Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 17 juli 2012

Furunkolos.

Av kamphundblogg - 17 juli 2012 06:15

Idag tänkte jag skriva lite fakta om Furunkolos, eller "Boxersjuka" som den kallas. Jag har hittat fakta på en sida på nätet, och tänkte kopiera rakt av. 


FURUNKULOS / BOXERSJUKA 
Furunkulos är en inflammation i hudens hårsäckar. 
Vid furunkulos brister hårsäckarna och hår och hornämne läcker ut och ger en inflammation i det djupa hudlager. 
Många hundar får varbölder mellan tårna, furunkulos kan även uppstå på andra ställen på kroppen. 
När hunden får furunkulos under /mellan tårna är det smärtsamt för den att gå och hunden kan hälta. 

Symptom: Hälta, går försiktigt på stenig mark m.m - allmänt påverkad. Slickar sig under trampdynorna, röd , sårig , varig, irriterad hud - tass, öppet sår m.m. 

Behandling: Har man tur har hunden bara fått detta tillfälligt, men en del får det återkommande. 
Veterinär kan behöva ta prov för att se vilken bakterie det rör sig om.
Man ska hålla tassen [området] rent och torrt, antibiotika kurer, ibland kan hunden behöva gå på mycket långa behandlingar för att ta död på bakterien. 
En del veterinären kan skriva ut Malaseb, som är väldigt bra att tvätta tassarna i å som verkar lindra smärtan. 
Man kan också prova att surgöra tassen med ättika/ättiksprit spädd med lika delar vatten och tvätta tassen med detta. 

En del kan bli kvitt eller bättre med hyposensibilisering, vilket betyder att man injicierar små mängder av det hunden reagerar mot, t.ex bakterien som orsakar furunkulosen - detta i sin tur kan få kroppens immunförsvar att reagera å på så sätt skaffa sig ett bättre försvar.

Källa: Hundportalen

 

Varför skriver jag om detta? Jo, för att DD har fått furunkler på tassarna. Hon har tidigare haft furunkler på vulvan efter löp,  detta gick bort av sig själv och hon verkade inte särskilt besvärad av det. Antagligen uppkom det eftersom hon tvättade sig väldigt mycket . 
Här är länk till en bild på det, vill inte lägga upp bilden eftersom det är lite "äckligt" och vissa är känsliga. 
Furunkler 1

 

 



Men så för en tid sedan upptäcte jag att hon fått fula utslag på ena tassen. Vid närmare koll såg jag det även på två tassar till. Jag är inte den som rusar till veterinären för "minsta lilla", utan försöker avläsa om hunden verkar må dåligt av åkomman. Bara några dagar efter att jag upptäckt utslagen skulle jag till Lena, som jag vet har erfarenhet av diverse åkommor - både tack vare att hon haft hund i så många år, men också för att hon arbetat på veterinärklinik.
När vi kom till Lena fick DD busa med två av hennes hundar, hon studsade omkring, var glad och kändes som sig själv. Även när hundarna lekt en stund och allt började lugna ner sig så märkte man att DD rörde sig normalt och inte hade ont av det. Lena kollade ändå utslagen. 

Furunkler 2

Jag visste ju att jag inom en ganska snar framtid skulle till veterinären för årlig vaccination, så jag bestämde mig för att avvakta, så länge DD inte led av det. Jag förstod väldigt fort att det var pga fodret som hon hade fått denna reaktion, så jag bytte genast foder till ett som jag visste att hon tålde sedan innan. 

 

 

 

Furunklerna utvecklades, vissa sprack, läkte och försvann. Men det kom nya hela tiden. DD verkade forfarande helt oberörd och planerat vaccinations-datum närmade sig med stormsteg. 
Så i onsdags var vi hos veterinären. Vi gjorde sedvanlig undersökning, tömde analsäckar och vaccinerade. Hon kollade dessutom furunklerna. Jag trodde dom var på 3 av 4 tassar, men veterinären upptäckte även på den fjärde tassen. Dom syntes inte lika tydligt, men dom kändes. Jag har inte klämt och känt, utan bara tittat. 
Veterinären satte in antibiotika och tass-bad som behandling. Jag fick köpa en typ av djupverkande schampoo som hon ska behandlas med. 

4 dagar i rad ska hon genomgå denna behandling, sedan en dag i veckan nästkommande 2 veckor. 
Behandlingen går till så att hon ska blötas ner om varje tass, sedan schamponeras. Schampoot ska verka i 10 minuter och sedan ska det sköljas ordentligt. 
Efteråt ska tassarna fönas torra. DD har aldrig blivit fönad innan, och de gånger hon mött hårtorken så har det varit när jag har busat med henne och "skjutit" henne med luften. Hon har huggt efter blåsten och sen sprungit iväg, för att snart återvända och busa mer. Så jag trodde det skulle bli väldigt jobbigt att vänja henne vid att ligga avslappnat och bli fönad. Men icke! Hon klarar det galant. 



Efter några dagars behandling och antibiotikakur så börjar furunklerna se otroligt mycket bättre ut! Dom har torkat igen en hel del, och börjar bli skorpiga. Jag hoppas - av hela mit hjärta - att det räcker med denna kur och att hon slipper få detta igen. Om inte denna 3 veckor långa antibiotikakuren räcker så kommer hon behöva genomgå allergi-utredning. 

En vän tipsade mig då om att göra ett "HESKA-test" istället för att göra en vanlig allergi-utredning. Det tipset tar jag med mig! 
Läs mer om HESKA här.

 

 



Här är bilder på hennes tassar 3 dagar efter påbörjad behandling. 

Det syns tydligt att såren är under läkning. 
Furunkler 3
Furunkler 4
Furunkler 5
Furunkler 6


Det är ju utan tvekan nummer 5 som är värst! 

 

Jag tycker det är tråkigt med så här långa inlägg utan bilder, så därför har jag spridit ut lite "tratt-bilder" åt er i inlägget. Jag vill skona de som är känsliga för bilder på furunklerna. 

 

 

 

 

En kort förklaring: Jag har ett foder som jag är jättenöjd med - Fodax färskfoder. Men vi har planer på att vara hemifrån på vår semester och det försvårade det för DD att äta färskfoder under denna tiden. Jag köpte därför ett torrfoder som jag succesivt skulle vänja henne vid och som vi kunde ha under de veckorna vi inte är hemma på semestern. Tyvärr köpte jag det billigaste, eftersom det handlar om så kort tid så snålade jag. Det blev ändå dyrt, eftersom jag fick köpa ett nytt - dyrare torrfoder - och gav bort det billigare. Jag snålar sällan vad gäller min hund, men denna gång fick jag lära mig min läxa. Synd bara att DD drabbades av det. 

 


Jag kommer hålla er uppdaterade om utvecklingen i detta!

//Paula & DD 

 
 
Ingen bild

Evelina

17 juli 2012 07:38

Intressant läsning trots att jag inte är någon hundfanatiker! :-D
Kram!

kamphundblogg

17 juli 2012 18:11

Tack så mycket :D

 
Ingen bild

Nicole

17 juli 2012 08:35

Nej fy så tråkigt... Stackars DD :(
Ciara har haft 1 furunkel när hon var ca 1 år och den försvann lika snabbt som den kom, vi baddade med kamomill och lade omslag med uppblött linfrö på den, mycket pilligt men det gick, hon fick lite antibiotika då vi skulle iväg till vet. för 1 års vaccination några dagar senare men vet. tyckte att den såg "fin" ut.
Tipset att lägga omslag med uppblött linfrö fick vi faktiskt av min mormor.

Men DDs ser ju mycket värre ut än vad Ciara hade :(
Jag hoppas det går bra med DD och att hon blir frisk :)

Kan rekomendera Standardt faktiskt, Cissi har ju diverse problem med hud m.m men funkar på Standardt Vild och så får de deras tillskott IMMUN båda två

kamphundblogg

17 juli 2012 18:08

Som tur är så lider hon inte så av sina tassar, däremot är ju inte tratten så poppis ;)
Det låter som ett riktigt husmorstips! Just nu vill jag inte exprimentera med sådant eftersom hon går på en behandling, men det kan vara bra om det skulle dyka upp någon enstaka någon gång.

Frisk kommer hon bli, det ska jag se till :D Men vi hoppas att det bara räcker med denna behandlingen och det läker fint och fort.

Nu har jag JBW, som hon ätit tidigare, och vill inte byta igen. Men har hört gott om Standart också :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards