Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 5 januari 2012

Utedag

Av kamphundblogg - 5 januari 2012 17:13

Imorse drog jag och Aysha till skogs för vi tänkte ta vara på de ljusglimtarna som solen bjöd på innan molnen drog in igen. Ursch vad tråkigt det är när det bara regnar och är mörkt hela tiden! Så måste säga att det var en riktig energi boost att vara ute och känna solen i ansiktet! Det hela slutade med att vi var ute i 4 hela timmar, snacka om att jag hade spaghetti ben när vi satte oss i bilen och skulle åka hem.


Jag håller ju på att lära Aysha allt från grunden, det går väl sådär måste jag motvilligt erkänna. Jag tyckte att jag i början hade fått henne att förstå lite vad HIT i falsett betydde *skratt* men sen har Aysha spenderat mycket tid med husse eftersom jag jobbat en hel del och då har liksom det lilla falligt bort i glömska eller också så ligger Aysha numera inne med stans största vaxproppar *ler*


Så jag började vår promenad med att träna lite kontakt och inkallning. Innan jag släppte henne lös visade jag vilket mumsigt godis jag hade med mig och så knäppte jag loss kopplet och så började jag tänka mitt mantra för mig själv, Lita på hunden Camilla, du måste lita på hunden.


Till en början gick det riktigt bra, jag han lagomt bli varm i kläderna så kom en iskall dusch över mig, Aysha kör nosen i backen och jag ser på hela hennes kropps språk att nu är det tack och godbye för hela slanten. Pulsen går upp och jag tänker hysteriskt LITA PÅ HUNDEN CAMILLA!! Försöker vara lugn när jag ropar Aysha kom här. Och det måste varit en trollformel snarare än en inkallning för vips så var ett stycke Aysha som bortblåst. Nu övergick mitt mantra snarare över i Hur fan kan du lita på hunden Camilla *skrattar*. Minutrarna gick och dom kändes som en evighet, jag blev sur, något man inte ska bli när man har med hund att göra och inlärning, men jag erkänner, jag blev skitsur, men mest på mig själv för att jag inte tränade inkallning på ett annat vis så hon inte fick möjligheten att sticka. Hur som helst så började jag gå åt ett helt annat håll och efter 5 minuter kom hon som skjuten ur en kanon, och överlycklig över att ha hittat mig. Tror att det gjorde lite effekt för efter det höll hon sig vid mig.


Jag filmade en snutt i början på promenaden, tror det var Ayshas första möte med riktig is, märks det? *skrattar*



 


Efter ca 2 timmar fick vi sällskap av min goda vän Pernilla med hennes Torsten som är en Bordercollie. Aysha och Torsten hade aldrig träffats tidigare förrän idag. Vi gick med dom kopplade en bit så dom fick kolla in varandra och sen släppte vi dom lösa. Vi var båda övertygade om att det skulle gå bra, men våra hundar var inte lika övertygade. Torsten kan vara en riktig översittare ibland, vilket Aysha inte alls hade lust att acceptera så dom skällde ut varann lite och sen hade dom roligt resten av promenaden. Det är så skönt när man umgås med andra kunniga hundägare, för när dom blev osams Torsten och Aysha var vi båda lugna jag och Pillan. Jag gick fram och emellan och sen var det hela överspelat och bortglömt. Tänkte då att om det varit med ägare som blivit hysteriska hade den här situationen slutat på ett helt annat vis, det är jag övertygad om. Så till alla er därute, tänk på att behålla lugnet när något händer, det räddar ofta en situation från tråkigheter.


Jag hade inte träffat Pillan på länge så vi hade mundiarré på promenaden så det blev bara 1 enda kort på Aysha och Torsten tillsammans som dessutom blev suddigt, så tråkigt såklart eftersom jag hade velat visa er hur fint två helt skillda raser kan leka ihop. Men får se till att ta mer kort nästa gång jag och Pillan träffas.


Hoppas ni har det bra allihopa därute!


     

Capa Tosta Big Bang "Aysha"


//Camilla

 
 
Ingen bild

Sofia & Malte

5 januari 2012 23:12

Åh vilket härlig inlägg och underbar video! Vilka hopp hon gjorde på isen. hahahhaha...Riktigt fin hund du har Camilla :)

 
Ingen bild

Paula

6 januari 2012 07:05

Åh, jag vill också ha en sån utedag!
Filmen är riktigt roande! Älskar den.
Sant som du säger, man ska behålla lugnet. Oavsett om hunden sticker eller om det blir gruff mellan två hundar. Jag försöker alltid förklara det för folk när vi promenerar ihop och funderar på att släppa hundarna. OM DD blir lite för intensiv så kommer jag INTE rusa fram och slita bort henne, utan jag kommer lugnt gå emellan och säga "Låt XXX vara nu, gå framåt istället" och bryta på det sättet.
Som kompisen och jag när våra hundar började gräla om mat. Vi båda bara ställde oss framför våra hundar och sa lugnt åt dom att lägga av. Sen bad vi dom lägga sig ner på varsin plats. Vi tog bort maten (en vattenmelon) och sen fick dom leka igen.

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards