Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 17 januari 2012

Lektion 1

Av kamphundblogg - 17 januari 2012 20:06

Idag hade jag och Aysha vår första träff med Meril, av någon märklig anledning var jag lite nervös, förstår egentligen inte alls varför eftersom jag träffat Meril så många gånger och är trygg med henne som instruktör och hennes sätt att lära ut. Hon har något som många instruktörer saknar, ett mycket fint och bra pedagogiskt sätt att lära ut så det finns inget att oroa sig för när man ska träffa henne.


Vi ska börja med dom absolut första grunderna man kan börja med och mycket hänger på mig så det är inte bara Aysha som fått läxa till nästa gång utan jag måste verkligen jobba med mig själv för att det ska fungera. Dom som säger att träna hund är en baggis blir jag imponerad av, för det är inget man gör i en handvändning, inte i mina ögon sett iallafall.


Jag har ju varit lite sisådär i min motivering att träna, men som alltid när man träffat Meril är energin på topp och motivationen infinner sig och så blir jag sådär härligt taggad. Något hon även är bäst på är att liksom packa ihop alla mina tankar i mitt huvud så dom inte far runt, utan när jag åker därifrån är dom så fint sorterade, ett tag iallafall *skratt*


Jag ska sätta mig ner och se över vad jag har för kriterier, och vad jag faktiskt belönar när jag gör det och på så vis försöka vara mer precis med min belöning. Ska även försöka leka med Aysha för att komma underfund med vad hon tycker är roligast. Sen gillade jag starkt en sak vi gick igenom, nu gillar jag allt Meril säger iof *skratt* men just den här kände jag att jag kommer ha sådan nytta av och det är att träna Ayshas självbehärskning, det kommer bli en utmaning för både mig och henne tror jag allt.


Aysha sprang runt i fårhagen och verkade tro att hon kommit till godisland med tanke på allt fruset fårbajs som låg där och bara skrek "ät mig, ät mig" och Aysha är ju inte den som är den så hon barmhärtigade sig över bajset och mumsade i sig det för allt vad hon orkade.


Vi tränade på sitt och stanna kvar övning, inkallning och övningar i början och slut av en övning. I allt det här fick Aysha för sig att bajset var godare på andra sidan så vips så stod hon och balanserade uppe på fårhagens stängsel och i nästa sekund hängde hon upp och ner med ena benet som satt fast, fråga mig inte hur en hund lyckas fastna i ett storögglat stängsel men är det någon hund som ska lyckas så är det Aysha. Hon gjorde sig inte mer illa än lite skrapsår på insidan av benet som tur var.


Några gånger av övningarna såg det ut som att Aysha verkligen funderade på vad jag höll på med, såg ut som hon tänkte så det knakade och förstod verkligen inte *skratt*


Något jag måste jobba med är att inte blanda in känslor i träningen, jag blir ingen bra tränare då och blir bara tvetydig och får ingen struktur på det jag vill, så det ska jag jobba stenhårt på, konsekvent och tydlig och låter kanske hårt men känslokall i den bemärkelsen att jag är mer saklig.


När vi var klara hos Meril åkte vi till skogen, hoppades på att det fina vädret som var i Kungsör skulle dyka upp där vi var, men där var det bara moln, moln och lite till moln, så vi gick en runda och samma sak idag med inkallningen, så länge jag är lågmäld och inte gör någon grej av det kommer hon så fint när jag kallar på henne. Så vill påstå att hon får fint betyg i inkallningen på promenaden idag med. Vi var ute i 2 timmar idag med, så skönt, och Aysha har sovit sen vi kom in.


Inte så konstigt med tanke på att vi först var 1 timme hos Meril och sen 2 timmar i skogen, det kan till och med få en fröken Tvättbjörn att krokna.


Imorgon blir det Stockholm för vår del, träff med Ayshas uppfödare, det ser vi fram emot!


Hoppas ni har det bra därute allihopa!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards