Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 24 januari 2012

Egenheter!

Av kamphundblogg - 24 januari 2012 09:00

http://kamphund.bloggsida.se/pernilla-bloggar/egenheter


Våran före detta blogg-kollega Pernilla med Lennox skrev för snart ett år sedan ett inlägg om sin hunds egenheter. Nu är det min tur! DD har en hel del udda egenheter för sig, i stort sett alla lockar till skratt! :D

Jag har dessvärre inte foton på alla, men några finns det självklart. 


HÖGERTRAFIK. 

Ibland när vi går ut så vill hon gärna gå på höger sida. Detta beteende är allra vanligast när hon är skendräktig, då är hon så trött. Jag har försökt komma på varför hon gör det, men kan inte komma på någon förklaring som håller.  


SMILE!

Ända sedan DD var liten så har hon kunnat le. Det är sällsynt, men hon ler! Det brukar visa sig när man kommer hem, så kommer hon svansande från soffan och slänger med huvudet, och då lyfter hon upp överläppen framtill så att framtänderna syns. När hon busar ler hon också, men då är det nog mer att hon visar tänderna för att låtsas se farlig ut. ;)


SOVMASK BESTÄLLD.

DD ogillar att sova när det är för ljust. Man kan märka tydligt att hon inte får riktig ro när det är för ljust. Hon vill gärna stoppa in huvudet under en arm, eller ett ben då, för att få mörker. Jag brukar då lägga en filt över huvudet som inte täcker över nosen, för då får hon ju andnöd ;) 

Kan man beställa en sovmask, specialsydd för hundar?


      


MIN PLATS! 

Och så har vi soffan! DD älskar att ligga i soffan med oss, det är en självklarhet för oss att hon får vara i den, men ibland blir det trångt. Det slutar ofta med att DD "rinner ner" från soffan med en stor suck och går in till sin bädd med sänkt huvud ;) 

Men! Soffan har en väldigt populär plats. Det är den som är närmast fönstret, DD tycker om att man kan lägga huvudet på armstödet och kika ut. Daniel brukar alltid sitta på den ändan av soffan också, så dom har en liten "maktkamp" om vems plats det egentligen är.. Innan vi förstod detta blev hon ofta bråkig mot Daniel när han satt där, hon började busa med honom, putta honom, och vara allmänt störig! Hon fick självklart inte vara kvar i soffan när hon betedde sig på det sättet, men DIREKT när Daniel reste sig för att gå på toaletten, eller hämta något i köket så rusade hon upp och la sig till rätta på den platsen. Sen blängde hon på honom när han kom tillbaka. ;) 

Daniel flyttade alltid på henne, det var ju hans favoritplats. Men än idag - trots att hon slutat "bråka" med honom om platsen - så slinker hon dit så fort hon får chansen. ;)


NOSDUTT.

DD puttar ofta med nosen på oss, om hon vill något, vill starta ett "bråk" eller bara är allmänt uttråkad ;) Hon kan bli riktigt hård"hänt" ibland med. Jag undrar om hon inte får ont i nosen när hon puttar så hårt! Fördelen med ett sådant beteende är att hon är lätt att lära in targeting med :D 


LUKTAR GOTT. 

En av de roligaste egenheterna som jag tycker att DD har, som jag varken sett eller hört om hos någon annan hund är hennes beteende när hon känner igen en lukt. Hon viftar glatt på svansen då. Om jag t.ex har varit hemma hos någon hon känner och tycker om, och ställer ifrån mig en sak från deras hem så hälsar hon självklart först på mig, sen - lite senare - kan hon utforska den nya prylen som kommit in i vårt hem, och då börjar svansen veva. Oj, så lycklig hon är då! Är det någon helt okänd doft så kan hon utforska den noga, men hon viftar inte på svansen. Jag ser tydligt skillnad på om hon känner igen en doft eller inte. 


KLAPPA MIG! 

När hon vill bli klappad så blänger hon på en upp och ner… detta blir svårt att förklara, vilken tur att jag har en bild på det! Hon ligger ner och lyfter upp huvudet ovanför sin axel, och blänger. Öronen ställer sig åt alla håll och kanter, läpparna kan också stå ut åt sidorna och hon ill-blänger tills man klappar på henne. Jag vet att man inte ska uppmuntra sådana beteenden, men detta tycker jag är så förbannat charmigt att jag inte kan låta bli ;) 


     


FÖR REN?

Den senaste tiden har hon börjat med någon ny grej.. varje gång (!!!) vi ska gå från omklädningsrummet på jobbet (där hon är när jag jobbar) så rusar hon längs korridoren och kastar sig raklång på mattan. Hon rullar och bufflar runt. Ibland till och med stångar hon huvudet ner i mattan, och gnider pannan mot den. När hon känner att hon har sketnat ner sig rejält så reser hon på sig och tittar på mig, då är hon redo att gå. 

Samma gäller när man är ute, om hon får springa lös och busa så passar hon ofta på att rulla sig i någon lerpöl, ju smutsigare desto bättre, tycker hon. Lerinpackning är mycket bra för hyn! 

Annars kan man äta lera.. det är en stor delikatess för DD. Hon är en väldig finsmakare vad gäller lera, hon nosar länge och sedan tar hon en liten tugga, provsmakar. Om den känns bra så smaskar hon vidare. Jag tror att det är mycket nyttiga mineraler i det, så hon får äta lite när hon känner för det :) 




Är det några, eller flera, av DD's egenheter som även era hundar har?


//Paula & DD   

 
 
Titti

Titti

24 januari 2012 09:29

Zebo är också hopplös på att dutta och inte bara på mig! Blir han uttråkad så går han och duttar på allt han kan hitta (gärna för att hitta något att dutta på som gör mig irriterad).
Om han är leksugen duttar han även gärna med leksaken han vill leka med. Han tar den i munnen och sen duttar han, först på handen, sen på armen. Fattar man ändå inte vinken så duttar han leksaken rakt i ansiktet på en. Hahaha :D

http://the0911.blogg.se

kamphundblogg

24 januari 2012 13:15

Hahaha, ja så kan DD också göra. Särskilt när hon vill visa upp något slemmigt ben hon har fått. Om man ligger ner i soffan då så är det ju perfekt höjd att komma och lägga det i ansiktet på en ;)
Skönt att man inte är ensam om att ha en hund med sådana egenheter ;)

 
kat&deamon

kat&deamon

24 januari 2012 09:44

Divandelen på soffan har Deamon och Joel krig om. (gärna för mig, hörndelen är bäst så... ;)) Det med mörker när man sover är likadant här. Ibland river han ner en filt från armstödet som han kan lägga huvudet under och när han sover i sängen sover han helst under täcket hela han :D
Och luktagott-viftandet har vi här med! OJ vad glad han blir när man har träffat nån han känner :)

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

kamphundblogg

24 januari 2012 13:17

Vad kul att höra att han också viftar på svansen när han känner igen en lukt! Jag har - som sagt - aldrig hört om det hos någon annan hund. Det är ju en så otroligt charmig egenskap :D
DD har inte lärt sig riva ner något över huvudet, men det kommer kanske :P

 
Ingen bild

Jenny

7 februari 2012 01:20

jodå både vilj och jane känner igen lukter, vilja blir nästintill tokig om jag vart hos morsan utan henne. Om ngn kommut hem till oss under tiden ngn av oss vart ute med hundarna så vet man det. Ofta när jag går i slingan blir Janne helt galen(läs 10 x värre än vanligt) jaha då vet man att Rebell och min kusin befinner sig i närheten. Om morsan gått i området osv , ja då flyger man i princip efter hundarna, som förra vintern; gled med skorna på isen ner mot rondellen ;)


Ja sen har dom mkt annat märkligtför sig men skriver med telefonen så får kramp ifingrarna snart. :/

kamphundblogg

7 februari 2012 14:41

Vad kul att fler hundar har detta beteende! Jag tycker det är så himla charmigt nämligen :D
Hahaha, ja att bara skriva att Jane blir galen räcker inte, det är ju så Jane är jämt *asg*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards