korta som möjligt, men de är sneda och han är väldigt utåt-tåad (hur fasen stavar man det?) så de slits ojämnt om jag inte klipper varannan vecka. Så jag gör mitt bästa med dem och det verkar inte alls störa honom, men inte är det något jag är direkt nöjd med.

Nu till något annat. Du länkar till en högerextremistisk sida. Naturligtvis får precis vem som helst hysa rasistiska åsikter och länka till rasistiska sidor, men vill ändå uttrycka min åsikt och säga att det för mig inte känns det allra minsta rätt.
Dödsmisshandeln av de två valparna är vidrig, gör mig tårögd och illamående. Jag blir, precis som de flesta andra, vansinnig på det alltför milda svenska rättssystemet.
Jag tycker däremot inte att etniciteten hos förövaren har något med det hela att göra i överhuvudtaget. Och jag gillar inte att ett så allvarligt och hemskt samhällsproblem som djurplågeri, utnyttjas för att plocka rasistiska poänger.
Jag hade helst sluppit hamna på en helt vidrig rasistisk sida med rubriker som "insamling för mångkulturens offer" när jag klickar på en länk i min favorithundblogg.
Kanske är mkt begärt men det hade varit gulligt av er att skriva ut adressen i länken om ni i framtiden ska länka till rasistiska sidor, så att jag slipper hamna på dem oavsiktligt.
Tack på förhand!

kamphundblogg

19 december 2012 05:00

Va?! Det var extremt slarvigt av mig att inte kolla upp detta!! Självklart har förövarens etnicitet inget att göra med vad han gjort. Jag är absolut inte rasist utan dömer bara personer efter sina handlingar, och inget annat!!!
Jag kommer genast ta bort länken, och ber så hemskt mycket om ursäkt! Tack för att du påpekade detta, självklart ska sånt här INTE finnas på vår sida. "Kamphunds"ägare om någon ska väl inte vara fördomsfulla!

 
Anna lindholm

Anna lindholm

19 december 2012 19:40

Hej tycker det där med kloklippning är en ständig plåga. Och hur vet man när man klippt tillräckligt dvs de är korta nog??

http://anzis-life.blogspot.com

 
Ingen bild

Malin och Freddie

20 december 2012 18:47

det e så hemskt med denna mannen och hoppas att ngn utanför rättsväsendet straffar honom innan han hinner göra ngt mer!

Angående klorna så klipper jag freddie ca 1 gång per vecka... hans klor växer som ogräs! gillar när dom är korta så han inte slår av klorna...

 
1credo3hundar

1credo3hundar

21 december 2012 21:05

Idag var vi hos veterinären för kloklippning av chi-monstret. Vår , eller hans, egna "hundviskare" har tyvärr semester (fast det är klart hon ska ha semester, trist för oss bara), så det var en annan sköterska som klippte. Det går inte lika bra med andra än chi.monstrets "hundviskare" och oavsett vem som klipper så blir det ett sådant enormt stressmoment varje gång, därför går det länge mellan gångerna. Stressigt för tikarna också, även fast det inte är samma sorts superkamp från deras håll. Därför blir klorna alltför långa ibland, mellan varven, senast hade pulpan klättrat ut / blivit längre så när jag klippte ner mot den längd jag brukar hålla , klippte jag i pulpan :( ! Det ÄR ok att ha någorlunda långa klor - men när pulpan börjar klättra ut (eller förlängas) då får man nog ta och skärpa sig. Jag har skärpt mig.

http://wp.me/p2yj41-ei

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards