Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 21 juli 2011

Fästinghalsband. Okej eller inte?

Av kamphundblogg - 21 juli 2011 17:32

I mitt förra inlägg skrev jag om att Supra precis fått sig ett fästinghalsband att använda på semestern. Jag har känt mig smått orolig för att låta henne använda detta då det faktiskt handlar om gifter. Men iom att Sverige har så hårda lagar gällande djur och deras skötsel så tänkte jag att om det får säljas kan det ju inte vara skadligt för hunden. Eller?


Men så igår publicerade Aftonbladet en artikel om just detta halsband. Scalibor's fästinghalsband för hund. Hunden i artikeln hade blivit aggressiv och attackerat sin matte 3gånger på kort tid. Matte fick rådet att ta av halsbandet och duscha hunden ordentligt och hunden gick tillbaka till att bli helt normal igen.

Här kan ni läsa artikeln.


Men så blir jag lite såhär: hum.. Borde jag ta av det? Eller kan hon behålla det denna tiden som är kvar på semestern? Det gäller inte ens en vecka till.


Jag resonerar såhär. Allt som skrivs i Aftonbladet är, som bekant, inte saker som måste vara riktigt sanningsenliga. Det vet ju framförallt vi "kamphunds"ägare.

Men ändå så innehåller det även egna berättelser från hundägare som också stött på problem. Av vad man kan läsa så är aggressivitet i sig inte den vanligaste åkomman utan snarare vinglighet, skakighet och slöhet.

På Supra märks absolut ingen skillnad mot vanligt. Hon är samma pigga och glada lilla vovva som alltid.


Hunden i artikeln är en bordercollie. Jag vet inte hur just dessa är. Men däremot vet jag att många sorters collie är överkänsliga emot mycket. Och framförallt då läkemedel.

Men ur läsarnas inlägg var det lite blandade raser. Bla. en chihuahua (vilket jag kan tänka mig att de kan bli mer utsatta för eventuella biverkningar då deras kroppar är så små, men det är enbart mina spekulationer), en rhodesian ridgeback och en schnauzer.

Återigen, jag har inte märkt någon som helst skillnad på Supra före och efter användandet av halsbandet.
Men så vet jag ju att amstaff och andra "kamphundsraser" är mer tåliga inför det mesta. Som våran veterinär sa en gång så Säger de här raserna oftast ifrån lite för sent, tyvärr.


Hur som helst. Jag har bestämt mig för att låta henne ha det kvar under de här sista semesterdagarna. Men jag kommer också vara mer uppmärksam på eventuella förändringar från hennes sida.

Gör detta mig till en dålig hundägare? Borde jag direkt ta av halsbandet trots att jag inte märkt någon som helst skillnad?

Usch.. Det här med fästingar och deras vidriga sjukdomar är ingen lätt historia. Jag avundas er verkligen inte, alla ni som bor här nere och måste tacklas med det här varje år. Fast man kanske vänjer sig? Jag kanske är extra nojjig som aldrig behöver fundera på sånt här inför sommaren?




Till en helt annan sak: Nu taggar jag och Supra inför Specialen. ÄNTLIGEN är det nära, nära!!
Hoppas jag får se några av er därute. Ha en underbar helg! :)


/ Jennica

 
 
janna och freja

janna och freja

21 juli 2011 19:23

Jag tycker du gör helt rätt som behåller det på när hon ändå inte visar någon förändring. Man vet ju med sig att det finns biverkningar, men precis som du säger är vissa ovanligare. Jag tror inte aggresivitet är någon vanlig biverkning.

http://amstaffliv.blogg.se

kamphundblogg

29 juli 2011 20:12

Tack!
Ja, jag kände att det lika gärna fick sitta på iom att hon inte visade några tecken på förändring alls. Och nu är vi hemma, halsbandet är av och hon mår kalas. :D
/Jennica

 
Ingen bild

Paula

21 juli 2011 20:55

Mig veterligen så är det biverkningar som brukar komma i samband med att du sätter på halsbandet, och inte när det suttit ett tag. Jag hade låtit det sitta kvar, om jag vore som dig. Bättre att chansa och om du ser förändringar så ta bort det. Du vill inte riskera att hon får Borrelia!!
Har du läst Fredrik Steen's syn på händelsen? Han tror inte ett dyft på det.
Sen skriver Aftonbladet att hunden gick till ATTACK, ägaren hade små gula blåmärken på armen. Shit, min hund försöker uppenbarligen döda mig varje gång vi busar... inte konstigt att Aftonbladet tror att kamphundar är mördarmonster då ;)

Ses på lördag! Ska bli kul :D

kamphundblogg

29 juli 2011 20:18

Okej. :) Jag har inte läst FS's syn på det men tack för infon!
Och helt klart vill jag inte att hon ska få några fästingburna sjukdomar! Usch och fy! :/

HAHAHA Var det så "illa"? Ja som sagt, vi vet ju att media kan skruva upp saker en del. :D
Och ja, min hund försöker mörda mig dagligen isf. NU förstår jag hur dom tänker i kamphundsfrågor. ;) Usch. :/

Som jag sagt lite överallt hittills (:P): Jag tyckte det var jättekul att ses på Specialen!! :D
/ Jennica

 
Michelle Freja & Moa

Michelle Freja & Moa

24 juli 2011 20:28

Hej Hej! Superbra inlägg som alltid i denna blogg. Skulle mest medela att jag inte glömt av att jag ska skicka in mitt utkast :) Dock finns det i min mors dator just nu så när jag får tag på det skickas det in med en gång. :) Fortfarande samma mail? Mvh

http://www.michellel.blogg.se

kamphundblogg

29 juli 2011 20:17

Tack, tack. :)
Okej, ja gör så. Mailen är densamma. :)
/ Jennica

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards