Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Nakenhund? Naken hund..

Av kamphundblogg - 3 januari 2012 17:15

Jag vet att detta är löjligt, men samtidigt betyder det mycket för mig.. så därför skriver jag om det. :) 


 


Ibland tycker jag att det känns viktigt att hunden får vara naken ibland, inga halsband, täcken eller annat krimskrams. Inte för att man brukar klä ut sin hund med massa krusiduller, men ni förstår kanske vad jag menar..? 

En naken hund är härligt att se. Här hemma har varken DD eller besökshundar halsband på sig, men jag har vänner som alltid har halsband på sina hundar - även inomhus. När jag låter DD springa lös så brukar jag oftast ta av allt, så hon är helt lös. På något konstigt sätt så känns det som om hunden är friare när den inte har halsband på sig.. men en hund som är van vid halsband går ju knappast och tänker på att den har halsband.. 


Nakenfisen DD
   


Däremot brukar jag vara väldigt noga med att ta av halsband - och särskilt stryplänkar - när hundar ska leka. Jag har aldrig varit med om det själv, men fått flertalet varningar om hur lätt det händer att en tand fastnar i kedjan och förstörs. Visst är det svårare att "fånga in" hunden, men det går ju faktiskt rätt smidigt att lägga en ögla runt halsen med kopplet, tills man fått på halsbandet. 


Hur gör ni, tycker ni att hundarna känns påklädda med halsband? 


//Paula & DD 

 
 
Nadia

Nadia

3 januari 2012 23:47

Jag håller med,jag njuter varje gång jag ser min hund naken! Däremot så brukar halsbandet/selen vara kvar i hundrastgården men ska genast ändra detta. För hunden gör det säkert desamma, men visst ser dom så fria ut...

http://www.expeditionen.wordpress.com

kamphundblogg

6 januari 2012 07:12

I rastgården är det ju ändå inhägnat, då om någon gång borde hunden kunna få vara naken :D
Vilken härlig respons jag fick på nakna hundar!! Skönt att man inte är ensam om sådana tankar. Som du säger, för hunden kvittar det nog, men det är ens egna känsla som är så härlig när man ser en naken hund. :)

 
Kat & Deamon

Kat & Deamon

4 januari 2012 19:42

Här hemma har inga hundar halsband på sig inomhus, varken Deamon eller besökshundar. Däremot är jag noga med halsband ute OM han mot all förmodan skulle springa bort så att han har bricka med namn och nummer på. Även besökshundar vi är hundvakt åt får låna deamon-brickor under tiden de är här. Det är inget koppeltvång utanför stadsplanerat område här men däremot ordningsregel på namn- och nummerbricka. Men annars gillar jag också "nakna" hundar :P

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

kamphundblogg

6 januari 2012 07:09

Vad intressant, är det en ordningsregel ni har med namnbricka? Har du lust att berätta mer? Det lät ju riktigt smart!
Har själv haft sådan bricka på DD, men den skramlade så mycket att jag slutade använda den.
En annan tanke om att inte ha halsband när hunden är lös är också att man inte vill att dom ska fastna i något och strypa sig själva. Så de gånger hon är lös med halsband så försöker jag knäppa upp det så att hon kan krångla sig ur det OM hon fastnar.

 
Ingen bild

Sofia & Malte

5 januari 2012 23:11

Inne är båda grabbarna alltid utan halsband och även om vi släpper dom lösa ute.
Känner precis som du att en hund UTAN halsband är "finare" på ngt sätt ;) Spec staffarna (bullraserna) eftersom de har så grova fina nackar.

kamphundblogg

6 januari 2012 07:06

Ja, visst är det läckert med nakna hundar. Jag försöker alltid tänka på det när jag ska fota DD (eller nån annan hund för den delen) att ta av halsbandet om det går.

 
Amanda & Akila

Amanda & Akila

6 januari 2012 14:19

Jag är väl kanske lite fånig men jag vill inte ha halsband om hon är lös ute just för att hon kan fastna nånstans. När jag släpper henne så kör hon alltid sitt rejs först och det kan ju sluta illa om det tar tvärstopp :/

Annars så brukar hon inte heller ha halsband och sånt inne, det kan väl inte vara behagligt, speciellt vid tupplur?

http://knashunden.wordpress.com

kamphundblogg

7 januari 2012 08:18

Nä, jag glömde faktiskt skriva om just den tanken, att dom kan fastna. Om dom gör det när vi ser så kan dom skada sig, men TÄNK OM dom försvinner, djupt in i skogen och fastnar.. då kan det bli slutet för dom :(

Nä, precis så tycker jag med, det ser inte bekvämt ut att ha halsband ju :P

 
Nikita

Nikita

7 januari 2012 02:16

Jag klär av min hund allt som oftast. Ibland, om vi är med hundar som inte är brottartypen, så får han ändå ha halsband på sig. När vi går själva får han ha halsband. Jag vet att han kan fastna om han sticker, skada sig osv, men i hans halsband står mitt telefonnummer och namn, han har även en id-tub.
Jag skulle dö av ångestattack om Casper försvann, och även om det är oansvarigt av mig att ha honom lös när jag är uppenbart orolig så ska även min hund få vara lika fri som jag emellanåt.

Men han är alltid naken inomhus. Alltid, var vi än är. Skulle det behövas ett handtag på honom så har han trots allt en liten bit överflödigt nackskinn.

http://byrackor.blogg.se

kamphundblogg

7 januari 2012 08:16

Jag förstår hur du känner, har man uppgifter i halsbandet så är det klart att man vill ha det på! Och självklart måste dom få vara fria, den friheten är mer värd än att vara utan halsband :)
Haha, ja det är en av fördelarna med att ha mycket nackskinn ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards