Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2011

Semester - med eller utan hund?

Av kamphundblogg - 17 augusti 2011 22:04

Hur gör ni med hundvakt? Använder ni er av hundvakt ngn timme här och där eller enbart om ni reser bort?


Vi har inte hundvakt spec ofta. Eftersom jag inte har några föräldrar i livet och min mans familj inte vill ha kontakt så har vi inga såna där ”givna” hundvakter som man kanske annars skulle ha.

Tidigare när Malte gick på hunddagis så fick han vara där på pensionat när vi åkte iväg. Det har funkat bra. Senast de var där var 4 dagar i vintras när vi åkte på skidsemester. Det funkar ju men har insett att ett sånt ställe inte alls är bra för Maltes stress. Oftast åker vi bara till ställen där hundarna kan vara med eller så åker vi tidig morgon för att komma hem sen kväll och ha dom med oss även om det kan bli en rätt tråkig dag för dom mestadels liggande i bilen.


Jag har svårt att lita på andra, tror inte att spec många kan hantera dom som vi kan, hantera Maltes stress på ett bra sätt osv. Att de dessutom är av den hundrasen de är gör att jag inte låter ”vem som helst” gå ut med dom och därmed heller inte passa dom. Ibland kan jag känna att jag är så jäkla löjlig när det gäller vem som får passa hundarna men å andra sidan så är inte detta två taxar. Inte för att taxar kanske skulle vara enklare men de florerar inte i pressen var och varannan vecka och är väldigt ut tittade när man är ute med dom. Återigen snuddar jag vid ämnet att JAG känner en enorm skillnad än om jag hade haft en annan ras. Hade vi haft våran gammel tax hade man inte varit lika ”låst” alltid. Men nu är det ju den här rasen vi valt och då får vi ”gilla läget”. Till nästa sommar kommer vi ha köpt en husvagn och det ger oss ju mycket mer frihet. Att kunna ta med oss dom när vi ska ut och semestra. Ingen kan komma och säga att ”här får inga hundar vistas”.


Sen måste jag säga att det är inte jätte många som erbjuder sig att ta hand om dom heller. Men det kan ju bero på att våran närmsta familj/släkt inte är så stor och inte jätte hund vana heller.


Jag har i alla fall nu hittat två tjejer som gladeligen tar våra ”bestar”. Våran granne och hennes kompis. De är blott 16 år men jag litar fullkomligt på dom och de hanterar grabbarna så himla snyggt!

Vi var på en mini semester måndag till tisdag den här veckan och då var tjejerna med hundarna här hos oss. De sov här på natten så killarna skulle slippa vara ensamma. Allt har funkat kanon! Och döm om vår förvåning när Malte knappt kom och hälsade när vi kom hem på natten. Sånt känns riktigt bra!


Däremot kommer det inte bli några resor på ett tag nu och absolut inga längre. Det är som när jag lämnar bort barnen, jag kan inte slappna av helt. Det som är lite tråkigt är att Musse & Malte inte tål kylan spec bra. Vi som nu kommer åka på skidsemester varje år för att barnen ska lära sig åka slalom. Men 4 dagar per år klarar vi nog att lämna bort dom.


Så nu är jag ju jätte nyfiken hur ni gör när det är dags att resa bort osv. Ser ni till att alltid åka dit hundarna kan åka med? Eller kan ni lämna dom och känner er trygga med det? Hade ni haft ”enklare” att lämna bort dom om det hade varit en annan ras? Är det många som VILL vara hundvakt åt dom?


//Sofia & Malte & Musse

 
 
Kane og Ida

Kane og Ida

18 augusti 2011 12:59

Pussig at jeg skulle lese dette akkurat nå!

Jeg har hatt en forjævlig opplevelse faktisk, i går når noen jeg trodde jeg kunne stole på skulle passe hundene mens vi var å så på en bil ganske langt unna! Jeg vil ikke innpå hvem dette var, men det var noen som har passet hundene mange ganger før!
I hvertfall så får jeg ei melding om at denne personen har tatt å skremt Kane uten grunn what so ever (liksom kjefta å vært truende) og når Kane da vil vekk osv så tar han tak i halsbåndet til Kane, løfter han fra golvet i halsbåndet og slenger han ned! Når personen som ga meg beskjed ser dette, sier hun i fra og overfallet slutter. Ho skriver til meg hva som har skjedd og at Kane er livredd, skjelver, flakker med blikket og henger på henne alt han orker! Han er rett og slett LIVREDD!

Jeg blir helt fra meg, jeg gråter og vil bare hjem! Det tar tre timer for oss å komme hjem! Heldigvis tar ho som ga meg beskjed med seg Kane til seg! Sånn at han slapp å være der noe mer!

Når vi kommer å skal hente vår andre hund, som fortsatt er der så gir jeg klar beskjed på en ikke spesielt vennlig måte at jeg vet hva han har gjort og at han ALDRI kommer til å se Kane eller Dooley igjen!
Jeg tar med meg dooley og reiser for å hente Kane, som har hatt det kjempe fint mens han var hos dem som tok med seg Kane hjem! De har kost, gått tur og lekt med andre hunder! Jeg var så ubeskrivelig glad for å se han igjen og jeg har lovet han at han skal slippe å se den mannen igjen og at han skal slippe å reise tilbake til det huset!

Kane begynner gudskjelov å bli sitt normale jeg igjen, og det virker ikke som om han er redd for noen andre mennesker!

Dette var rett og slett mitt værste mareritt som har skjedd! Og jeg tviler på at dette er første gang denne personen har vært slem mot Kane, og det gjør meg kvalm! Kane hadde ikke gjort noenting, og han hadde bare prøvd å komme seg vekk fra denne personen og enda så utøver han vold mot Kane! Det er helt motbydelig!

Personens reakjson når jeg konfronterte han var at han ble sint! Ikke en innrømmelse, ikke en unnskyldning bare: det er greit!

Jeg er ganske uvillig til å reise fra hundene mine hos noen og denne hendelsen har nok ført til at det blir enda mer vanskelig! Vi er sjeldent noe sted uten hundene, men vi har brukt å hatt en del barnevakt på hundene, når vi har vært en dag borte o.l Sånn at hundene skal slippe å være alene, men Kane hadde hatt det mye bedre hjemme alene i går enn å vært hos denne motbydelige personen som har mishandlet min hund!

Kane er hvertfall trygg nå og det virker som om dette skal gå bra! Ingen fysiske skader, men litt psykisk påvirket er han helt klart!

http://www.staffordshriekane.blogg.no

kamphundblogg

19 augusti 2011 10:28

Oj oj oj vilken upplevelse! :(
Bra att du fick reda på det så du inte skulle ha lämnat Kane där fler gånger. Och skönt att Kane verkar vara sitt vanliga jag med er. Men fy så hemskt!!

Massa kramar till er!!!

 
Kat & Deamon

Kat & Deamon

18 augusti 2011 16:19

Hej där! Vi brukar lämna Deamon hos våra vänner som själva har tre bestar i form av en dobermann,en rottis och en blandras i samma storlek. Jag litar till 120% på att han har det toppen där och framförallt vet jag att hon kan bedömma tex. om han blir sjuk osv och att hon verkligen åker till vet. om det skulle vara något (och även skulle typ ta ett lån och betala tills vi har fört över pengar om det verkligen skulle vara allvarligt). De har även en stor ordentligt inhägnad tomt där hundarna får vara ute som de vill vilket Deamon verkar tycka är rätt lyxigt eftersom vi bor i lägenhet. Annars tar sambons föräldrar gärna hand om honom trots att sambons pappa är allergisk egentligen och sover på övervåningen när deamon är hos dom! (det kallar jag uppoffring) Mina föräldrar är inte så hundvana så där har vi bara lämnat honom kortare stunder som över dagen osv, även om det skulle gå bra att lämna honom där även längre då de älskar honom.

Vi jobbar även natt ca 6 nätter samtidigt i månaden då han är hos nattmatte och hennes tre tonåringar som han älskar! Då lämnas han vid 21 och plockas upp 07 på morgonen igen. Där nattkissas han dock bara utanför på gården eftersom jag helst ser att ungarna inte är ute med honom själv här i stan :)
Kan även tillägga att han är väldigt lätt att lämna bort och det tar inte lång stund för honom att chilla hos nån annan även om han är trött när han kommer hem igen :)

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

kamphundblogg

19 augusti 2011 10:29

Halloj!

Ni verkar ha toppen ställen att lämna Deamon på :) Härligt att ha flera att "fråga".

Ja de är ju rätt trötta när de varit ifrån en ett tag ;) ;)

 
Paula

Paula

21 augusti 2011 07:09

Jag har två personer som jag skulle kunna lämna DD till utan att tveka en enda sekund. De har båda egna hundar, men de båda är väldigt insatta i DD's stress och vet hur man hanterar henne på bästa sätt.
Den ena är faktiskt våran vikarie, Lena :D Hon har gård och DD älskar att skrota runt där omkring. När jag hämtar henne är hon lugn som en filbunke och det märks att hon mår riktigt bra.

Hade jag lämnat henne hos någon annan så hade jag inte heller kunnat slappna av, utan oroat mig över hur dom skulle hantera henne om hon skulle få ett stress-utbrott. Jag litar på att mina hundvakter vet hur hon ska hanteras.

Sen tror jag ändå att både hund och ägare kan må bra av att komma ifrån varandra emellanåt, så man inte tär för mycket på varandra.

http://www.kamparna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards