Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 10 januari 2012

"En bra representant för rasen."

Av kamphundblogg - 10 januari 2012 07:30

I söndags morse åkte jag och DD in till MyDog på Svenska Mässan. Vi hade inte anmält till utställningen, utan hade planerat att sitta i rasmontern. Dessvärre hade vi ingen egen rasmonter i år, så vi hade en del i Västsvenska Terrierklubben's monter. Det är ju trevligt att dela monter, och visa upp olika raser, men vi saknade vår egna monter! :) 
Planerna för en egen monter MyDog 2013 har redan börjat smidas på.


Jag och DD var först till montern, så vi satte oss på en stol och tog det lite lungt i väntan på resten av gänget. 

   


Det tog inte många timmar innan DD var helt slut, hon låg ner och sökte ingen kontakt med besökarna. Jag lät henne självklart vila sig, och när monterhund nummer 2 kom så fick DD vila i en bur under bordet, där det var mörkt och lugnt ..lugnare.. 


Man får höra så mycket fina saker om rasen, och om sin hund när man sitter i montern. Det är så härligt! Det kom en familj, en mamma, pappa och en dotter. Jag skulle tippa på att tjejen var runt 13-14 år. Hon sa att hon så gärna ville ha en amstaff. Vi pratade en lång stund och hennes engagemang, hennes kunskapstörstande och hennes vilja gjorde sig påmind under hela samtalet. Hon ville verkligen ha en amstaff, men var lite osäker på storleken och styrkan. Jag sa att hon fick låna DD och gå en liten promenad, så hon traskade iväg. DD följde henne som en liten ängel, så inte fick hon demostrerat något dragande inte ;) 

Jag tror den familjen kommer utöka sin flock med en amstaff till sommaren, och jag tror den amstaffen kommer få ett fint hem och ett fint liv! :) 


För att skryta lite så var jag så glad över min DD hela dagen igår! När vi gick så strosade hon snällt vid min sida, hon stannade ibland för att nosa på någon kisse-fläck, men inte mer. Ibland drog hon nyfiket mot någon hund, men inte argt. 
När man såg - i stort sett - alla andra hundar gå förbi så drog dom som tokar, dom hängde i kopplet, matte/husse släpades mer eller mindre bakom. Hundar käftade mot varandra osv osv. Men DD skötte sig utmärkt! Då blir man så glad över sin egna hund! :) 


Monterlivet ur DD's synvinkel



När klockan var strax innan 2 så frågade någon oss vem som skulle gå rasparaden för dagen. Alla raser som har montrar ska visa upp sig i rasparaden, varje dag. Jag antog att någon annan hade ansvarat för det, eftersom vi inte hade fått någon information. Eftersom DD var ensam monterhund för stunden så sprang vi bort till Finalringen i alla fall, för säkerhetsskull. Nej, det var ingen annan där, så vi fick snällt ställa oss i led med de andra terrier-raserna. Utanför ringen, bakom det svarta skynket, så var DD stökig och antagligen lite stressad. Hunden som stod bakom oss var inte alls särskilt trevlig, så jag tror att hon blev påverkad av dennes humör. 
Samma sekund som vi kom in i finalringen så travade hon fint vid min sida, hon hade bra kontakt med mig hela tiden. Vi fick stå still allihopa och kliva fram mot mitten av ringen när vår ras presenterades. DD försökte leka lite med bullterriern bredvid oss, men hon skötte sig bra. När vi stod i mitten så stod hon stilla och höll ögonkontakt med mig! Min ängel!


Tyvärr hann jag inte fixa någon som kunde fota oss, och jag har letat runt massa bloggar och frågat massa folk, men hittills utan resultat :( 
Är det någon av er som vet någon som fotat under söndagens MyDog, och då helst rasparaden så får ni gärna be dom titta bland sina bilder om nån liten amstaff-flicka fastnade på bild. :) 


Väl tillbaka i montern så var DD om möjligt ännu tröttare.
   


Den sista timmen blev det inte alls mycket hälsande från DD's sida. :) 
Bästa kritiken från dagen var när man fick höra att våra hundar var bra representanter för rasen! Sådant värmer in i hjärtat. :)


När vi kom hem åt vi middag och sen slappade vi i sängen. Jag somnade innan 8 på kvällen!!! DD hann knappt svälja sista tuggan innan hon sov ;) 
Måndagen blev total vilodag för allas skull! 


I det stora hela är jag så himla nöjd med DD. Hon var grinig mot 3 hundar under hela dagen, och alla tre var under sista timmen. Det var så uppenbart att det var trötthet, och jag förstår henne!
Om jag hittar parad-bilder så återkommer jag självklart med dom! :) 


//Paula & DD 

 
 
Ingen bild

Marcus

11 januari 2012 14:23

Hej!
Såg att du sökte bilder. Såg en kille som skrev på ett staffeforum att han hade fotot en väldig massa där. Jag känner inte honom alls, men på facebook heter han: david hermansson (ajjemän). Du kan ju alltid kontakta honom där och kolla. Lycka till!

kamphundblogg

12 januari 2012 19:07

Hej, vi söker inte bilder för tillfället, och helst vill vi att personen själv erbjuder sina bilder, men tack för tipset!

 
Johanna

Johanna

17 januari 2012 23:44

Duktiga DD!

http://johannasmix.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards