Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 13 januari 2012

GÄSTBLOGGARE: Lynn och Gizmo

Av kamphundblogg - 13 januari 2012 08:45


Presentation:

Heter Caroline men kallas Lynn och är 27 år, bor med sambo + amstaffen (osäker på om han är renrasig) Gizmo i Kalmar län. Har nyligen startat en blogg lynncreation.tk

 


Neutral inställning till Cesar Millan!

Det har varit så mycket prat om Cesar Millan och hans metoder i några år nu och jag blir matt i kroppen och funderar på hur alla orkar, kan de inte bara bilda sig en helt egen uppfattning och sen bestämma sig för om de gillar det eller inte eller bara vissa saker och sen låta det vara. Detta görs med andra hundtränare och hundkännare så varför inte med Cesar? Jag har rehabiliterat djur i runt 16 år nu och jag har aldrig sett på maken till uppståndelse angående en hundkännare. Alla har vi bra och mindre bra sidor, ingen är perfekt! Cesar har räddat och rehabiliterat flera hundra hundar från avlivning, mycket värt att tänka på.

Först och främst är det imponerande och fascinerande att Cesar är självlärd, av hundar dessutom! Medan många hundtränare och hundkännare har blivit lärda i ett klassrum och till viss del påverkade av lärarens synsätt. Cesar har aldrig klankat ner på någon så som många gör mot honom och jag tycker det säger en del om karaktären, kanske är en del av dem bara avundsjuka på hans framgångar… Cesar säger inte att hans sätt är det enda eller att man blint ska följa honom.


   


Han kan oerhört mycket om hundars psyke och flockdynamiken hur det går till naturligt, om deras kroppsspråk, energi och signaler. Därför har jag sett nästan alla hans avsnitt för de har hjälpt mig oerhört mycket när jag har rehabiliterat ”problemhundar” men jag tillämpar bara det som passar individen. Jag både kollar på och läser om andra hundtränare och hundkännare för att lära mig nya saker för mångsidighet i rehabilitering. Detta har fungerat utmärkt för mig alla dessa år samt att jag växt upp med djur runt omkring mig och sett hur de beter sig gemtemot varandra och tillämpat det såsom Cesar.

Det är mycket snack om olika halsband, koppel, ”el verktyg” av olika slag och hans metoder. Har märkt att oftast kommer detta snack från folk som bara hört talas om det och då kommer exempel som inte är sanna eller påspädda för att de ska låta som grymt handlande, sett korta klipp ur ett helt sammanhang här och där, sen vrängs sanningen till en helt annan eller så tror folk att bara för att han i ett fall kan prata om ett extremt beteende så pratar han om ALLA hundar. De har med andra ord inte ens all fakta innan de anklagar och håller fast vid denna åsikt om honom. Generellt känns det som att många missförstår honom. Ett ex är när han använder elhalsband gör han det i sammanhang då det kan rädda liv och det kan jag relatera till (elhalsband och dylikt är olagligt i Sverige och inget jag använder mig av). Ett bra ex är när han lär Daddy att undvika ormar såsom Jada Pinket Smith har gjort med sina. Sen å andra sidan så borde det nämnas att han påpekar ofta att han använder så svag el att det enbart vibrerar, precis som en personsökare eller mobiltelefon och det skadar inte hunden. Verkar som att de som är emot Cesar alltid tar extrema förklarningar till detta och påstår att han skadar hundarna när han gör vad en annan hund skulle ha gjort i hans ställe.


   


Stackel (vänster bild ovan) är inget han väljer utan använder det som ägarna redan använder till hunden (att vi i Sverige reagerar så starkt på detta är pga. att detta också är olagligt, klart att det blir reaktioner) men väldigt ofta byter han ut sådana halsband. Han förklarar dessutom detta flera gånger i sin serie. Sen detta eviga gnat om att han stryper hundarna med sina händer eller med retriver koppel (höger bild ovan), har ett ord till detta: NEJ! Om en hund är upphetsad och fixerad vid t.ex en annan hund och den drar i ett ”helt” halsband får du samma ljud från hunden. Han pressar inte ner hunden med våld så den ligger på sidan som många påstår, utan han hjälper hunden med lagom tryck för att den ska lägga sig på sidan för hundar har mycket enklare för att slappna av i det läget (åter igen så imiterar han vad en annan hund skulle gjort i hans ställe).

Cesars ”kick” ser många som en hård spark, vilket det inte är. Det är en stöt för att bryta ett oönskat beteende (hundar gör samma sak men de gör detta med munnen eller ”knuffas” med kroppen på olika sätt) och detta kan se illa ut men han skadar inte hunden, att hunden reagerar så snabbt på detta är för att den blir tagen på ”bar gärning”. Som om du kommer på ditt barn med något eller du får inte kontakt med en person, de hör inte att du ropar för de är så inne i något annat men lägger du handen på armen/axeln eller petar till på armen/axeln så vänder sig personen med uttrycket ”Va?”, detta är samma princip!

”Shh ljudet” är det många som flinar åt och tycker att folk är ”mini Cesar” eller wannabes men det ligger en funktion bakom ett ljud. Jag har använt ”shh ljudet” sen jag kunde prata i princip sen har jag tillämpat det på alla djur för att de skulle flytta på sig ex en kossa som kommit lös i ladan, när de skulle in från hagen eller när katten traskade på köksbordet. Sen att man märkte hur djuren slutade med vad de nu höll på med och riktade sin uppmärksamhet mot en gjorde att jag började använda ljudet i det sammanhanget också. Sen ser man Cesar på tv som använder samma ljud tyckte jag mest var komiskt, jag använder mig av fler ljud så klart. De flesta har ett ljud som har just denna funktion t.ex en klicker för att hunden ska fokusera på den som klickar.

Många gånger får man höra ”Cesar säger att hunden inte får vara i sängen eller soffan…” och de har missförstått hela poängen. Det handlar inte om att hundar inte får vara i säng eller soffa, utan att hunden inte ska ”försvara” sina ägare när ngn annan närmar sig samt att hunden inte ska ”äga” möbeln utan de ska bli inbjudna till att umgås på ägarens möbel. Många hundar kan morra osv när någon vill flytta på hunden och detta är inte önskvärt.


   


Han har erbjudit sig att byta eller helt adoptera en hund när han sett att det inte kommer fungera och detta har hänt i flera avsnitt under årens gång. Att han har en text ”prova inte detta hemma utan ha konsulterat ett proffs” är pga. att han är professionell och vet vad han ska göra jämfört en svensson utan kunnande, liknande denna text finns med i olika program av den anledningen att man inte ska ge sig in på saker man inte kan något om. Med ett logiskt tänkande tycker jag att detta säger sig självt!

Förstår inte vad som menas med att hans metoder är föråldrade när hundarna ursprungligen fungerar samt har samma instinkter som för flera tusen år sedan, inget har förändrats och även om hunden är släkt med vargen så är de helt olika i flera avseenden. Människan har allteftersom släppt sina instinkter (som vi faktiskt föds med men detta klassas ofta som primitivt beteende) för att passa in i en mall man uppfostras genom samhälle och skola. Många tillämpar mänsklig psykologi vilket är underligt för hundar fungerar INTE som människor, de fungerar som hundar. Alltså ska man använda sig av hundpsykologi/etologi i grund och botten oberoende av vilken metod man använder.


Människan påstås vara så smart men ändå är det svårt att med logiskt tänk förstå
att en hund är en hund, inte en människa!


 


 
 
Kat & Deamon

Kat & Deamon

14 januari 2012 12:26

Gud vad skönt med någon som vågar ha en egen åsikt! Själv tycker jag att det mesta han gör är bra och han är ju grym på att läsa situationer och på flockdynamik och hundpsyken. Vi har haft diskussioner om Cesar här hemma med vänner osv och jag måste ju hålla med min karl där att även om Cesar skulle använda el så det gjorde ont på hunden så lär han ju inte göra det om det inte är absolut nödvändigt och kan det rädda en hund från avlivning så kanske det är värt den där elstöten några gånger?
Vi gick en kurs i operant inlärning (klicker) med Deamon och då ska man ju enbart använda sig av positiv förstärkning och negativt straff/ignorera felbeteenden vilket i min värld inte funkar. Om min hund står och käkar mat från bordet så inte fan ignorerar jag det och sen klickar när han hoppar ner. Jag tror inte han förstår det om jag ska vara ärlig. Så vi väljer att använda oss av mycket positiv förstärkning men också "straff". Ett "nej!" när han äter från bordet är nog knappast skadligt, inte heller om jag trycker bort honom och platsar honom nån annanstans... Alla gör vi det som passar oss bäst och som känns lagom.

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

 
Angelica - En Partilletjej

Angelica - En Partilletjej

15 januari 2012 13:15

Jag har funderat lite på hur man kan stötta vissa föreningar som håller på med djuradoptioner utomlands. Som DinasArk som jobbar i Rumänien med adoptioner av hundar till Sverige o andra EU-länder och även steriliserar och vaccinerar hundarna för att de inte ska bli dödade av befolkningen.

DinasArk består av bland annat en tjej vid namn Ester som utbildar sig till vetrinär nere i Cluj på hänget de flesta hundarna kommer ifrån innan de flyttar till hundhotellet. Jag har förstått att de får en hel del penga-donationer av privatpersoner, men min tanke är att kunna samla ihop leksaker, gosedjur mm som hundarna kan få nere i Cluj.

Så vet du med dig att du har hund, men t ex en bädd du inte längre använder, koppel, halsband, leksaker, hundben mm.. Donera ! Antingen kontaktar du mig på: Angelicaa_90@hotmail.com eller DinasArk direkt via: donationer@dinasark.se . Som sagt, " INGEN behöver göra allt, men ALLA kan göra något " . Självklart är det frivilligt, så är du inte intresserad behöver du ej agera :)

//Kram Angelica <3

http://angelicakjellen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards