Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

Klicka bort en dålig mentalitet?

Av kamphundblogg - 2 augusti 2011 08:15

Klicker och andra positiva träningssätt är underbart, särskilt för hundar med lite svagare mentatlitet, t.ex hundar som skulle bryta ihop av för hård korrigering, och som aldrig skulle stå pall för gap och skrik. 

Ta till exempel en hund som har en svag mentalitet, och svarar positivt på klicker-träningen; kanske blir modigare, får ett bättre självförtroende. Den tidigare ängsliga hunden kanske klarar av ett vardagsliv utan några större problem. Klicker-träningen har gjort underverk, och därmed räddat en hund från många års lidande! 

Men!! 





Tänker man på detta inom aveln? 

Låter man denna hund gå i avel, så ärver ju valparna ner en dålig mentalitet.. den går förvisso att hjälpa på bättring med klicker-träning, men det kan vi väl vara överens om att det är fel väg att gå


Hur var det förr? 

De flesta av oss vet att det förr inte var något prat om "positiv träning", "klicker", "shaping" eller några andra milda, snälla metoder. Förr krävde man det hunden skulle göra, det korrigerades, var bestämda hårda toner, och el-halsband, stackel och stryp-halsband tillhörde standardutrustningen i hundträning. 

Klarade en hund inte den pressen så var den inte duglig, varken i träning eller avel.. och därmed ärvdes inte dålig avel ner lika lätt. 


Jag säger inte att det var bättre förr, tvärtom! Jag är jätteglad att det vänder mer mot det positiva hållet vad gäller vårt träningssätt med hundarna. Det är ju underbart att vi kan hjälpa ängsliga hundar att må bättre, men man får nog tänka på genetiken om man senare överväger avel på sådana här hundar. 


Nu hoppas jag att detta inte är vanligt, och att folk tar sitt ansvar inom aveln.. men jag ser en potentiell fara för våra hundars framtid.
Därför är det viktigt att mental-tester/beskrivningar görs på alla hundar som skall användas i avel, och att dom görs vid rätt ålder. 


//Paula & DD 

 
 
Kane og Ida

Kane og Ida

4 augusti 2011 21:56

Jeg tror mange oppdrettere , hvertfall i Norge, ikke forkuserer på om hunden de bruker i avl har god mental helse! Man kan se at det er flere hunder som gelt fra valpekassa sliter med mentaliteten og da har det noe med foreldrene å gjøre mange av gangene! Alt for mange oppdrettere tenker bare på penger! Det er sørgelig, fordi de burde egentlig tenke på at de fører gode individer videre! deriblandt hunder med best mulig grunnlag for god mental helse;)

Når det gjelder den mer postive retningen som er kommet til hundetreningen ikke bare er bra for de hundene med skjør mentalitet, men også for alle andre hunder:) Jeg tror forholdet mellom hund og eier blir MYE sterkere med sånn type trening enn slik det var mye av før (vold, makt osv)

Jeg skjønner det du skriver og er enig, men før tror jeg flere hunder også fikk dårlig mentalitet på grunn av treningen, fordi den var så slem og hard! Hadde de trent på en vettug måte hadde kanskje mentaliteten på den hunden vært bedre.

Jeg synes det på en måte skulle vært en godkjenning på avlsindivider! deriblandt en "mentaltest", sammen med FULL helsesjekk! Det avles også på fysisk syke dyr, som ødelegger raser! Spesielt rammet er cavalier king charles spaniel! Det er så mye sykdom på de hundene at det er ikke til å tro!

Så tror vi bør legge inn forslag til krav om godkjenning av avlsindivider! ;)

http://www.staffordshriekane.blogg.no

kamphundblogg

5 augusti 2011 14:44

Jag håller med dig! Varför kan man inte kräva hälso- och mentalstatus på ALLA avelsdjur, oavsett ras? Vissa raser har väldigt hårda krav, andra inga alls. Det är så sorgligt, för det görs inget åt saken innan rasen är nära intill ett fördärv! Men då är det för sent - enligt mig.. Då har för många hundar lidit i onödan. :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards